RECENZE: Paroháč je zajíc v pytli – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 2/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

2/2025

ročník 34
25. 2. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Kritika

RECENZE: Paroháč je zajíc v pytli

Na festivalu Opera 2025 měla v Divadle Komedie premiéru inscenace Sganarelle aneb Domnělý paroháč podle Molièrovy stejnojmenné komedie. Jejím autorem je mladý francouzský skladatel Joris Barcaroli, dílo uvedla Opera studio Praha v mezinárodní spolupráci s Companie Pantai.

Barcaroli má působivý životopis na stránkách ostravského Národního divadla moravskoslezského, kde upravil hudbu Charlese Adama k baletu Korzár. Hodnotit jeho nový počin je obtížné, inscenace nebyla řádně nastudována hudebně ani režijně. Žánrově se nejedná o operu, ale o zpívanou činohru v překladu Karla Čapka s neustále se odvíjejícím tonálním doprovodem bez formy. Je psána pro devět instrumentalistů, pod taktovkou Sébastiena Bagnoud plynula ve stereotypním mezzoforte. Zpěváci Jan Maria Hájek, Denisa Hanušovská, Linda Kunclová, Štěpán Pokorný a Jan Kukal disponují hlasy, s nimiž by tuto hříčku byli schopni kvalitně provést, talent prokázal zejména Jan Kukal. Ale všichni by potřebovali zodpovědné vedení při pěvecké přípravě, hudebním vypracování i jevištním projevu, což evidentně chybělo. Výsledkem byla především nedostatečná zřetelnost zpívaného textu. Zaujala technická jistota noneta (N. Toperczerová, G. Chundelová, A. Jiráčková, J. Škoda, P. Slamenka, B. Kameník, M. Cabajová, E. Zelenková, J. Škuta, S. Bagnoud) má jasná čitelná gesta, docílil přesné souhry, zůstalo však u přehrání not. Režie Davida Boshe vnesla na jeviště chaos, scénografie Valerie Vrbové nevkus. Místo vypracování vztahů a situací usilovali o legraci klauni Vojtěch Svoboda a Milena Milanova.

Minimální jsou informace v programu, o autorovi a díle se nedozvíte nic. Zcela neomluvitelná je pak absence obsahu opery. O čem to bylo? Zpěvákům nebylo rozumět a v programu děj popsán není. Bez znalosti Molièra jste ztraceni. Opera studio Praha pomáhá začínajícím umělcům vstoupit do uměleckého života, ale tudy cesta nevede. Opera 2025 chtěla mladé podpořit, koupila však zajíce v pytli.


Joris Barcaroli: Sganarelle aneb Domnělý paroháč
Dirigent: Sébastien Bagnoud
Režie: David Bosh
Opera Studio Praha, Festival Opera premiéra 16.3. Divadlo Komedie


Komentáře k článku: RECENZE: Paroháč je zajíc v pytli

  1. Josef Herman

    Josef Herman

    Festival OPERA nekoupil zajíce v pytli, protože vůbec „nenakupuje“, tedy nevybírá si a neobjednává konkrétní představení. Pozvané soubory se prezentují tím, co považují ze své tvorby za nejpodstatnější, takový je princip operní přehlídky od samého začátku, tedy třicet let.

    19.03.2025 (10.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    • Gabriela Špalková

      Avatar

      Příměr o „koupi“ zajíce v pytli byl míněn obrazně.
      Festival OPERA je velmi užitečnou přehlídkou operních scén a je žádoucí, aby si svou dosavadní vysokou úroveň stále zachovával. Jsem proto přesvědčena, že soubory typu Opera studio by neměly své inscenace premiérovat na festivalu, aby se na toto fórum nedostaly produkce, jež sem nepatří, a nedošlo k onomu příslovečnému „zajíci v pytli“.

      20.03.2025 (9.38), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,