RECENZE: Od ragtimu přes lásku ke swingu
Trojice Vačkář, Hudský, Havelka je podepsána pod divadelním scénářem inscenace v divadle ABC Neboj bejby, to je jazz! Ondřej Havelka, režisér, herec, kapelník a hudební „archeolog“ zpřítomňující polozapomenuté populární melodie tak navazuje na hudební komedie Zločin v Posázavském Pacifiku a Zítra swing bude znít všude, jichž je též spoluautorem.
Jeho nová inscenace se pohybuje mezi žánry, zápletkovou komedií, muzikálem, revue, kreslenými titulky jakoby z němého snímku a reálnými fakty mapujícími spory o moderní pražskou architekturu dvacátých a třicátých let minulého století.
Osou děje je milostný příběh – vystřižený přímo z červené knihovny – mladého architekta Romana Motejlka (Radek Melša) a talentované studentky Julie Kaplanové (Renáta Matějíčková), jejíž konzervativní tatíček (Václav Kopta) je magistrátním stavebním úředníkem. Celé představení dýchá atmosférou prvorepublikových filmů, jejich sentimentu a elegance a happyend – s ironickým dodatkem – je nasnadě.
Příběh ovšem hlavně slouží jako lešení pro hudební čísla, od ragtimu přes happy jazz ke swingu, konfrontované s unylými českými šlágry té doby. S energií a jazzovým perfekcionalismem je publiku nabízí na jevišti přítomný Orchestr Melody Makers Ondřeje Havelky. Zazní nejen Alexandr´s ragtime band a písně z filmu Horké to někdo rád, ale i třeba texty E. F. Buriana na jazzové standardy. O českých dobových písničkách říká Ondřej Havelka v programu k přestavení, že jsou tak blbé, až jsou krásné. Trochu to platí i o jeho inscenaci. Jen ne tak blbá, ale záměrně tak naivní až je krásná.
Dikce herců je také záměrně přehnaná, občas až do šarže. Výrazné postavy zpodobňují už zmínění Václav Kopta a Renáta Matějíčkova, která skvěle zpívá s „feelingem“ Inky Zemánkové a Martin Zbrožek ve dvojroli Maminky a věštkyně Hortenzie, stylizované jako jakási komická stará. Vojtěch Havelka v úloze vypravěče a chvilku i jako věrozvěst modernismu Karel Teige střízlivě spojuje jednotlivé situace a s brechtovským zcizujícím efektem dává najevo, že to všechno nemáme brát úplně vážně. A jisté kouzlo má i insitní, amatérské herectví hudebníků Melody Makers a mají je i tančící choreografky předvádějící nejrůznější akrobatické skoky.
Temporytmus některých scén se sem tam zadrhával, což se – předpokládám – při reprízách spraví. Premiérové obecenstvo odměnilo inscenaci Neboj bejby, to je jazz! nekonečným potleskem ve stoje, až to bylo únavné.
Martin Vačkář, Petr Hudský, Ondřej Havelka: Neboj, bejby, to jazz! Režie: Ondřej Havelka, dramaturgie: Kristina Žantovská. scéna: Martin Černý, kostýmy: Kateřina Štefková, choreografie Jana Hanušová, Tereza Kopecká, Jitka Krejcarová a Lenka Sekaninová. MDP – Divadlo ABC, česká premiéra 12. dubna 2025.
Zdroj náhledového obrázku Městská divadla pražská.
Komentáře k článku: RECENZE: Od ragtimu přes lásku ke swingu
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)