RECENZE Drag Fatale a žiadna iná!
Pokud jste nikdy neslyšeli o PiNKBUS platformě, pak jste nejspíš zaspali jednu z nejunikátnějších divadelních vln. Od roku 2016 představuje tato platforma nejsoučasnější tvorbu queer umělců a propojuje „undergroundovou queer scénu a profesionální etablované umělce“. Věnují se především tvorbě kabaretní a varietní, která poskytuje značnou tvůrčí svobodu, a především poskytuje prostor k satiře. Například té politické, jako je tomu v případě performance Slovenský a žiadny iný PiNKBUS, která byla uvedena v rámci festivalu Malá inventura a jejíž reprízu můžete navštívit 25. dubna ve Venuši ve Švehlovce.
Martin Talaga je slovenský umělec věnující se experimentálním vizuálním projektům, současnému, ale i tradičnímu folklórnímu tanci a na poli české i slovenské scény je považován za významnou osobnost. Narazíte-li na nějaké jeho fotografie, vyskočí na vás černobílé snímky umírněně vyhlížejícího mladíka, jehož polonahé tělo je mnohdy zachyceno v emočně vypjatém pohybu – přesně tak, jak by si člověk představil pod pojmem „tanečník“.
Ve chvíli, kdy však tento tanečně renesanční člověk vpluje na scénu v rámci výše zmíněné inscenace, okamžitě uhrane svou charakterovou proměnou, obzvlášť pokud jste nikdy předtím neviděli nic od PiNKBUS. Místo serózního tanečního umělce se objeví temperamentem sršící drag femme fatale s nekompromisní, drzou a odvážnou rétorikou, která si v prvních pár minutách podmaní publikum natolik, že až do konce dělá přesně to, co chce.
Performance plně dostává kabaretnímu označení platformy, jelikož funguje jako pásmo tanečních a hudebních čísel prolnutých Talagovými suverénními komentáři bezskrupulózně komentující současné české i slovenské kauzy a politické dění. Vzniká tak neotřelý kontrast, v němž se propojuje vulgárnost projevu se sofistikovaně humorným obsahem, nad nímž se lze bavit v případě, že se alespoň krajně orientujete v současné divadelně-politické situaci.
Mottem inscenace je ironické heslo „Make Slovakia Great Again“ odkazující k volební kampani amerického prezidenta Donalda Trumpa, tedy k další zemi, kde se demokratické ideály rozpadají pod rukama. Heslo prezentuje plakát s výrazně nalíčenou slovenskou moderátorkou Norou Mojsejovou připomínající svým vzezřením bývalou prezidentku, Zuzanu Čapútovou. (Čímž inscenace dostává podstatně optimističtější rozměr, protože prezentoval-li by plakát Zuzanu Čapútovou, pak lze jejich vyjádření číst jako víru v návrat lepších časů.) Do Mojsejové a částečně do ministryně kultury Martiny Šimkovičové se převtěluje i sám Talaga, přičemž prostřednictvím těchto výstředních a kontroverzních osobností slovenské scény členové souboru satiricky poukazují na dramaticky se zhoršující situaci na Slovensku.
S tím se mimo jiné pojí i neméně důležitá role tematizovaného vlastenectví v podobě tradičního folklóru, který však tvůrci propojují se současností. Tradiční kroje s tancem se během jednotlivých výstupů pozvolna přerodí v moderní pojetí, v níž ceremoniálnost tradice sklouzne k emotivnější výrazovosti současného tance se sexualizovanými queer motivy. Šohajský kroj Jakuba Speváka tak například nahradí tenoučké spodní prádlo zakrývající jen to nejosobnější.
Lascivnost a odhalování vlastního těla se mohou jevit jako typické prvky queer scény, takové vnímání je však povrchní. Unikátnost queer poetiky tkví v uměleckém prožitku. U tanečních performancí jednotlivých umělců lze spatřovat delikátnost pohybů, v nichž se odhaluje opojení krásou vlastního těla. Umělci s publikem sdílí a oslavují radost z vlastní bytosti.
Slovenský a žiadny iný PiNKBUS je z performativního hlediska nádhernou ukázkou poetického propojení tradice a moderního tance, přičemž jednotlivé performance spojuje bezostyšná pohybová óda na tělesnost. Primárně lze ale PiNKBUS kromě nekompromisních úsměšků vnímat jako prostor, v němž se svoboda ve své nejryzejší podobě rozlévá do všech stran, protože může.
PiNKBUS – Martin Talaga: PiNKBUS slovenský a žiadny iný. Koncept: Martin Talaga, hudba: Tanita Yankova, Kasia, produkce: Adriana Spišáková, hrají: Martin Venice Talaga, Jaroslav Viňarský, Ermin Fazlić, Jakub Spevák, Jozefína Dlabíková. Premiéra 28.2. 2025.
Komentáře k článku: RECENZE Drag Fatale a žiadna iná!
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)