ROZHOVOR: Je úžasné slyšet Mozartovu hudbu jako diváci v 18. století
Opera brněnského Národního divadla připravuje premiéru nového nastudování Mozartovy Figarovy svatby. Režisér a šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman touto inscenací pokračuje v úspěšné spolupráci s dirigentem Václavem Luksem a jeho Collegiem 1704 založené v Brně roce 2022 Händelovou Alcinou.
Nebývá obvyklé, aby si repertoárové operní divadlo s vlastním orchestrem najímalo další orchestr specializovaný na historicky poučenou interpretaci. Vy jste si tuto spolupráci vyzkoušel už v inscenaci Händelovy Alciny. Co vás vedlo k jejímu pokračování?
Alcina nebyla první zkušeností, už v Národním divadle v Praze jsem se pro tuto spolupráci rozhodl při realizaci Händelova Rinalda. Má to velký smysl, velké kamenné repertoárové divadlo má divákům poskytnout jedinečnost historicky poučené interpretace. K pokračování mne vedl velký úspěch a zájem diváků. Důležitým aspektem je spolupráce s divadlem v Caen a Slovenským národným divadlem. Francouzské divadlo v Caen a nadace Bohemian Heritage Fund finančně podporují nastudování inscenace s Collegium 1704.
A proč jste pro pokračování spolupráce vybrali Figarovu svatbu, ačkoli se Collegium 1704 specializuje spíše na předmozartovské období?
Collegium 1704 se věnuje nejenom předmozartovskému období, vzpomeňme na jejich nastudování Mozartovy Mše c moll či Requiem, děl Josefa Myslivečka a také fenomenální provedení Smetanovy Mé vlasti. Slyšet Mozartovu hudbu na historické nástroje jsem si přál už hodně dlouho. Je úžasné slyšet Mozartovu hudbu dnes, tak jak ji slyšeli diváci v 18. století. Byl to Václav Luks, který mne nejdříve oslovil k projektu s Théâtre de Caen k realizaci Donna Giovanniho, z časových důvodů tento projekt budeme realizovat v roce 2027. Pro tento rok jsem se rozhodl k realizaci Figarovy svatby, kterou jsme měli v dramaturgickém výhledu. Navíc je to ideální titul pro náš ansámbl s doplněním významných hostů jako je italský barytonista Luigi de Donato v alternaci se Svatoplukem Semem v roli Almavivy, Simona Šaturová v alternaci s Pavlou Vykopalovou v roli Hraběnky. Diváci se mohou těšit na Cherubina v podání kontratenoristy Maayana Lichta a Václavy Krejčí Houskové, bratry Hozovy v roli Figara, Doubravku Novotnou s Andreou Širokou v roli Zuzanky.
Jaký je model spolupráce Janáčkova divadla a Collegia 1704 z hlediska výběru titulu, pěveckého obsazení, zkouškového procesu a nasazení do repertoáru včetně zahraničních vystoupení?
Ve výběru titulu se vzájemně inspirujeme a doplňujeme. Collegium 1704 se angažuje ve výběru koproducentů. Jde o divadla, se kterými běžně spolupracují a kde se zároveň představení následně odehraje, aby se maximálně využilo nastudování nové produkce. Volíme dvě obsazení – domácí i zahraniční, které se kombinuje podle přání koproducentů a zároveň mi umožňuje hrát daný titul v běžném provozu našeho divadla. Obsazení vzniká ve společném dialogu s dirigentem Václavem Luksem a koprodukčními partnery. Samotný proces zkoušek s orchestrem je zhuštěný do dvou a půl týdnů před premiérou, velkým přínosem je účast continua a Václava Lukse již na aranžovacích zkouškách, které probíhají ve čtyřech týdnech. Jak jsem zmiňoval – toto vše s podporou Bohemian Heritage Fund a koproducenta, který se finančně podílí na nastudování.
Myslíte si, že tento model spolupráce – tedy spojení „běžného“ operního souboru s ansámblem specializujícím se na historicky poučenou interpretaci – má potenciál do budoucna? A to jak pro Brno, tak pro pražské Národní divadlo, kam se v roce 2028 budete vracet jako šéf opery?
Na Rinaldovi a Alcině jsem dostal jasnou odpověď. Vyprodaná divadla a velký zájem diváků o tuto interpretaci dává jasný podnět k pokračování a rozvíjení takovýchto projektů. Tím neříkám, že divadelní orchestry nemají hrát Mozarta, toto je jedna z linií, která má být součástí dramaturgie operních domů. Pro mne to je jeden z cílů i pro pražské působení.
Ovlivnilo rozhodnutí zapojit do inscenace Figarovy svatby Collegium 1704, nikoli orchestr Janáčkovy opery, vaši režijní koncepci?
Neovlivnilo, Figarovu svatbu zahraje s Václavem Luksem i náš orchestr v příští sezoně.
Vnesl Václav Luks do nastudování Figarovy svatby nové pohledy, které vás překvapily?
Na Václavovi se mi líbí hloubka a opravdovost přednesu, je to dirigent, který dokáže vnímat dění na jevišti, dokáže jít na dřeň interpretovaného slova. Tato práce mne osobně a celý ansámbl hodně obohacuje. Václavovo pojetí bude zcela nové ve všech ohledech, odkrývající vrstvy geniální Mozartovy hudby.
Z obsazení brněnské inscenace Figarovy svatby s dvěma, v případě Figara dokonce třemi alternacemi je zřejmé, že to jsou pro jednotlivé role odlišné typy sólistek a sólistů. Přizpůsobujete tomu své režijní pojetí?
Režijní pojetí je jedno, vždycky se najdou odlišnosti, protože nikdo z nás nejsme stejní a dispozice máme různé. Samozřejmě jiný bude Cherubino v podání kontratenoristy Maayana Lichta a jiný v podání mezzosopranistky Václavy Krejčí Houskové, přesto dodržují jeden režijní koncept.
Komentáře k článku: ROZHOVOR: Je úžasné slyšet Mozartovu hudbu jako diváci v 18. století
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)