Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Regiony must go on (No. 3)

    Esem víkendového programu se stala francouzská La compagnie Bakélite s krátkometrážními tituly Hvězdnou show a Vetřelci. Při eco-friendly charakteru letošních Regionů je zájem o „bakelitovou společnost“ vlastně paradoxní. Absurdit se v programu tropické neděle objevilo víc. Zašla jsem na Kafkův Proces brněnského divadla pro děti a mládež Polárka, na – v mezích velké činohry – improvizované Čechovovy Tři sestry ze Slováckého divadla v Uherském Hradišti a horror Černá sanitka ústeckého Činoherního studia.

    Francouzská La compagnie Bakélite se zaměřuje na objektové divadlo a sdružuje technicky vynalézavé jedince se smyslem pro gag a černý humor. V komorních představeních jednoho herce se pracuje s drobnými předměty a představivostí, přičemž průsečíkem veškeré tvorby je experiment. Na Regionech uvedla tři produkce. Kromě zmíněných parodií na vesmírné výpravy ještě westernový titul Nepřátelský.

    Vybrala jsem si dopolední Hvězdnou show o průkopnickém letu do vesmíru, která se odehrává v buňce fyzikální laboratoře. Foto archiv souboru

    Vybrala jsem si dopolední Hvězdnou show o průkopnickém letu do vesmíru, která se odehrává v buňce fyzikální laboratoře. Gagman Alan Floc’h, mimochodem vystudovaný elektroinženýr, sedí v ochranném obleku za bílým okachlíkovaným pultem a pro figurku kosmonauta simuluje zátěžové a inteligenční testy. Centrifugu nahradí ručním mlýnkem, ke zkoušce nehořlavosti použije plynový hořák. Testování prožívá s patřičným zaujetím, doprovází ho grimasami na hranici proveditelnosti. Při nejbizarnějším z mimických triků vypoulil oči a zdeformoval obličej do tvaru, jaký bychom čekali snad pouze v animovaných groteskách. Asociativní nápady vrství s odhodláním nadšence připraveného posunout jediným krůčkem na Měsíci celé lidstvo alespoň o míli. Start rakety doprovází verbálními klišé, typickými pro komunikaci s Hustonem, a během vesmírné Odyssey se objeví situace známé z filmů Apollo 13, Spacewalker a dalších. Všechno promyšlené a dotažené do nejmenších detailů. Po všech peripetiích stane před publikem ve skafandru vlastní výroby a jako správný snílek navždy zmizí v Universu.

    Z Měsíce jsem se přesunula na Polárku. Tvůrci z brněnského divadla interpretují Proces Franze Kafky pro věkovou skupinu od třinácti let jako nadčasovou temnou grotesku o vzpouře proti systému, který požírá sám sebe. Čerstvě dostudovaný Josef K. (Petr Hanák) se ocitá uprostřed makabrózního kabaretu. Šance složit blíže nespecifikovanou iniciační zkoušku ve vyprázdněném světě bankovních korporací a úředních institucí, které dávno neplní svoji funkci, je samozřejmě mizivá. Nehledě na to, že člověk ani neví, o co v procesu jde.

    Sebeúcta neexistuje, autority vybuchují a zhasínají, jako když se otočí vypínačem. Foto DP

    Hledání pevného bodu v tekuté konzistenci končí pokaždé na šikmé ploše obrovské dřevěné postele s policí knih. Jenže útěk není řešení. Maškary, z nichž ta největší je moliérovský Soudce, číhají na forbíně a jsou nesmrtelné. Sebeúcta neexistuje, autority vybuchují a zhasínají, jako když se otočí vypínačem, variace na žluté hvězdy odkazuje k holokaustu. Do šklebu nad motivem existenciální krize se promítá i Kafkův komplikovaný vztah k ženám. Studentský brloh atakují uhlazené starší dámy, které se v magistrově přítomnosti mění v obscénní divošky z burlesek. V kontrastu k nim se mladá sousedka Blanka, jediný objekt Josefovy touhy, stylizuje do odzbrojující lolitky. Dějem diváka provází lehce cynický kabaretiér surrealistického střihu. Pavoukovitý mladý intelektuál s cylindrem odcituje pár zásadních pasáží a nakousne povídku Umělec v hladovění coby tip na zajímavou četbu. Noční můra skončí tak, jak začala – probuzením do noční můry.

    Vzdálenost mezi kafkovskou groteskností a lechtivým humorem se v neděli rovnala vzdálenosti mezi Studiem Beseda a Klicperákem. Režisér Michal Zetel rezignoval na všechny dosavadní teorie o výkladu Čechova a poskytl hercům ve Slováckém divadle šanci vytvořit improvizací výklad vlastní. Tři sestry vznikaly metodou dramatické laboratoře na obsahové konstrukci a každé stominutové představení je do jisté míry originál.

    Pro kombinaci ruské klasiky s moravskou svérázností nejsem správná cílovka. Foto Filip Fojtík

    Přiznávám, že pro kombinaci ruské klasiky s moravskou svérázností nejsem správná cílovka, ale jak známo, Slovácko sa nesúdí. Publikum ve vyprodaném sále se bavilo výborně. První dvě dějství se dámská a pánská šatna vzájemně trumfovaly, kdo koho a čím nejvíc zaskočí. Ocenila jsem pohotové reakce a zvládání nepředvídatelných situací tam, kde by se herci v tradičním inscenačním pojetí bezpochyby odbourali. Představitelky trojice sester (Jitka Hlaváčová, Pavlína Hejcmanová a Míma Krajčová) byly v předepsané interpretaci charakterů disciplinované, a poskytovaly tak rezonanční plochu ostatním. Vtipný mi přišel kontrast Veršininova (Franitšek Maňák) dokonalého přednesu a podmanivé dikce s polní uniformou, nebo psychicky narušený poručík Tuzenbach (Zdeněk Trčálek). Čtvrté dějství uzavře příběh parodickou pantomimou. Design kuchyňské linky odkazuje ke kreativní gastronomii. Zdeněk Pohlreich by jistě nějakou tu hvězdičku udělil.

    Hrát od deseti večer u kašny na Malém náměstí pověst o maniakovi z lesní samoty je punk pro noční živly. Po skončení koncertu kapely herců a přátel Klicperova divadla Mastix pod balkonem tamtéž jich přitáhne dost. Kolem improvizovaného hlediště sedí na zemi pár desítek kolemjdoucích. Inscenace Černá sanitka ústeckého Činoherního studia na motivy stejnojmenné knihy u nich zabodovala, ačkoli v osvětleném prostoru postrádala veškeré tajemno. Milostný trojúhelník zhuleného týpka, intelektuálky a progresivního studenta módního designu zahrnuje publikum cool názory a vtipnými hláškami, hystericky se hádá a zase se smíří, protože jednomu z nich zmizí malý bráška. Scénou i kulisou je bílá dodávka, občas se odkudsi zjeví rádoby tajemná zombie. Prostě nenáročný šláftruňk.

    Před ulehnutím jsem se pod postel dívat nemusela.

    La compagnie Bakélite, Le Rheu, Francie – Olivier Rannou, Alan Floc’h: Hvězdná show. Režie: Olivier Rannou,. Hraje: Alan Floc’h. Umělecká spolupráce: Gaëtan Emeraud. Premiéra 2019. Psáno z uvedení na festivalu Regiony 26. června 2022 na Hlavní scéně Divadla Drak.

    Divadlo Polárka, Brno – Franz Kafka, Vladimír Fanta: Proces. Režie: Filip Nuckolls, překlad: Pavel Eisner, dramaturgie: Karolina Ondrová, scéna a kostýmy: Jan C. Löbel, hudba: Ondřej Švandrlík, pohybová spolupráce: Jakub Cír. Hrají: Petr Hanák, Vít Malecha, Štěpánka Romová, Anna Hřebíčková, Kateřina Francová, Táňa Jírová, Ondřej Hudeček, Alfred Texel, Václav Dvořák, Lukáš Rieger j.h. Premiéra 31. října 2020. Psáno z uvedení na festivalu Regiony ve Studiu Beseda.

    Slovácké divadlo, Uherské HradištěAnton Pavlovič Čechov: Tři sestry. Režie: Michal Zetel, dramaturgie: Iva Šulajová, scéna a kostýmy: Eva Jiřikovská, hudba: Martin Štědroň. Hrají: Josef Kubáník, Petra Staňková, Jitka Hlaváčová, Pavlína Hejcmanová, Míma Krajčová, Pavel Hromádka, František Maňák, Zdeněk Trčálek, Jiří Hejcman, Pavel Majkus. Premiéra 21. ledna 2022. Psáno z uvedení na festivalu Regiony 26. června 2022 na Hlavní scéně Klicperova divadla.

    Činoherní studio, Ústí nad Labem – Petr Janeček, Adam Ernest: Černá sanitka. Režie: Adam Ernest, scéna: Štěpán Kovář, kostýmy: Simona Pekařová, hudba: Petr Škarohlíd. Hrají: Annette Nesvadbová, Andrea Berecková, Jan Hušek, Lukáš Černoch, Petr Uhlík. Premiéra 13. července 2021. Psáno z uvedení na festivalu Regiony 26. června 2022 na Malém náměstí.

    ///

    Více o inscenaci Divadla Polárka Proces na i-DN:

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 608)

    Více o inscenaci Slováckého divadla Uherské Hradiště Tři sestry na i-DN:

    Divadlo je… (No. 2)


    Komentáře k článku: Regiony must go on (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,