RECENZE: Od ragtimu přes lásku ke swingu – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 4/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

4/2025

ročník 34
29. 4. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Kritika

RECENZE: Od ragtimu přes lásku ke swingu

Trojice Vačkář, Hudský, Havelka je podepsána pod divadelním scénářem inscenace v divadle ABC Neboj bejby, to je jazz! Ondřej Havelka, režisér, herec, kapelník a hudební „archeolog“ zpřítomňující polozapomenuté populární melodie tak navazuje na hudební komedie Zločin v Posázavském Pacifiku a Zítra swing bude znít všude, jichž je též spoluautorem.

Jeho nová inscenace se pohybuje mezi žánry, zápletkovou komedií, muzikálem, revue, kreslenými titulky jakoby z němého snímku a reálnými fakty mapujícími spory o moderní pražskou architekturu dvacátých a třicátých let minulého století.

ZDROJ Městská divadla pražská

Osou děje je milostný příběh – vystřižený přímo z červené knihovny – mladého architekta Romana Motejlka (Radek Melša) a talentované studentky Julie Kaplanové (Renáta Matějíčková), jejíž konzervativní tatíček (Václav Kopta) je magistrátním stavebním úředníkem. Celé představení dýchá atmosférou prvorepublikových filmů, jejich sentimentu a elegance a happyend – s ironickým dodatkem – je nasnadě.

Příběh ovšem hlavně slouží jako lešení pro hudební čísla, od ragtimu přes happy jazz ke swingu, konfrontované s unylými českými šlágry té doby. S energií a jazzovým perfekcionalismem je publiku nabízí na jevišti přítomný Orchestr Melody Makers Ondřeje Havelky. Zazní nejen Alexandr´s ragtime band a písně z filmu Horké to někdo rád, ale i třeba texty E. F. Buriana na jazzové standardy. O českých dobových písničkách říká Ondřej Havelka v programu k přestavení, že jsou tak blbé, až jsou krásné. Trochu to platí i o jeho inscenaci. Jen ne tak blbá, ale záměrně tak naivní až je krásná.

ZDROJ Městská divadla pražská

Dikce herců je také záměrně přehnaná, občas až do šarže. Výrazné postavy zpodobňují už zmínění Václav Kopta a Renáta Matějíčkova, která skvěle zpívá s „feelingem“ Inky Zemánkové a Martin Zbrožek ve dvojroli Maminky a věštkyně Hortenzie, stylizované jako jakási komická stará. Vojtěch Havelka v úloze vypravěče a chvilku i jako věrozvěst modernismu Karel Teige střízlivě spojuje jednotlivé situace a s brechtovským zcizujícím efektem dává najevo, že to všechno nemáme brát úplně vážně. A jisté kouzlo má i insitní, amatérské herectví hudebníků Melody Makers a mají je i tančící choreografky předvádějící nejrůznější akrobatické skoky.

Temporytmus některých scén se sem tam zadrhával, což se – předpokládám – při reprízách spraví. Premiérové obecenstvo odměnilo inscenaci Neboj bejby, to je jazz! nekonečným potleskem ve stoje, až to bylo únavné.

Martin Vačkář, Petr Hudský, Ondřej Havelka: Neboj, bejby, to jazz! Režie: Ondřej Havelka, dramaturgie: Kristina Žantovská. scéna: Martin Černý, kostýmy: Kateřina Štefková, choreografie Jana Hanušová, Tereza Kopecká, Jitka Krejcarová a Lenka Sekaninová. MDP – Divadlo ABC, česká premiéra 12. dubna 2025.

Zdroj náhledového obrázku Městská divadla pražská. 


Komentáře k článku: RECENZE: Od ragtimu přes lásku ke swingu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,