Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    REPORTÁŽ: Veselé pozdravy z otrlcových tenat (No. 2)

    I v letošním ročníku Festivalu otrlého diváka mne do milovaného žižkovského kina Aero doprovází řada nadevše vítaných hostí. Po mistru slova, vařečky i bodybuildingu, a v neposlední řadě i olomoucké punkové legendě, Radimu Karlachovi, jenž si v pondělí labužnicky pomlasknul nad francouzskými pavoučími orgiemi, mé pozvání ke kompletnímu úternímu menu přijala pravidelná členka nejrůznějších oborových komisí, nekompromisní kritická sekernice, důvěrná znalkyně všelikého hmyzu a doktorka umění Petra Zachatá.

    Zavilé milovnici současného dramatu domácího i světového jsem nejprve naordinoval luxusní programový set s lákavým titulem Brouci do hlavy, jenž zahrnul dvě svérázné středometrážní variace na klasické literární, respektive lidově slovesné dílo. Němcova exilová televizní verze Kafkovy Proměny (Die Verwandlung, Německo, 1975) sice trpí jistou doslovností, za to však vizuálně snoubí dědictví expresionismu s existenciálním přesahem. K vyprávění nápaditě využívá vlastního pohledu transformovaného Řehoře Samsy a zároveň maně předznamenává budoucí éru počítačových doomovek. Zásadními strůjci přízračné, surreálně groteskní atmosféry jsou autor tísnivého hudebního doprovodu Evžen Illín a dvorní Herzogův kameraman Thomas Mauch.

     Tradiční pohádkový motiv se pak v tvůrčí gesci britského animátora Dave Borthwicka radiálně proměnil v temnou post apokalyptickou jízdu do hlubin jedné zoufale nefunkční společnosti. Utajená Palečkova dobrodružství (The Secret Adventures of Tom Thumb, Velká Británie, 1993) vykazují jednoznačné vizuální i ideové příbuzenství s tvůrčím přístupem Jana Švankmajera, a více než uklidňující selankou jsou pečlivě inscenovanou sérií děsivých nočních můr. Zážitek par excellence.

    Hlavním hřebem úterního programu se pak stala světová premiéra nového otrlého formátu, jenž volně vychází z legendárního Kinoautomatu Radúze Činčery, Jána Roháče a Vladimíra Svitáčka (1967). Videoautomat, jímž s elegancí sobě vlastní společně protančili renomovaní specialisté Jiří Flígl a Antonín Tesař nicméně nežongluje s filmovým příběhem, ale s legendárními i pozapomenutými braky zlaté éry videopůjčoven. Třeskutě zábavnému pásmu by zcela jistě prospělo větší vybroušení soutěžního aspektu, tedy posílení motivace k hlasování, jinak ovšem šlo o vtipné a zároveň náležitě inspirativní završení večera, jež uznalým zamručením a udělením čtyř a půl hovniválů z pěti ocenila i výše již zmíněná doktorka Zachatá. Otrlec ve své ryzí podobě!

    ///

    Pokračování příště!

    ///

    Více reportáží z letošního ročníku festivalu Otrlého diváka naleznete zde.


    Komentáře k článku: REPORTÁŽ: Veselé pozdravy z otrlcových tenat (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,