Michal Štípa vstoupí do Olomouce Bajadérou
Dlouholetý první sólista baletu Národního divadla v Praze a Brně Michal Štípa bude od 1. ledna 2019 novým uměleckým šéfem baletu Moravského divadla Olomouc. Hned po nástupu do funkce na něj přitom čeká tvůrčí výzva – v jeho choreografii a režii vznikne inscenace výpravného romantického baletu Ludwiga Minkuse Bajadéra.
První sólista baletu Národního divadla ukončil své angažmá v Praze a přijal funkci uměleckého šéfa baletu Moravského divadla Olomouc. Nebylo to úplně lehké rozhodnutí. Přesto mi nabídka přišla velmi zajímavá, protože ve své kariéře můžu pokračovat v předávání zkušeností, které jsem za dobu mého působení v Národním divadle získal. Diváci i kolegové byli na jednu stranu smutní, že budu muset ukončit svou taneční kariéru v Praze, ale zároveň mám jejich plnou podporu, uvedl Štípa.
Prioritou nového uměleckého šéfa je se co nejrychleji seznámit s chodem divadla. S respektem vnímám práci předešlých uměleckých šéfů baletu a jejich dosažených úspěchů, což vzbuzuje nejen oprávněný respekt k odkazu, který si s sebou soubor baletu nese, ale též vědomí, že pro splnění požadavků v budoucí etapě existuje reálný a spolehlivý základ, uvedl Štípa.
Dalším důležitým krokem bude příprava inscenace Bajadéra. Romantický balet Ludwiga Minkuse o chrámové tanečnici z exotického prostředí Indie má v Moravském divadle premiéru 22. března 2019. Michal Štípa, který se ujme choreografie a režie, měl v minulosti možnost opakovaně ztvárnit roli bojovníka Solora. S Bajadérou jsem se coby tanečník setkal několikrát a pokaždé v jiné choreografii. Tato role je mi velmi blízká, protože coby Solor jsem absolvoval osmileté studium na Taneční konzervatoři v Brně, upozornil Štípa, který letos v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě uvedl jiný Minkusův balet, slavného Dona Quijota. Oba tituly jsou velice nákladné jak na kostýmy, tak na scénu. Bývá pravidlem, že Bajadéra se uvádí na velkých scénách kvůli finanční náročnosti a velikosti baletního souboru. Tyto důvody jsou pro mě výzvou, kterou musíme zvládnout. Věřím, že se nám to podaří a vznikne hezká klasická inscenace, sdělil Štípa. Na přípravě se budou dále podílet asistentka choreografa Malgorzata Chojnacka, scénograf a kostýmní výtvarník Aleš Valášek a light designer Martin Špetlík.
Vedle klasických baletů chce Michal Štípa uvádět v Olomouci i moderní tituly. Rád bych, aby repertoár baletu byl vyvážený. Budu se snažit nejen o klasické tituly, ale také o moderní a neoklasická díla. Chtěl bych využít svých kontaktů a zvát na tréninky zajímavé baletní mistry, aby tanečníci měli možnost většího osobního rozvoje, zdůraznil Štípa. Nový umělecký šéf bude usilovat také o větší zviditelnění souboru ve veřejném prostoru, například pořádáním workshopů a otevřených zkoušek připravovaných baletních inscenací.
Michal Štípa je pro mě jednou z nejvýraznějších osobností současného pohybového divadla nejen u nás, ale i v Evropě. Věřím, že své bohaté zkušenosti dokáže předat našim tanečníkům a tím je posunout jak v oblasti taneční, tak i v oblasti péče o pohybový aparát. Další jeho velkou devízou je spolupráce s předními choreografy a inscenátory, což se projeví na jeho způsobu práce při tvorbě choreografií i při výběru hostujících umělců. Myslím, že diváci Moravského divadla se mají opravdu na co těšit, dodal ředitel Moravského divadla Olomouc David Gerneš.
Michal Štípa
Narodil se v Brně.
1990 -1998 Taneční konzervatoř Brno
Od roku 2000 sólista baletu Národního divadla v Brně
Od roku 2009 první sólista baletu Národního divadla v Praze
2018 – bakalářské studium na vysoké škole JAMU v Brně – taneční a pohybové divadlo a výchova
2018 choreografie a režie baletní inscenace Don Quijote (Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě)
Od ledna 2019 umělecký šéf baletu Moravského divadla Olomouc
Nastoupil do baletního souboru Národního divadla v Brně, kde již od samého začátku svého působení dostával četné sólové příležitosti ve stěžejních kusech baletního repertoáru. Následně byl v roce 2000 jmenován sólistou. Během svého sedmiletého působení v baletním souboru Národního divadla v Brně začal pravidelně hostovat na prknech Národního divadla v Praze, kam v sezóně 2004–2005 nastoupil do angažmá na post sólisty. Po několika úspěšných sezónách, během kterých dostal příležitost obsáhnout repertoár především v hlavních rolích, byl v roce 2009 jmenován prvním sólistou.
Elegance, přirozená noblesa, ideální tělesné proporce a především partnerská spolehlivost a technické dispozice jej vždy řadily do kategorie „danseur noble“. Díky svému přirozenému hereckému projevu však již několikrát dokázal, že je stejně dobře schopen ztvárnit i náročné dramatické role, vyžadující hlubší sebereflexi. Díky těmto předpokladům můžeme s jistotou říci, že Štípa dnes patří mezi univerzální a vyzrálé tanečníky. Tyto kvality demonstruje nejednou například v rolích Prince Siegfrieda v Labutím jezeře, Romea v baletu Romeo a Julie nebo titulní roli v baletu Sólo pro tři.
V Národním divadle ztvárnil celou řadu rolí klasického i moderního repertoáru: Princ Siegfried v Labutím jezeře (V. Harapes a R. Mazalová 2004), (H. Vláčilová a P. Ďumbala, 2007), (K. Greve, 2009), Jean de Brienne v Raymondě (J. Grigorovič, 2004), Louskáček v Louskáčkovi (J. Grigoroviče, 2004), Albert v Giselle (Ch. Hampson, 2004), (H. Vláčilová, 2012), Princ v baletu Louskáček – Vánoční příběh (Y. Vàmos, 2004), Romeo v Romeovi a Julii (Y. Vàmos, 2006), Othello v baletu Othello (Y. Vàmos, 2010), Lenský v Oněginovi (J. Cranko, 2005), Escamilio v Carmen (M. Ek, 2008), James v baletu La Sylphide (A. Bournoville, 2008), Otec v Popelce (J. Ch. Maillot, 2011), Princ v Popelce (P. Šmok a P. Ďumbala, 2007), Princ v Šípkové Růžence (J. Torres, 2012). Dále se představil v následujících baletních inscenacích: Čajkovskij, Pas de deux v baletním večeru Baletománie (G. Balanchine, 2005), Mariin sen v baletním večeru Baletománie (P. Zuska, 2005), Album Familiar (C. Janssen, 2004), Petite Mort (J. Kylián, 2007), Sinfonietta (J. Kylián, 2005), A Little Extreme (P. Zuska 2009), 1. symfonie D-dur (P. Zuska, 2010), Empty Title (P. Zuska, 2010), Brel-Vysockij-Kryl / Sólo pro tři (P. Zuska, 2007), In The Middle Somewhat Elevated (W. Forsythe, 2012).
Za sezonu 1998–1999 obdržel cenu Philip Morris Flower Award za největší talent roku v oboru klasický tanec a o tři roky později získal hlavní cenu Philip Morris Flower Award. V roce 2000 se zúčastnil Soutěžní přehlídky tanečních umělců ČR a SR v Brně, kde získal druhou cenu. V roce 2004 byl nominován na Cenu Thálie za roli Solora v baletu Bajadéra a v témže roce dostal i Cenu diváka. V březnu 2005 Cenu Thálie získal za roli Alberta v baletu Giselle. V roce 2007 obdržel hlavní cenu Komerční banky KOBANADI za nejlepší premiérový výkon v rámci inscenace BREL – VYSOCKIJ – KRYL / Sólo pro tři, kde ztvárnil hlavní roli, a následně za tutéž roli ve stejném roce získal Cenu Thálie.
V rámci svého působení v NDB a hostování v baletních souborech v České republice a Slovensku ztvárnil následující role: Princ v Labutím jezeře, Colas v Marné opatrnosti, Romeo v Romeovi a Julii, Princ v Louskáčkovi, Spartakus ve stejnojmenném baletu, Solor v Bajadéře, Phoebus v Notre Dame de Paris, Des Grieux v Manon, Armand v Dámě s kaméliemi, Escamilio v Carmen, Princ ve Spící krasavici, Albert v Giselle, Sarapo v Edith Piaf, Princ v Popelce, Daphnis v Daphnisovi a Chloé, Táta v baletu Louskáček a Myšák Plyšák, Vlci ve Sněhové královně, Rusko a Tančí v baletu Vertigo, Král, otec malé mořské víly v Malé mořské víle, dále účinkoval v baletu Andersen a Sylphidy, Ballet Hommes Fatals a v sezoně 2017/2018 v triptychu Timeless.
Na základě pozvání hostoval také v baletu Giselle v Jekatěrinburgu, v Labutím jezeře v Helsinkách, v Giselle a Dámě s kaméliemi na Taiwanu.
Tančil také na mnoha předních světových scénách v Německu, Rakousku, Španělsku, Finsku, Itálii, Portugalsku, Maltě, Japonsku, Číně, Taiwanu, Rusku, USA a Jižní Americe.
Komentáře k článku: Michal Štípa vstoupí do Olomouce Bajadérou
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)