Řečtí hrdinové i souhvězdí na pohotovosti
Konec letošní sezony je pro liberecké Naivní divadlo opravdu zdařilý. Nejenže má soubor za sebou úspěšné hostování v dalekém Hongkongu s inscenací Alibaba a čtyřicet loupežníků, ale i na domácí scéně se mu velice povedla inscenace nazvaná Souhvězdí aneb Řecké báje mimo výseč. Projekt je dílem dvojice Vít Peřina (autor hry) a Michaela Homolová (režie). Ti dva mají na svém kontě už úspěšnou Písmenkovou polívku, seznamující děti zábavným způsobem s abecedou, a Pečené holuby na téma přísloví.
V Souhvězdí jde, jak také jinak, o hvězdy, ale jejich prostřednictvím také (a možná především) o řecké báje. Nápad umístit jejich příběhy do prostředí lékařské pohotovosti se může zdát poněkud šílený, ale v inscenaci funguje dokonale, a to hned dvojím způsobem. Jednak aktéři řeckých mýtů nápaditě využívají ke ztvárnění jednotlivých příběhů a jejich hrdinů lékařskou techniku a druhým, nenápadně výchovným ziskem je, že nepříjemné prostředí ordinace se tímto hravým způsobem dětem dokonale zdůvěrní.
Na lékařskou pohotovost se dostaví astronom Albert (Marek Sýkora), jemuž se od samého pozorování hvězd zablokovala krční páteř. A během času, kdy mu půvabná, leč také osamělá a po příteli toužící sestřička Andrea (Miroslava Bělohlávková) a lékař řeckého původu Medikopulos (Tomáš Bělohlávek) pomohou, začnou si společně přehrávat příběhy řeckých hrdinů, jejichž jména souhvězdí na obloze nesou. A tak je tu řecký král Akrisios ztělesněný kyslíkovým přístrojem, jehož dceru Danaé stvořenou z dezinfekční láhve oplodní Zeus v podobě „zlatého deště“, zdobícího ve vázičce lékařský stolek. Perseus v podobě ještě nejlidštější, protože ho ztělesňuje panáček, na němž lze demonstrovat pohyb kloubů, zabije Medúzu Gorgonu, jejíž pohled působí, že ten, kdo ji spatří, zkamení. Jak by také ne, když ji tvoří trojice světel nad operačním stolem. Ovšem děti nejvíce jásají (a také se nejvíc bojí) při pohledu na nestvůru, kterou vyvolal Poseidon (stojan na infúze) z mořských hlubin, a to v podobě „hrůzně“ nasvíceného rentgenového snímku lidské lebky a páteře.
Všechno je to vtipné a přitom čitelné, příběhy se odehrávají ve svižném tempu a celé dohromady to netrvá ani hodinu. Na své si přitom přijdou i dospělí, protože Vít Peřina, v duchu jazykové hravosti, kterou zdědil po své matce, vynikající dramatičce Ivě Peřinové, rozhodil do textu řadu jazykových „chytáků“ a hříček. Jako když se Akrisios chlubí, že jeho dcera je po mně a vzápětí ho zasáhne odvážně vržený Perseův disk (mimo výseč) s lakonickým konstatováním Až teď je po tobě!, čímž se nenásilně naplní věštba, že ho zabije vlastní vnuk.
K naprosté spokojenosti pak chybí už jen dodat, že pohledný astronom poté, co zaplatí požadovaných 90 Kč, se na pohotovost vrátí, aby smutná sestřička nezůstala sama.
Inscenace je určena pro děti cca čtvrtých a pátých tříd. Aspoň takové seděly na dopoledním předpremiérovém představení, které jsem viděla. Mohu dosvědčit, že se rozhodně nenudily, ale prožívaly řecké báje v „medicínském“ ztvárnění s nadšenou pozorností. Ostatně já také.
Naivní divadlo Liberec – Vít Peřina: Souhvězdí aneb Řecké báje mimo výseč. Režie Michaela Homolová, výprava Barbora Jakůbková, hudba Homolopulos. Premiéra 7. května 2011. (Psáno z předpremiéry 5. května 2011.)
Komentáře k článku: Řečtí hrdinové i souhvězdí na pohotovosti
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)