Putovní konference (No. 2)
Již v průběhu cesty vlakem se ukázalo, že každý národ řeší problémy dle vlastního stylu, a pokud se náhodně objeví indičtí spolucestující s problémem, situace vypadá asi takto: (s humorem) Češi registrují, pozorují a ujišťují se, že konflikt nezavinili, případně se jich netýká, a dokud se situace nevyhrotí, nezasahují. Slováci reagují obdobným způsobem nebo se snaží z povzdálí participovat. Maďaři překládají a zklidňují rozhořčené Poláky, kteří okamžitě s velkou dávkou emocí situaci řeší.
Zde končí odbočka a vraťme se ke slovenské části konference. Na účastníky PACE.V4 – Touring Conference čekaly dvě zastávky ve slovenských městech Topoľčany a Žilina.
Topoľčanský multimediální prostor přímo v místě frekventovaného podchodu na vlakové a autobusové nádraží s názvem Nástupiště 1-12 nabídl dvě site-specific představení. První z nich – ON_OFF walking circle – se účastnilo kolem třiceti místních teenagerů (a jeden pes) pod vedením choreografky a performerky Petry Fornayové. Podchodem v pravidelných intervalech procházejí v různých formacích a za měnícího se rytmu děti, jedno za druhým, stále dokola. Mění svůj pohyb, mění partnery, mění směr, ale kruh je stále uzavřený a tok pohybujících se osob nekončí. Na místě dnešního podchodu dříve stála židovská čtvrť, po které zbyl dnes jen poslední dům, vedla tudy cesta z Byzancie do Nitry a také kolem řeky neustále putovalo mnoho lidí. Pohyb odněkud někam probíhá již tak dlouho… Stal se inspirací pro tento projekt.
Jako druzí se představili Fero Király a Zuzana Žábková v duu Botulus se zvukově-kinetickou akcí zahrnující i jejich pohybové kreace. Zpočátku ve stanu za doprovodu originálních zvuků a následně ve spacácích po podlaze podchodu. Smyslem této performance bylo poukázat na určitý typ nomádského způsobu života a opouštění domova, což se samozřejmě pojí s aktuálními problémy Evropy.
V další zastváce – v Žilině – se téma proměnilo. Stal se jím palčivý problém Slovenska, jeho aktuální politická situace, jež má přímý dopad na kulturní dění. V několika prezentacích stejně jako ve společné diskusi v nezávislém kulturním centru Stanica její účastníci mnohokrát skloňovali jméno Mariána Kotleby. Jeho působení na politické scéně jako hejtmana Banskobystrického kraje způsobilo velké problémy tamnímu tanečnímu a loutkovému divadlu, která po jeho zásahu nedostalo potřebné finanční prostředky. Silně fašistizující tendence jsou bohužel některým Slovákům sympatické, a proto se Kotlebova Ľudová strana Naše Slovensko dostala v posledních volbách až do Parlamentu. Velkým problémem současné situace je nemožnost jakékoli diskuse či konfrontace přímo s Kotlebou, takže umělci využívají různých meetingů a performancí pro prezentaci a osvětlení své opozice. Jedním z příkladů byla divadelně-politická akce „pohřeb umělecké kreativity“, přičemž konečnou stanicí pro rakev se stala hala před Kotlebovou pracovnou.
Večerní program zajistil choreograf a tanečník Jaro Viňarský se svou taneční produkcí Butticula – fool´s figures, již prezentoval v prostoru Stanice. Výprava k ní byla vytvořená s minimálním rozpočtem. Samotná scéna se skládala z přepravek od piva, ze slámy a hlíny. Celkový koncept performance se zakládal na z poloviny improvizovaných částí doprovázených Viňarského komentáři, jež pronášel stále stejnými větami, pouze s měnícím se slovosledem, čímž zároveň měnil i význam oněch vět. Je dekadentní vidět nahého tančícího muže? / Je nahý tančící muž, co je viděn, dekadentní?
Následující dopoledne dostali účastníci konference příležitost spočinout chvíli v krásné slovenské přírodě výstupem k instalaci Juraje Gábora Optická pyramida. Velká dřevěná konstrukce ve tvaru položené pyramidy umístěná na kopcích nad vesnicí Súľov přináší návštěvníkům úkryt, místo k relaxaci a skrz úzký otvor na konci i svérázně orámovaný pohled do krajiny. Lidé by se mohli na tomto místě cítit například jako v bunkru, ale současně mohou všemi smysly zakusit materiál dřeva, z něhož je pyramida vytvořená, a zároveň se soustředit na sebe, do svého nitra. Jako by se ocitli v nějaké svatyni.
Příští zastávka: Olomouc a Ostrava
///
Více na i-DN: Kultura, politika, nebo umění?
…
Předchozí díl reportáže: Putovní konference (No. 1)
Komentáře k článku: Putovní konference (No. 2)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)