Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Rozervanec v boji za vlast

    Martin Otava se coby nový ředitel pustil do reformy Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Jako operní režisér deklaroval nový program zdejšího operního souboru českou premiérou druhé opery Giacoma Pucciniho Edgar (1889), která se v zahraničí občas hrává, dokonce existují i její audio a videosnímky, u nás je však v podstatně neznámá. Některé orchestrální pasáže už připomínají budoucího Mistra, ovšem většina partitury na něho prozrazuje inspirace v romantické melodice, nakonec i v příběhu a titulní postavě: rozervanec potácející se na okraji zákona a společnosti mezi čistou a smyslnou láskou, hrdina v boji za vlast. Ve finále předstírá smrt a nechá si zorganizovat pohřeb, při němž obě milenky v žárlivé scéně zahynou dýkou.

    Příběh mohl být inspirativnější, kdyby ho sám Puccini ještě nekomponoval příliš popisně, kdyby už uměl do partů postav promítnout jemnější psychologické pohnutky a kdyby se už neopájel romantickými áriemi. Zbyla podivně motivovaná ponurá historka, kterou Otava zaranžoval do barvitých obrázků, s herectvím plným obvyklých poklekávání, objímání, milostných a hrdinných postojů. Nově na zdejším jevišti zapůsobila scéna Jána Zavarského, jako obvykle minimalistická, v níž lomené a nakloněné linie symbolizují podivné události příběhu. Nasvícená je moderně, v čistých plochách, i když ze sytých barev oči přecházely, ovšem zase v logice sentimentální hudby. Orchestr přivedl dirigent Martin Doubravský k pěkné souhře i výrazu, a party nakonec sólisté zazpívali sice ne s ekvilibristikou, s jakou taková hudba počítá, ale na úrovni: týká se to především Michaela Reniera (alternuje Otokar Klein), který se v titulní roli vrátil po delší odmlce do Liberce v dobré pohodě, menší party nebyly problémem pro Pavla Vančuru (Gualtiero) a Anatolije Orla (Frank), Lívia Obručnik-Vénosová zazpívala obtížný part Fidelie s jistou křečí, Václava Housková zvládla Tigranu ve větší pohodě. her

    Divadlo F. X. Šaldy Liberec – Giacomo Puccini: Edgar. Opera o třech dějstvích. Dirigent Martin Doubravský, režie Martin Otava, scéna Ján Zavarský, kostýmy Dana Svobodová, sbormistr Martin Veselý. Česká premiéra 26. února 2010.


    Komentáře k článku: Rozervanec v boji za vlast

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,