RECENZE: Rozjetá detektivní zábava s hořkou tečkou – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 3/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

3/2025

ročník 34
27. 3. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Kritika

RECENZE: Rozjetá detektivní zábava s hořkou tečkou

Zábava, která nakonec záměrně zhořkne. I takto lze číst novou inscenaci Normální detektivní komedie, kterou uvádí brněnské Divadlo Husa na provázku. Záměrně přepjatá, trochu didaktická a kazatelská zábava o nejrůznějších šablonách, zavedených vzorcích, a ještě zavedenější názorech představuje autorský a režijní počin Terezy Volánkové, herečky jmenovaného divadla.

O co jde? Ve čtyřech dnech, dvou sousedních domácnostech a jednom baru se tady řeší oblíbené tuzemské téma: Kdo rozbil tradiční rodinu?! Vytahuje se tady „Manželství pro všechny” tedy zákon, který by narovnal práva gayů a leseb v tuzemsku. Bacha! V této komedii už mohou stejnopohlavní páry vstupovat do manželství se stejnými právy jako heterosexuálové, včetně společných adopcí dětí. Bacha podruhé! Na konec dvouhodinového večera vše splaskne do groteskně rozšklebené fikce.

FOTO David Konečný

Opravdu jednoduchý dějový půdorys (vyšetřuje se zmizení ženy, která z vyhořelého manželství pláchne k lesbickým sousedkám do vedlejšího domu) se snaží naplnit žánrové premisy z názvu tedy legrační detektivku. Dialogy jsou místy polopatistické, figury místy až na hranici zjednodušené karikatury. Divákům je brzy zřejmě, že toto vše má zdůraznit ústřední téma. Ocenit lze Volánkové hravou a nápaditou režii, která tady místy připomíná až televizní sitcom. Ostatně obrovská televizní obrazovka (vystupují v ní živí herci v nápaditých skečích) tvoří těžiště onoho poklidného heterosexuální rodinného krbu. Ten je na scéně (výprava Johana Kubincová) také využitý, ale ouha. Zatápět v něm umí jen zdejší uštvaná, zmizelá matka. Inscenaci skvěle oživují filmové dotáčky promítané přes celý interiér domu, tyto divoké filmové představy materializují sny zdejších mužů (autorem videoprojekcí je Ondřej Kocar).

Jak už jsem naznačil, tato místy až bezuzdná, scénáristicky, režijně i herecky rozjívená a zčásti poněkud samoúčelně napěněná švanda vrcholí uštěpačným koncem. Autorka pro větší sdělnost tématu v závěru ostře zlomí do sarkastického obrázku původní žánr bláznivé komedie, které tady vévodí Jan Kolařík alias vcelku neschopný heterosexuální ožrala a vybrakovaný detektiv Luboš Prcka (ano musí se to nejlépe vyslovovat vcelku na jeden zátah). Práva LBGT+ se tady přetřásají z mnoha optik i homofobních pohledů. Mně se ale ponejvíce líbilo, že na žánrovém podvozku rozjívené, záměrně přeťáplé, crazy komedie se tady k publiku vezou opravdu seriózní a společensky důležité záležitosti dneška, kdy spousty křiklounů a „odborníků“ mají touhu a potřebu určovat, co je a není normální.

Volánkové autorské a inscenační žonglování s normou a stereotypy, tradicí a rodinou, tolerancí a odlišností je tady traktováno – přes rodinné struktury, životní styly nebo individuální rozhodnutí – místy i trochu tezovitě. Výsledek se tak občas dostává, možná programově, sám do zajetí šablon. Podstatné ale je, že souboru to hraje jako o život, nastolený žánr zvládají s perfekcí, z níž opravdu bolí bránice. I když vám docvakne, že toto zábavné hemžení možná ani tolik k smíchu není.

Tereza Volánková: Normální detektivní komedie. Režie Tereza Volánková, dramaturgie Veronika Onheiserová, výprava Johana Kubincová, videoprojekce Ondřej Kocar, hudba: Martin Srpek Konvička. Husa na provázku Brno, premiéra 7. 3. 2025.

 


Komentáře k článku: RECENZE: Rozjetá detektivní zábava s hořkou tečkou

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,