RECENZE: Poznáváme své pokrevně nejbližší?
Plzeňská činohra uvádí tajemnou černou grotesku všestranného amerického umělce Sama Sheparda Pohřbené dítě, hra byla v roce 1979 ověnčena Pulitzerovou cenou. Režisér Adam Doležal představuje na Malé scéně Divadla Josefa Kajetána Tyla rodinnou šarádu, v níž jsou promíseny prvky rurálního naturalismu s tajemně metafyzickým podhoubím.
Podivný manželský pár Haile a Dodge (Monika Švábová a Pavel Pavlovský) žije v zanedbaném venkovském obydlí vlastně odděleně, starý muž chřadne a kromě léků, jejichž ozdravnou konzumaci jeho partnerka podněcuje i kontroluje, popíjí tajně pod polštářem ukrytou whisky (veškerý čas totiž tráví na pohovce). Ona také poněkud protivně přemílá různé vzpomínky, manžela jimi hlasitě irituje, i když se nachází v jiné místnosti. Rodinu dotvářejí jenom občas přítomní synové Tilden (Martin Stránský) a Bradley (Jan Maléř), třetí syn Ansel před časem zemřel, byl prý baseballovou hvězdou, a především matka by měla radost z toho, kdyby na jeho počest byla v lokalitě instalována pamětní deska. Tilden, který působí jako vyhořelý a retardovaný zároveň, dorazil snad na čas ze svého vzdáleného působiště, Bradley má po nehodě s cirkulárkou místo jedné nohy protézu (poněkud zapeklitá situace pro zastírací jevištní tělocvik). Rodinné dusno dramaticky rozčeří vnuk manželského páru a zároveň Tildenův syn Vince (Vladimír Pokorný) s partnerkou Shelly (Eliška Vocelová). Dochází k podivné hře na amnézii, děd ani otec mladíka „nepoznávají“, Haile v době rušného příjezdu má schůzku s knězem Dawisem (Miloslav Krejza) a objeví se později, kdy už je značně dramaticky „rozehráno“. Jak je to vlastně ve skutečnosti? Co způsobilo tak fatální vytěsnění? A nejde vlastně u zdánlivě neoblomných předků o sebeobranu? Rodinu totiž poznamenalo temné tajemství, to se skrývá v titulu hry „pohřbené dítě“. Neprozrazujme víc eventuálním návštěvníkům inscenace, kteří pointu neznají. V programové brožurce, kterou připravil dramaturg Zdeněk Janál, najdeme úryvky z rozboru hry od brněnského teatrologa Júliuse Gajdoše. Ten svoji reflexi shrnuje: „Nedorozumění, spousta nejasností, vzájemná míjení postav v tématech a mnohovýznamnost dialogů přispívají k určité neuchopitelnosti a tajemnosti hry“. Otázkou ovšem zůstává, do jaké míry aktuální jevištní tvar takový ponor do přediva bizarních vztahů mezi postavami umožňuje.
Doležalova inscenace plyne bez přestávky (Shepard předepsal tři dějství a zde je kromě zatmívačky oddělují docela sugestivně „osudové“ hudební předěly), má dostatečně dusnou atmosféru, vášně probublávají až k hysterickým výlevům. Zašmodrchanost fabule není však jevištní interpretací nijak zpřehledněna, inscenace postrádá strukturovanější temporytmus. Nedá mi to nepřipomenout ostravskou inscenaci téže hry (v Aréně ji nastudoval v roce 2007 Janusz Klimsza), dojem z níž se mi při sledování plzeňské verze opět zpřítomnňoval. Kompozice celku působila tehdy osudověji, finále bylo přesvědčivěji vygradováno.
Dlouholeté opory plzeňského souboru ztvárňují svoje party s osvědčenou profesní zkušeností, nejvíc upoutá Martin Stránský v partu podivně netečného Tildena. Pavel Pavlovský pak v závěru s vyzrále hořkou vyrovnaností osvětluje tíživé rodinné tajemství. Mladý pár, který na farmu vtrhne, je přesvědčivý především při nejistotě v dohadování o identitě s příbuznými, později při explikaci mladíkovy opilosti a dívčiny hysterie se trochu víc „tlačí na pilu“. Připomenu pro mě tehdy v identických rolích suverénně charismatické ostravské kreace Alberta Čuby (později zakladatele divadla Mír) a Terezy Dočkalové (dnes hvězdy Divadla Pod Palmovkou).
Doležalova inscenace poměrně věhlasného textu znamená sympatický pokus realizovat nejednoznačnou výpověď o dusném rodinném mikroklimatu, může fungovat snad i jako varování před rutinou v základních vztazích, dávajících našemu bytí smysl
Sam Shepard: Pohřbené dítě. Překlad Jiří Popel, režie Adam Doležal, dramaturgie Zdeněk Janál, výprava Agnieszka Pátá Oldak, hudba Petr Zeman. Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Premiéra 12.dubna 2025 (psáno z reprízy 15.dubna).
Zdroj náhledového obrázku Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni, foto Irena Štěrbová.
Komentáře k článku: RECENZE: Poznáváme své pokrevně nejbližší?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)