Proč potřebujeme plán otevírání kultury: Jakub Vedral
České středisko ITI vydalo u příležitosti blížícího se Světového dne divadla, který připadá každoročně na 27. března, důrazný apel Chci znát, kdy hrát vyzývající k urychlenému zahájení odkládaných konzultací s experty Ministerstva zdravotnictví. Apel je pokračováním výzvy ITI Bez zapojení všech nelze účinně čelit pandemii!. Požadavek na nastavení stejných protiepidemických pravidel pro všechny rizikové oblasti se v posledních týdnech postupně naplňuje, ale kulturní sektor stále čeká na plán otevírání kultury. Proč je tento plán důležitý právě nyní? Tím se zabývá i série rozhovorů, které – ve spolupráci s ITI – publikujeme i na našich stránkách. Druhý rozhovor je s divadelním producentem a eventovým režisérem Jakubem Vedralem.
///
Proč potřebujeme plán otevírání kultury II
/rozhovor s Jakubem Vedralem/
…
…
Jakub Vedral: Snažíme se být připraveni
Jak se plánuje v oblasti pouličního divadla?
Za normálních okolností plánujeme větší produkce na několik let dopředu. Velké mezinárodní akce, jako je například světová výstava EXPO, se připravují vždy téměř pět let a poslední minimálně dva roky příprav už i s programem. Akce jako festivaly se většinou plánují jen s ročním předstihem, a to především s přihlédnutím k účasti zahraničních umělců. V tuto chvíli se na zapád od nás už plánuje. Kolegové tam mají od vlády a epidemiologů jasné podmínky a vyhlídky a připravují jarní a letní sezónu. My se snažíme být připraveni také, ale kvůli absenci plánů děláme práci na několikrát a ve finále to stojí nemalé finanční prostředky zcela zbytečně.
S čím počítáte v letošním roce a co momentálně k naplánování vašich akcí potřebujete vědět a čím se řídíte?
To je právě ten problém. Nemáme se čím řídit. Plánujeme výjezdy s představeními do zahraničí, kde plány jsou. Víme, že je můžeme odehrát, ale například musíme být otestovaní, musíme omezit kontakt s divákem, ale víme, že můžeme. U nás plánujeme raději jen menší produkce a věříme, že se uskuteční. Představa, že někdo řekne divadlům a divákům: Ano, už můžete, a ono se vše rozjede den ze dne, je zcestná. Musíme být připraveni bohužel na několik variant, proto objem práce spíše narostl, než klesnul.
Je situace v Praze s jejím přetlakem kulturní nabídky a bojem o diváka nějak specifická?
Praha je město, které kulturu podporuje, fandí ji, vychází vstříc. Nicméně i zde cítíme únavu z absence plánu. Pro nás jako pro organizátory a tvůrce je situace opravdu zoufalá, veškerá tíha zodpovědnosti za rozhodnutí je přenesena právě na nás. Paradoxem může být, že pokud se v létě kultura uvolní a nebude dobře naplánována, budeme mít více představení, než máme diváků. To s sebou přinese jen další frustraci na poli umělců i veřejnosti.
Rozhovor pro české středisko ITI vedl Antonín Brinda (zde)
…
Jakub Vedral (* 1977) je divadelní producent a eventový režisér, který se již více než 20 let snaží balancovat mezi racionálním, ekonomickým a vizionářským uměleckým světem. Spolu se svými kolegy z agentur ART Prometheus a Art Prom stojí například za festivalem pouličního divadla Za dveřmi, za projektem Art Parking, produkuje a spoluautorsky vytváří představení V.O.S.A. Theatre, realizoval doprovodné programy pro reprezentaci ČR na EXPO v Šanghaji, Miláně a připravuje se na Dubaj. Je autorem a producentem představení Obřích loutek, které se stalo vrcholem projektu Plzeň EHMK, má za sebou stovky eventových režií včetně vyprodané O2 Arény. V ITI zastupuje Asociaci nezávislých divadel ČR, které je zakládajícím členem.
/Ve spolupráci s ITI připravil hul/
///
Více zde: #chciznatkdyhrat
…
Více na i-DN:
…
Komentáře k článku: Proč potřebujeme plán otevírání kultury: Jakub Vedral
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)