Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Remíza věčným šachem

    Divadelní skupina Vosto5 existuje od roku 1997. Tehdy studenti pražského gymnázia Nad alejí – Ondřej Cihlář, David Kašpar a Petr Prokop – založili amatérský soubor. Začínali nejprve s interpretačním divadlem, záhy však začali psát a hrát autorské texty (především Cihlářovy), jež postupně přerostly v různé improvizace a kabarety. Posílili o Jiřího Havelku a Tominu Jeřábka, pořídili si stan a začali s ním jezdit po republice. Poměrně rychle „vystřelili“ do sfér celostátní popularity. Jejich proslulost přerostla v některých místech téměř v mánii, což ostatně několik posledních let mohli zažít i návštěvníci Festivalu evropských regionů v Hradci Králové. Diváci se do stanu zdaleka nevešli, na lístky se stály předlouhé fronty. Jejich Stand’art (nejen) v Hradci často žil až do ranních hodin, což ale ne všude libě nesli. Na Jiráskově Hronovu musela stížnosti na ně řešit policie, na karlovarském filmovém festivalu je dokonce po dvou hracích dnech vykázali z města.

    V Praze se však skupině dosud příliš nedařilo. Pokus vytvořit stálou scénu v Divadle Na prádle ztroskotal a Ypsilonka, kde nyní účinkují nejčastěji, s nimi zatím také nesrostla. Nejnovější inscenace Teatromat by však mohla přinést obrat. Po několika letech tápání, jak a kam cílit svou dramaturgii (Zahrádkáři, Košičan, Karavan Evropa), přišli Ondřej Cihlář s Petrem Prokopem, hlavní „tahouni“ skupiny, s divadelně nosným, divácky atraktivním nápadem. „Obšlehli“ princip Činčerova Kinoautomatu, s nímž slavil úspěchy na montrealském EXPO 67, a praktikovali jej na divadle. Vytvořili jednoduchý příběh studentky Aleny (Petra Nesvačilová), která jede z Českých Budějovic do Prahy na konkurz do divadla a během své cesty zažívá nečekané životní nástrahy. Partnerem typově dobře vybrané Nesvačilové je nedávný absolvent KALD DAMU Ondřej Bauer. Trochu ztřeštěný komik s klukovským vystupováním a schopností rychlých reakcí vytváří řadu protichůdných postav protřelých pražských svůdníků a různých „týpků“, jež Alenu potkávají a různými bláznivými „kousky“ snaží pozměnit její život. Cihlář s Prokopem pak celý Teatromat uvádějí, řídí hlasování diváků a současně sem tam vstupují do děje i jako herci. Důležitou roli hrají filmové projekce různých komiksově laděných animací, jež často samy utvářejí charakter scén. To podstatné je však dialog s diváky. Vznikají často nečekané/nepřipravené situace, které herce někdy dokonce zaskočí (dvě dívky se tak smály, že nebyly schopné reagovat a hlasovat), s nimiž si však oni nakonec s přehledem poradí. Zvládnou i chvíle, kdy se diváci vzepřou a – třeba – neumožní ukončení příběhu, neb stále svým hlasováním posílají herce do jedné a téže situace, z níž není úniku. Víc než o příběh jde divákům především o to na Vosto5 „vyzrát“. Z uzavřeného kabaretního tvaru se tak stává otevřené vyskočilovské „nedivadlo“, z divadelního matu věčný šach.

    Proč ne? Nicméně by mě docela zajímalo, jak by to vypadalo, kdyby Ondřej Cihlář sepsal napínavější příběh, anebo – dokonce – kdyby touto metodou zpracoval (a promyslel) nějaký známý dramatický text. Třeba Hamleta. To už by pak nemusel být jen divadelní šach, ale skutečný mat.

    Divadlo Vosto5 – Ondřej Cihlář: Teatromat. Režie Ondřej Cihlář, scéna a ilustrace Kateřina Bažantová, animace Libor Pixa, kostýmy Josefína Bakošová, projekce Kariok, hudební spolupráce Vratislav Šrámek, Dominik Renč, dramaturgie Jan Foukal. Premiéra 29. dubna 2010 ve Studiu Ypsilon (psáno z reprízy 19. května – festival Divadelní Flora Olomouc)


    Komentáře k článku: Remíza věčným šachem

    1. Ondřej Bauer

      Avatar

      jen pro upresneni.projekce vytvoril a ovlada jaroslav „karaok“ hrdlicka.nikoli kariok.
      Dekejeme:-)

      27.01.2011 (17.30), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Ondřej Bauer

      Avatar

      ehmm
      Dekujeme:-)

      27.01.2011 (17.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Sorry,
      ač všechny texty v DN čte i korektorka, takové překlepy se špatně chytaj´. Všechno jde na můj vrub a nemotornou ruku. Nicméně jsem zvědav na další vývoj této inscenace a přijdu se někdy podívat. Podám pak – třeba – o ní další svědectví a Mr. Jaroslava Karaoka Hrdličku doufám uvedu již bezchybně.

      27.01.2011 (17.53), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,