Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext

    Proč se Denisa a Honza rozešli?

    Kolem stanice Wave přibývá seriálů. Před třemi lety bychom tu dramatické formy hledali marně, ale po úspěchu první podcastové série Zkouškového z roku 2020 následovala druhá série, vznikl pozoruhodný Neklid a na jaře 2022 Rozchod. Je to produkce mladá, svěží, provokující, a kromě toho, že si libuje v jednoslovných názvech, cítíme z ní potřebu uchopit současný svět, z něhož a pro nějž vzniká.

    Mezi ostatními podcasty stanice Wave představují dramatické seriály vlastně menšinu, přesto rozhlas jejich propagaci věnuje velký prostor. Logicky, jejich vznik je násobně náročnější než publicistika. Mnoho investované energie je třeba dobře prodat. A na tvorbě Rozchodu se nešetřilo. Byť je seriál obsazen prakticky jen dvěma herci – představiteli ústředních postav Denisy a Honzy –, mnoho času si nepochybně vyžádalo nabírání a zvukové zpracování poloimprovizovaných dialogů v reálných prostředích, a to ve dvou časových pásmech.

    Rozchod je novou prací filmaře Šimona Holého, autora a režiséra Zkouškového. Už v něm projevil sympatickou snahu tradiční prostředky rozhlasové inscenace ozvláštnit. Ve Zkouškovém použil trochu jinak telefonní rozhovory, v Rozchodu se soustředí na hru s mikrofonem. Hrdinka seriálu Denisa (Denisa Barešová) je zvuková umělkyně, která ze záznamů událostí kolem sebe a lidských hlasů tvoří svá díla. Jejich nedílnou součástí jsou i zážitky a rozhovory s partnerem Honzou (Jan Nedbal) a díky tomu pak může nad vybranými záznamy také rekapitulovat jejich vzájemný vztah a hledat příčinu, proč se po svatbě a narození syna rozešli. Konfrontují své vzpomínky s nahrávkami prožitých situací.

    Šimon Holý. Foto archiv ČRo

    Rozvrstvení dramatického prostoru pomocí „nahrávek“ využilo již velmi mnoho tvůrců dávno před Holým, nejde o nic zásadně nového. Holý přináší dokumentaristický akcent. Nechápe nahrávku jen jako svědectví, ale tematizuje zaznamenávání zvuku i jako způsob, jak obraz událostí předložit, vystavit konfrontaci. Tento moment zveřejňování soukromí hraje velkou roli ve vztahových komplikacích mezi Denisou a jejím partnerem. A ačkoli rozdílné vnímání soukromí nesoulad zřejmě vyvolalo, nahrávky paradoxně také oživí v obou aktérech to, na čem jejich vztah vznikl, a dají jim naději na obnovení vztahu.

    Seriál dovedně balancuje mezi fikcí a realitou. Interpreti hlavních postav jsou spoluautory scénáře, dialogy znějí velmi autenticky, nestrojeně, jako by byly zachyceny mikrofonem v reálných situacích. Tento postup je jistě výzvou pro konvenční rozhlasovou režii a nabízí způsob rozvíjení rozhlasového herectví.

    Před třiceti lety bychom hádali, že Rozchod bude o vojně, o armádě. Současný Rozchod se ale podobně jako další zmíněné podcasty stanice Wave zaměřuje na témata blízká mladým lidem do pětadvaceti let: seznamování, vztahy a konce vztahů, hledání osobní identity a životní cesty v postotalitní kapitalistické společnosti. Jen na okraj připomeňme, že v tvorbě Holého vznikl mezi Zkouškovým a Rozchodem jeho autorský filmový debut Zrcadla ve tmě, v němž se zaměřuje se zjevnou empatií na mladou tanečnici Marii, která podobně jako rozhlasová Denisa nesnadno hledá svou životní cestu.

    Přestože Rozchod je zpracováním dosti originální, jeho dopad zůstane nejspíš generačně limitovaný. Zvuková autenticita dokáže vyvolat silný okamžitý efekt, ale tématu chybí zralé nahlížení. Ve filmu Zrcadla ve tmě se podobné téma, zpracované se stejnou životní zkušeností sedmadvacetiletého tvůrce, může opřít o řeč obrazů, do nichž si divák promítne své. Tuto možnost bohužel zvukové dílo nenabízí a bez verbalizace se přesah tak snadno nedostavuje. Ale nepochybně se Rozchod stane potvrzením proměn rozhlasové dramaturgie nejen na Wave, ale i svědectvím o tvůrčí cestě konkrétních mladých umělců, o nichž ještě uslyšíme – nejen z rozhlasu.

    Radio WaveRozchod /Šestidílná podcastová série o tom, proč to nevyšlo/. Námět, hudba a režie: Šimon Holý, asistentka režie: Radka Tučková, scénář: Šimon Holý, Denisa Barešová, Jan Nedbal, dramaturgie: Kateřina Rathouská, Josef Kokta, zvukový design: Luka Šuto, režie videa, vizuál: Tereza Halamová, vizuál seriálu: Kajetán Tvrdík. Účinkují: Denisa Barešová, Jan Nedbal, Nina Rudišová a další. Premiéra: 7. 3. 2022.

    ///

    Více v DN 10/2022:

    Rozchod, který opustil škatulku


    Komentáře k článku: Proč se Denisa a Honza rozešli?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,