Divadelní noviny Aktuální vydání 14/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

14/2024

ročník 33
3. 9. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy Zprávy

    Rekonstrukce Nové scény a nový generální ředitel Národního divadla

    Na tiskové konferenci v úterý 23. června ve foyeru Nové scény oznámil ministr kultury Martin Baxa, že se rozhodl vypsat výběrové řízení na pozici generálního ředitele Národního divadla.  Spolu s Janem Burianem představili rekonstrukci Nové scény.

    Martin Baxa ukazuje poslední jmenování Jana Buriana generálním ředitelem Národního divadla FOTO NÁRODNÍ DIVADLO

    Výběrové řízení na post generálního ředitele/ky bude vyhlášeno 2. září, vyhlášení výsledků bude následovat v lednu příštího roku. Nový generální ředitel/ka bude jmenován/a s účinností od prvního srpna roku 2028. Tento postup, v zahraničí obvyklý, zajistí s optimálním předstihem přípravu a plynulost celého procesu předání vedení divadla, a to navíc v situaci, kdy stávající generální ředitel Jan Burian dokončí rekonstrukci Nové scény. Janu Burianovi bude mandát prodloužen o tři roky právě tak, abychom překlenuli období do nástupu nového generálního ředitele/ky, a mohl být zdárně dokončen projekt Nové scény, uvedl ministr kultury do tiskové zprávy.

    Upřesnil také, že výběrové řízení bude dvoukolové a bude kombinovat systém tzv. uzavřeného a otevřeného konkurzu, tj. přihlásit se může kdokoli, ale výběrová komise, kterou ministr jmenuje, bude moci podle své úvahy vhodné kandidáty k účasti vyzvat. Kandidáti v prvním kole nebudou předkládat koncepci vedení Národního divadla, tu vypracují a předloží v druhém kole až ti, které komise vybere – ministr Baxa předpokládá, že půjde o tři až čtyři kandidáty. V prvním kole se tedy zřejmě bude rozhodovat jen na základě dosavadní činnosti a dosaženého renomé přihlášených.

    Nový generální ředitel tedy bude znám tři a půl roku před svým nástupem, což umožní i pracovně nejvytíženějším osobnostem sladit své aktivity s následným výkonem funkce. Lhůtu zřejmě spoluurčil harmonogram na rekonstrukci a vlastně přebudování podoby a funkce Nové scény a Provozní budovy B (Themos). Jan Burian vyslovil spokojenost s tím, že končí složitá příprava projektu: V této chvíli probíhá připomínkové řízení mezi Národním divadlem a ministerstvem kultury o zadávacích podmínkách pro soutěž na generálního dodavatele stavebních prací. Investorem stavby je Národní divadlo, Burian plánuje vyhlásit soutěž na generálního dodavatele do konce letošního srpna tak, aby s ním bylo možné v dubnu 2025 uzavřít smlouvu a v červnu 2025 začít stavební práce. Investiční náklady se předpokládají ve výši 2.3 miliardy korun (včetně DPH), práce by měly trvat 24 měsíců, tedy do konce června 2027, divadelní provoz by měl být zahájen 1. září 2027. Burian tedy povede po ukončení rekonstrukce Národní divadlo ještě jednu sezónu.

    Tisková konference Martina Baxy a Jana Buriana FOTO NÁRODNÍ DIVADLO

    Generální rekonstrukci Nové scény a Provozní budovy B (Themos) navrhli architekti Pavel Rada a Milan Rak, jejichž ateliéry zadání projektují pod společnou hlavičkou Společnost pro Novou scénu. Práce zahrnou veškeré rozvody, opravu pláště budovy, zásadní přebudování hlediště i jeviště do variabilního prostoru, a samozřejmě instalaci nových jevištních technologií, to všechno se jeví jako opravdu potřebné a účelné pro další využívání budovy. Přestavbou Nové scény a Provozní budovy B (Themos) Národní divadlo získá chybějící zkušební sály v půdorysu jeviště historické scény, komorní divadelní sál, edukační prostory a novou kavárnu s přesahem na Náměstí Václava Havla. Tomu nelze než zatleskat.

    Vizualizace rekonstruovaného prostoru Nové scény

    Připomeňme, že Nová scéna, od roku 2021 památkově chráněna, byla v rámci rekonstrukce historické budovy Národního divadla (1997-1983) postavena vlastně neplánovaně, což se podepsalo na jejích trvalých problémech. K tomu připočtěme vlastnické problémy s Provozní budovou B (Themos), která je v této chvíli podle sdělení Buriana v provozně nevyhovujícím stavu. 

    Ještě dodejme, že s překotnou stavbou Nové scény tehdy zásadně nesouhlasil scénograf arch. Josef Svoboda, který neúspěšně prosazoval návrh postavit novou divadelní budovy nad stanicí metra Národní třída v tehdy ještě nezastavěném prostoru v těsném sousedství obchodního domu Máj – vstupovat do divadla se mělo rovnou z metra a v případě potřeby (požár) měla evakuace diváků proběhnout tak, že s nimi celé řady sedadel měly vyjet rovnou do Spálené ulice. 

    Rozpačitý jsem však z opakovaného tříletého prodloužení mandátu Jana Buriana. Chápu, že ministr v něm vidí záruku dobrého průběhu stavebních prací, ale možná naivně se domnívám, že se to dalo řešit i jinak a za důležitější považuji dobré vedení divadla než stavbařský dohled, jakkoli tu náročnou práci nijak nehodlám snižovat. Dlouhodobě chápu působení Jana Buriana ve funkci generálního ředitele kontroverzně vzhledem ke kolísavým uměleckým výsledkům všech souborů a především proto, že se nijak nepokoušel restrukturalizovat divadelní kolos, jak při svém nástupu od sezóny 2013/2014 sliboval. Zaštítil se Garanční radou, která ho vlastně ve funkci držela a s veřejností nekomunikuje, Rada Národního divadla v gesci ministra při řízení Národního divadla uplatnění nenašla, postupně slábla a dnes je zřejmě nefunkční, ministr ji dlouhodobě nesvolává. Jan Burian tedy za celých dosavadních deset let ve funkci neprošel skutečnou veřejnou diskuzí, což v důsledku neposloužilo Národnímu divadlu a nakonec ani jemu samotnému. V tomto světle se další prodloužení jeho mandátu o tři roky jeví jako příliš prakticistní, Burian by díky němu měl v roce 2028 dovršit čtrnáct let ve funkci! Na druhou stranu je Martin Baxa prvním ministrem, který otázku obsazení generálního ředitele Národního divadla vůbec začal řešit, všichni jeho předchůdci se problému vyhýbali – dokončení úmyslu ovšem přesahuje funkční období současného ministra.

    Záznam tiskové konference

    Návrh výběrového řízení a vizualizace chystané rekonstrukce Nové scény


    Komentáře k článku: Rekonstrukce Nové scény a nový generální ředitel Národního divadla

    1. Martin Doubravský

      Avatar

      To tedy znamená,
      že ND se překvapivě v příštích deseti letech nestane Veřejnou kulturní institucí. Zřejmě nad příležitostí zavést tento ministrův zákon do praxe zvítězila momentální možnost jmenovat výběrovou komisi, a tím rozhodnout o osudu kapličky na další dekádu.
      Ach jo.

      25.07.2024 (11.20), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        No to ještě není tak jasné,
        vzhledem k tomu, že právě Burian tolik usiloval o zákon o VKI a tvrdil, že bez něho se nemůže pustit do transformace ND, což mu zazlívám, ale řešit jeho další setrvání na postu generálního bylo zřejmě třeba řešit hned. Pokud se nepletu, tak možnost stát se VKI pro státní instituci není možná, nebo je přinejmenším komplikovaná. Osobně si myslím, že už dávno mělo mít ND své vlastní zákonné zakotvení, jako je tomu třeba ve Vídni nebo v Berlíně, a tam se dala řešit i základní reorganizace.

        25.07.2024 (13.20), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,