Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Působivé obrazy z Carmen

    Jak blízko je od průšvihu k úspěchu, doložila olomoucká premiéra Bizetovy populární opery Carmen. Předchozí Verdiho La traviata zastihla soubor téměř na smrtelné posteli, jenže stačí zausilovat, rozvážně obsadit role a poctivě začít od zdánlivě nejjednoduššího, přitom nejpodstatnějšího: od pečlivého hudebního nastudování a neméně pečlivého vymalování jevištních obrazů. Michael Tarant postupoval jako obvykle, ale úměrně (ohňů ovšem přibylo) s věcnou i výtvarnou logikou. Opět navedl pěvce k „přirozenému“ jednání v hudební logice situací a vztahů, nezatíženému archaickým slovníkem gest a postojů, tím předurčil charaktery postav a pečlivě nasvíceným a sestaveným obrazům dodal smysl. Dirigent Petr Šumník orchestr dovedl k energickým tempům, ostrým významovým i akustickým střihům, k potřebnému střídání nálad v pitoreskním příběhu. Titulní postavu podala Jana Wallingerová s rozvahou, citem, žádný osudový vamp, ale hrdá žena, která žije pouze svojí svobodou a přelétavou a tím nakonec možná přirozenou láskou. Carmen je na hranici jejího hlasového oboru, což pěvkyně výsostně zvládá pěveckou technikou a přesným výrazem a významem zpívaného. Jakub Rousek stvořil z Dona José naopak neurotika, pohyby a činy jeho postavy jsou až šílené. Rousek vládne obdivuhodným tenorem, jenže ten ho většinou zrazuje a dovádí i k intonačním chybám. Nejlépe by bylo vyjet za hlasovými specialisty do Itálie. Escamillo je pro Jakuba Kettnera lahůdkou, Elena Gazdíková Micaele zůstala dlužna volnou jemnou kantilénu. Inscenace jako ze starých dobrých časů, tradiční, ale výtečná, protože poctivě nastudovaná! Jen nevím, proč inscenaci brzdily zhola zbytečné přestavby.

    Moravské divadlo Olomouc – Georges Bizet: Carmen. Dirigent Petr Šumník, režie Michael Tarant, choreografie Robert Balogh, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Klára Vágnerová. Premiéra 11. června 2010.


    Komentáře k článku: Působivé obrazy z Carmen

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,