RECENZE: Vyčerpání, prázdno a svět v pohybu – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 2/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

2/2025

ročník 34
25. 2. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Kritika

RECENZE: Vyčerpání, prázdno a svět v pohybu

Mezinárodní soubor Farma v jeskyni pod vedením jeho zakladatele a režiséra Viliama Dočolomanského uvedl na své domovské scéně v Centru současného umění – DOX premiéru inscenace Útočiště 2025. Nové nastudování původní scénické kompozice z roku 2018 zachovalo koncept pro sedmičlennou komunitu – taneční performery a hudebníky. Téma uprchlictví, původně rozvíjené od příběhů mladých lidí – běženců žijících v Londýně, kteří na útěku ze své původní země prožili krajní situace, neztratilo nic ze své aktuálnosti.

Svět Útočiště 2025 je obrazně světem v pohybu, neustálým až neurotickým či obsedantně repetitivním vířením okolo bodů zlomu, z nichž byla východiskem nikoli úleva, ale další zápas. Shora visely řady ampliónů, náznaků tlampačů propagandy, symbolů svazujícího řádu či centrálního dohledu. Obnažený prostor dal vyniknout klavírnímu křídlu, jenž nesloužil svému původnímu koncertnímu účelu, ale poskytoval azyl, dočasnou oporu a později také připomínal piedestal hrdinství ze zoufalství nebo pomník věnovaný nikdezdejším. Po straně hrací plochy se nacházeli tři hudebníci (Marcel Bárta, Štěpán Janoušek, Jan Chalupa), kteří aktivně tvořili nedílnou součást dění. Spolu s performerkou Hanou Varadzinovou zaplňovali prostor zvuky, ruchy a hlasy, které sytily atmosféru napjatého až zlověstného dusna stupňujícím se napětím do stavů k nevydržení. Již z expozice tří bezejmenných hrdinů v interpretaci (Andrej Štepita, David Králík, Michaela Králiková), za nimiž byly patrné zástupy obdobných osob na útěku, se tak drala jistá plachost a zranitelnost, trýzeň, drzost i odvaha. Pohybovali se v opakujících se, precizně provedených vazbách, střídavě kontaktních, i silových nebo podlamujících se do skluzů, tu s převahou výpadů, jindy s důrazem na odpružení. Jejich fyzické partitury často zahrnovaly útočné i obranné prvky jako vypjatá gesta i sevření, prudké pády nebo prolomení se, rázné i úsečné přesuny evokující ústup z minového pole strachu. Výpovědi sestávaly z intenzivních tělesně narativních fragmentů o prohlubujícím se vyčerpání.

Původní i současné nastudování reflektuje migrační vlny, s tím bezmoc, ztrátu i úzkost, potřebu bránit se, ale také útočit, pomáhat i vytěsňovat, provokovat a také se dávat všanc, aby byl člověk aspoň zahlédnut, když ne přímo vyslyšen. Hraniční, a také do určité fyzické krajnosti dohnané situace vnášely obrazy neodbytně nutné přítomnosti a vypjaté ostražitosti, tak protilehlé klidovému rozpoložení v bezpečí. V původním provedení z roku 2018 excelovali tři taneční performeři (Rin Kin, Minh – Hieu Nguyen, Andrej Petrovič), z nichž dva byli asijského původu a obraz vykořenění působil o to autentičtěji. Nynější choreografie, neméně náročná vyzařovala odlišnou energii, jinou zemitost, a přesto se se stejným věcně-strohým ponorem bořila do utrpení.

Svět je v přílišném pohybu. A zatímco se jedni snaží najít místo pro sebe sama, druzí si to své bezpečí střeží. Víra ve svobodný – nezávislý život se postupně rozpadá na popel, a vrátit se už není mnohdy kam. Zůstává prázdno a ohrožení. Jednoznačné rozuzlení představení samozřejmě přinést nemůže; není kam utéct, kde se ukrýt, do čí náruče se vrhnout… Režisér Viliam Dočolomanský se tématem migrace a asimilace běženců zabývá dlouhodobě. Ostatně, snad nejznámější inscenací Farmy v jeskyni byli právě Sclavi – Emigrantova píseň. Tato surově fyzická scénická kompozice na téma vystěhovalectví, poprvé uvedená v roce 2005, vycházela ze zkušeností z cest za Rusíny na Zakarpatskou Ukrajinu. Původní projekt Útočiště odvozovali tvůrci od mladých lidí, jejichž cesty se protnuly v Londýně. Za poslední roky se však námět stal ještě bližší realitou. Ve znovuoživení projektu se potvrzuje nadčasovost tvůrčích postupů i zvolené tematické oblasti, zejména pak se silně projevují dvě z dlouhodobých tendencí Farmy v jeskyni – jednak angažované, až politické divadlo a pak hluboce lidská rovina, čímž vzniká globálně poplatné a srozumitelné setkání.

Útočiště                                                                                                                                                                 

Koncept, režie, choreografie: Viliam Dočolomanský   

Hudba: Viliam Dočolomanský a Marcel Bárta, Hana Varadzinová, Vít Halška, Štěpán Janoušek 

Dramaturgie: Jana Pilátová                                                                                                                                      

Scéna a kostýmy: Lucia Škandíková, Ema Dulíková                                                                                               

Světelný design: František Fabián                                                                                                                             

Centrum současného umění – DOX, premiéra 1. 3. 2025, psáno z představení 2.3.

 


Komentáře k článku: RECENZE: Vyčerpání, prázdno a svět v pohybu

  1. David Bareš

    Avatar

    Velmi hutný a kvalitní text, přečetl jsem si jej třikrát. Nejsem však odborník na nonverbální pohybové divadlo a obávám se, že se mi recenze bude líbit více než samotné představení. http://www.davidbares.net

    21.03.2025 (13.28), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,