Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Richard the Kid & the King

    Pokud organizátoři festivalu myslí motto Herr*innen alespoň trochu ironicky, pak hamburská inscenace dobře ukazuje, že dostane-li se žena za režijní pult, neznamená to, že nabídne „ženský“ pohled na svět a tematizuje „ženská“ témata. A Lina Beckmann v roli Richarda III.? Snad to lze brát jako gesto: ženy si přeci mohou přivlastnit i velké mužské postavy. (Což ovšem není tak úplně novinka.) Tady ale nakonec v podstatě nevnímáte, jestli Richarda hraje muž nebo žena. Důležité je, že na jevišti stojí osobnost.

    Lina Beckmann coby Richard „the Kid“ na houpacím koni, za ní v šatech Kristof Van Boven, který postupně ztvární krále Jindřicha VI., královnu Markétu, prince Edwarda a lady Annu (Deutsches SchauSpielHaus Hamburg – Richard the Kid

    Svět je deska hozená doprostřed vesmíru. Pekelná jízda, rytmizovaná hudbou Arvilda J. Bauda, se odehrává na prázdné černé podlaze ve tvaru disku, nad ní studené světlo lamp jako planet. Je tu jen houpací kůň pro Richarda, na němž poprvé vykřičí do světa rozhodnutí dodat své vlasti na významu a na kterém svůj život posléze i končí. Mezi tím čtyři hodiny drsného boje o trůn. Prolíná se tu němčina s angličtinou, text vychází ze Shakespearova Jindřicha VI. a Richarda III. a z textové úpravy Toma Lanoye a Luka Percevala pro projekt Do krve! – dvanáctihodinový shakespearovský maraton, který si bylo před dvaceti lety možné prožít též v Praze.

    V hamburské inscenaci teď režisérka Karin Henkel kupí drastické i poetické obrazy násilí. Umírá se na mnoho způsobů – zní to jako výstřely, když praskají balonky. Po jevišti se koulejí hlavy Richardova otce a bratra, zabalené v nylonových sáčcích. Lina Beckmann prudce bodá nožem do těla zabaleného v bílém igelitu nebo jen symbolicky zatáhne za provaz, který má protivník kolem krku. V nejdrastičtějším obraze nasadí lordu Hastingsovi na hlavu igelitový pytel, mrtvole pak vyrve vnitřnosti a omotá si je jako trofej kolem krku. Šílenství se stupňuje.

    A přeci je to vlastně svým způsobem zábavný večer. Bláznivá hra, kterou řídí Lina Beckmann. Na jeviště vstoupí v khaki bundičce, s pláčem právě narozeného dítěte. Ruce má ještě dlouho bezvládně svěšené podél do strany nahnutého těla, je trochu bojácným puberťákem. Než převezme iniciativu a ovládne svět, ustrašený křik dítěte se promění v ďábelský smích. Jízlivě, ironicky, ale zároveň s jistým údivem komentuje, jak snadné je ovládat všechny kolem. Stíny a linky kolem jejích/jeho očí jsou čím dál rozmazanější, bílá košile potřísněná krví. Však zamazaní jsou tu nakonec všichni. Herci Kristof Van Boven, Bettina Stucky a Kate Strong přebírají různé role (bez ohledu na pohlaví), však jsou jen dalšími figurkami v Richardově hře, jednu odstraní, na řadu přichází další. Lina Beckmann šeptá, křičí, tančí, je to fascinující studie psychopata, sehraná s odzbrojující energií a lehkostí. Velký zážitek.

    Deutsches SchauSpielHaus Hamburg – Karin Henkel, Sybille Meier a Andrea Schwieter podle Williama Shakespera: Richard the Kid & the King. Režie Karin Henkel, dramaturgie Sybille Meier a Andrea Schwieter, scéna Katrin Brack, kostýmy Klaus Bruns, hudba Arvild J. Baud. Koprodukce se Salzburger Festspiele, premiéra v Hamburku 3. září 2021 (psáno z uvedení 9. listopadu ve Stavovském divadle).


    Komentáře k článku: Richard the Kid & the King

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,