Divadelní noviny > Burza Zprávy
Propadneš se do lůna podsvětí
Divadelní soubor Maso krůtí po čtyřech letech od premiéry neustále vyprodané inscenace Čekání na Kokota přichází s novou autorskou inscenací Oidipussy. Její podtitul V bundě šité z lasiček propadneš se do lůna podsvětí dává tušit, že ani tentokrát nebudou diváci ochuzeni o přímočarost a zároveň nadsázku, která je po soubor působící na pražské divadelní mapě šest let typická. První premiéra proběhne 5. 6. 2022 v divadle NoD v Praze, po premiéře bude následovat přípitek a koncert tria Lilimat, které tvoří hráč na trubku a zpěvák Nicholas Roy Arthofer, kytarista Ivo Novák a bubeník Matyáš Mejz. Druhá premiéra se odehraje 16. 6. 2022.
Podařilo se nám vytvořit postavy, které představují hned několik životních rolí – matka, tchýně, syn, přítel, přítelkyně, snacha, terapeut, pacientka. Každého z nás se minimálně jedna z těchto rolí dotýká. Proto se nám s charaktery postav tak dobře pracovalo. Jen doufáme, že se v nich naše mámy a tchýně nepoznají, jinak už nikdy nedostaneme nedělní guláš. Mýtus o Oidipovi nás fascinoval nejen díky rodinným vazbám, které by v dnešní době byly vnímány už jako patologické, ale také nás zaujalo téma nevyhnutelnosti osudu. Kladli jsme si otázku, jestli opravdu „osud držíme ve svých rukou“, což je teze, která je v moderním světě často prosazována, říká k tématu a postavám inscenace její dramaturgyně Jana Kynclová.
Historicky poprvé uvádí soubor inscenaci s hlavní mužskou postavou, kterou ztvární herec Denis Šafařík. Jak se převážně činohernímu herci pracuje v dívčím souboru, který zkouší autorskou inscenaci? Naposledy jsem se účastnil autorské tvorby na DAMU, a to ve mě zanechalo spíše pochybnosti než zkušenosti. Beru to jako výzvu a musím v sobě hodně věcí překonávat a přeprogramovat. Zkoušení je ale obrovská svoboda, s holkama nám to neuvěřitelně funguje, říká jediný herec inscenace. Na autorských inscenacích je úžasné to, že si můžete najít i ve zdánlivě vzdáleném tématu něco svého. Já v žádném případě nepěstuji s maminkou Oidipův komplex, spíš naopak. Biologického otce bych ale klidně šoupnul z útesu (toto berte prosím jako humorné přirovnání než jako skutečnost). Hraju tedy svého otce. Bytost, kterou nikdy nechci být, dodává ke své postavě terapeuta, který se rozhodne změnit svůj předurčený osud, Šafařík.
Kde se vůbec v tvorbě Masa krůtího vzalo téma terapie? Druhou polovinu života na terapie chodím, protože první polovinu života jsem sbírala historky pro svoje terapeuty. Téma duševního zdraví je pořád tabu, i když se v některých kruzích tváříme, že není. Každý by měl chodit na terapie, a kdo říká, že ne, měl by chodit dvakrát týdně, říká k potřebnosti terapií a otevření tématu ve veřejném prostoru zakládající členka souboru a herečka Eliška Soukupová. V představení Oidipussy hraju trochu sebe a trochu někoho, kým bych chtěla být. Anna je zamilovaná do totálně nepoužitelného oidipáčka, ale způsob, jak situaci vyřeší, je obdivuhodný (přesně tohle bych ráda uměla).
S tématem terapie jako tématu však původně přišla zakládající členka souboru a herečka Kateřina Beran. Téma jsem si vybrala sama, proto se mnou rozhodně rezonuje. V autorských kusech jde právě především o to, co je nejpálivější, nejatraktivnější a nejvíc vším, co v tu danou dobu žiju! Hraju matku. Je to role stylizovaná, ale pořád je to máma. A protože jsem v reálu teď taky máma, tak mě baví hledat polohy, které třeba opravdu praktikovat nechci. Zároveň ale žádná z nás nemá páru, jak to dělat líp, takže je to vlastně taková osobní zpověď, kudy se vydávat nechci, ale nevím, kudy chci, říká ke své postavě a tématu inscenace Beran.
Jaké je to pro soubor, zkoušet po čtyřech letech a covidové pauze několikrát odloženou inscenaci? Zkoušení je po dlouhé pauze o dost náročnější. Hlavně proto, že jsme většina z nás čerstvé maminky a máme povinnosti i kolem zkoušení, na což jsme v předešlých inscenacích nebyly zvyklé. Dítě je tedy v tuto chvíli běžnou součástí zkoušek a my se učíme s tím pracovat.
Poslední herečkou v nové inscenaci je Johana Krtičková, která se do souboru dostala na základě open callu, který na podzim minulého roku Maso krůtí vypsalo. O open callu jsem se dozvěděla přes instagram Masa Krůtího. Jelikož se s herečkami z Masa krůtího znám už dlouho. Open call byl skvělej, vnímala jsem ho jako celodenní workshop. K inscenaci Krtičková říká: V Oidipussy má každý nějaké téma, které ho pálí a chce ho řešit. Moje téma je sebeláska, terapie, znásilnění. Hraju tak trochu sebe, tak trochu holku, kterou bych chtěla a zároveň nechtěla být. Snažím se vyrovnat s traumatem, které mi bylo svrženo do klína a já se o něj vůbec neprosila.
Dalšími výraznými složkami inscenace jsou hudba, light design a scénografie. Inspirující bylo spojení rozdílných muzikantů, kteří se ve své tvorbě věnují odlišným hudebním žánrům, a tak mohla vzniknout unikátní autorská hudba, která svými kontrasty funguje jako svébytná složka inscenace Oidiussy, říká jeden z autorů hudby Šimon Hrábek. Celou scénu jsem věnovala barvám, jejich významu a barevnému zrcadlu. Pak hrála roli estetika z obrazů, které maluju, a móda, která pro mě byla a je stěžejní. Když jsem se dívala na herce v kostýmech, tak jsem si říkala, ze holky vypadají jako já a Denis je jak z mého obrazu. Zároveň bych ráda zdůraznila, že bez technika Davida a kostymérky Markéty by se nic z toho nedalo realizovat, uzavírá scénografka Antonie Zichová.
Komentáře k článku: Propadneš se do lůna podsvětí
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Feyfar Petr
Musím se přiznat,
že mne název i obsah avizovaného představení poněkud překvapil. Zde zřejmě nikdo nezná v Německu mimořádně známého kartonistu, herce, spisovatele, režiséra atd. LORIOTA (Bernharda-Viktora Christopha-Carla von Bülow, kráceno Vicco von Bülow, * 12. November 1923 v Brandenburg an der Havel; † 22. August 2011 in Ammerland). Ten totiž v r. 1988 natočil hodně známý film Ödipussi (ve kterém hraje spolu s Evelyn Hamann hlavní roli). Obsah filmu lze nalézt na Wikipedii.
05.06.2022 (13.17), Trvalý odkaz komentáře,
,