První kulatý stůl k tanečnímu umění
Od jara Divadelní noviny spolupracují s odborem kultury a turistického ruchu hlavního města Prahy na průzkumu infrastruktury tanečního a pohybového divadla, tedy především nového cirkusu. Nepodařilo se zorganizovat jednání zainteresovaných umělců a producentů v květnu, výsledkem byly jen odpovědi do redakcí Divadelních novin vyhlášené ankety, které jsme publikovali v materiálu Hranatý stůl o infrastruktuře tance a nového cirkusu v Praze (DN 13, s. 14–15). Ředitel odboru kultury Jiří Sulženko proto pověřil uspořádáním prvního kulatého stolu městskou organizaci Kreativní Praha, která svolala jednání do divadla Minor na 21. září. Divadelky u projektu zůstávají v postavení mediálního partnera, který informuje o jednání a jeho výsledcích.
Odbor umění a turistického ruchu se touto aktivitou snaží zjistit důvody, pro které panuje jisté napětí mezi taneční a novocirkusovou pražskou komunitou a odborem kultury, potažmo nespokojenost s pražským grantovým systémem, a dobrat se k rozumnému řešení. Cílem prvního kulatého stolu tedy bylo zeptat se zástupců pražské taneční a novocirkusové obce na to, co je v jejich oborech nejvíc trápí, na podmínky, v nichž v Praze působí, a na jejich představy o spolupráci s odborem kultury. Úředníci si chtějí doplnit informace o stavu odvětví a získat ucelený přehled o něm. Začátkem listopadu proto odbor kultury svolá druhý kulatý stůl, na němž se proberou nejdůležitější podněty z prvního stolu v dialogu zástupců taneční a novocirkusové obce s pracovníky odboru umění, případně se zástupci grantového systému, aby bylo možné navrhnout konkrétní kroky k zajištění rozvoje pražského tance a nového cirkusu.
První kulatý stůl byl rozdělen do tří oblastí, pracovně byly označeny Prostory, Dotace, Viditelnost. Účastníci byli rozděleni do tří zhruba desetičlenných skupin, které jednaly paralelně a postupně se vystřídaly u všech tří témat tak, aby se k nim mohl každý z účastníků vyjádřit. Nehledala se řešení, cílem byl soupis problémů. Pracovníci Kreativní Prahy zapisovali na archy papíru všechny vyřčené podněty, všechny archy se v závěru jednání vyvěsily a účastníci v nich označili ty podněty, které považovali za nejpodstatnější.
Pracovníci Kreativní Prahy z označených podnětů stanovili hlavní témata k řešení u druhého kulatého stolu:
Prostory
Chybějí vhodné prostory, v nichž by se realizovala tvorba jednotlivých souborů. Dosud nevznikl svébytný prostor, kolem kterého by se mohl koncentrovat život a tvorba tanečních souborů, což lze považovat za jeden z hlavních důvodů fragmentace pražské taneční scény. Právě to také vyvolává nebo přinejmenším posiluje nedůvěru pražské taneční komunity vůči hlavnímu městu Praze.
Chybějí zkušebny a vůbec prostory vhodné pro nový cirkus, jeho provozování vyžaduje specifické podmínky, především prostory s výškou stropů nejméně osm metrů.
Prostory pro tanec a nový cirkus si soubory a projekty musí pronajímat, což zvyšuje provozní náklady, a to by bylo třeba zohlednit v posuzování rozpočtu grantových projektů. Chybí také systematická dotační podpora nezbytných investic do prostor a jejich vybavení nutného k provozu tance a nového cirkusu.
Vzhledem k popsané situaci by soubory uvítaly systematičtější možnost pronájmů ve spolupráci s příspěvkovými organizacemi města.
Dotace
Nízká je celková alokace grantových prostředků do oblasti tance a nového cirkusu.
Stávající systém poskytuje jen nízkou grantovou podporu, což vylučuje případnou podporu excelence.
Dotace proto nedokážou dostatečně podpořit nejlepší projekty a zajistit jejich udržitelnost.
Zástupci tanečního oboru i nového cirkusu by preferovali vyšší podporu pro méně projektů, které by pak bylo možné úspěšně realizovat.
Bylo vysloveno i větší množství technických doporučení pro vyhlášení a průběh grantového řízení. Zásadním požadavkem je, aby probíhaly evaluace projektů i benchmarking hodnotitelů. Velmi potřebná je diskuse o nastavení indikátorů hodnocení projektů, dosud jediným je počet premiér.
Účastníci prvního kulatého stolu doporučili zahrnout tanec a nový cirkus do jedné grantové kapitoly performing arts tak, aby grantové projekty soutěžily napříč obory.
Navrhli stanovit grantové kapitoly podle charakteru žadatelů tak, aby v jedné kategorii nesoutěžily projekty začínajících umělců, již zavedených umělců a komunitní projekty.
Nad vysloveným požadavkem, aby pražský tanec získal svou příspěvkovou organizaci, převážilo doporučení podporovat celoroční činnosti prostřednictvím dotačního systému.
Účastníci prvního kulatého stolu se shodli v konstatování velké míry podpory oblasti divadla prostřednictvím mnoha příspěvkových organizací vůči neadekvátně menší podpoře tance a nového cirkusu. Navrhli kompenzovat to vyšší podporou oblasti tance a nového cirkusu v dotačním systému.
Viditelnost
Taneční a novocirkusová obec považuje svůj obor za málo viditelný a požaduje, aby v jeho zviditelnění byla Praha aktivnější.
Zdůrazňována byla dosud chybějící koordinační role odboru kultury uvnitř pražského magistrátu a potřeba integrace oboru do propagace města.
Tanec, který je na světové úrovni, by město Praha mělo využívat ke své propagaci jak dovnitř města (turistický ruch), tak do zahraničí.
Za nejdůležitější považují účastníci prvního kulatého stolu řešení problémů s prostory a dotacemi.
Celkově připomínky zástupců oborů směřují:
- – k navýšení dotačních prostředků,
- – k technickým úpravám dotačního systému,
- – k podpoře budování a udržování infrastruktury pro tanec v Praze,
- – ke koordinační roli odboru kultury pro zajištění větší viditelnosti a internacionalizace.
Na základě zápisu Kreativní Prahy z jednání prvního kulatého stolu zpracoval Josef Herman.
Komentáře k článku: První kulatý stůl k tanečnímu umění
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)