Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Různé břehy Jiřího Kyliána

    V květnu 1991 hostoval soubor Nizozemského tanečního divadla na festivalu Pražské jaro. Byla to pro českou kulturu mimořádná událost. Při této příležitosti byla slavnostně a za osobní přítomnosti Jiřího Kyliána zahájena činnost videotéky, která je dodnes jediným veřejně přístupným fondem nahrávek tanečních děl v České republice. Letos slaví Kyliánova Videotéka Institutu umění – Divadelního ústavu své dvacáté výročí a proto se bude od 26. října až do  30. listopadu slavit v Praze tancem, videoprojekcemi, řadou tematických workshopů a v neposlední řadě také křtem první české monografie Jiřího Kyliána.

    Jiří Kylián: Bella figura, NDT. Snímek JAVIER DEL REAL

    Dvacáté výročí existence Kyliánovy videotéky je jedinečnou příležitostí ocenit osobní angažmá a zájem Jiřího Kyliána o rozvoj českého tance, říká Eva Žáková z Institutu umění – Divadelního ústavu a dodává: Chceme poukázat především na jeho vliv, k němuž se hlásí tanečníci a choreografové po celém světě, k nimž dnes patří i taneční umělci jeho rodné země.

    Oslavy 20. výročí Kyliánovy videotéky nejsou koncipovány jako rodinný večírek, kdy staré fotografie dojmou všechny přítomné, že nic už není, jako bývalo. Toto kulaté jubileum pojímáme jinak. Tak jako se v průběhu let změnily nosiče, na kterých byla Kyliánova díla zaznamenávána, změnily se technologie a techniky tance, choreografie i estetiky, způsoby jevištního vyprávění i profese, které se na koncovém produktu – představení – podílejí. Kylián tu totiž nestojí o samotě, jsou tu celé generace umělců, kteří měli tu čest s ním pracovat, kteří se hlásí k jeho vlivu a někteří z nich se také stávají spolutvůrci slavnostního programu.

    Uměleckou koncepci programu vytvořil ve spolupráci s Jiřím Kyliánem soubor 420PEOPLE, jehož zakladatelé Nataša Novotná a Václav Kuneš strávili pod vedením Jiřího Kyliána společně osmnáct let. Nyní působí v Praze a jejich soubor drží stále krok se světovým tanečním uměním.

    Jiří Kylián: Sleepless, NDT II. Snímek JARIS JAN BOS

    Kyliánovské dny v Praze

    První bod z programu oslav patřil ve středu 26. října Jásonovi Akirovi Sommovi, newyorskému režisérovi, fotografovi a blízkému spolupracovníkovi Jiřího Kyliána. Začal zostra: sondou do budoucnosti, protože Somma svou prezentací interaktivního hologramu  Pohled na nové technologie v performanci a umění brouzdal na hranicích mezi vědou, lékařstvím a uměním. Studentům FAMU (a dalších uměleckých škol) přednášel právě na téma přechodu od průmyslové revoluce k „informační revoluci“.

    Technikou světelného designu se včera na Nové scéně Národního divadla zabýval light designer Michael Simon na své prezentaci nazvané Light and Movement (Světlo a pohyb). Simon se proslavil nejen dlouholetou spoluprací s Jiřím Kyliánem, ale i s Williamem Forsythem, Heinerem Goebbelsem či Christofem Nelem. V současné době vyučuje na prestižní ZHdK Zűrich.

    Samozřejmě v programu oslav je i tanec. Na účastníky tanečního semináře, který se uskuteční 19.–27.11. v sále baletu ND v Anenském klášteře, čeká neobyčejná příležitost seznámit se nejen s výběrem z Kyliánova repertoáru, ale hlavně s jeho přístupem k repetici choreografie. V první části nazkouší tanečníci pod vedením Nataši Novotné úryvky choreografie „běžným způsobem“. Ve druhé části s nimi bude pracovat přímo Jiří Kylián nebo/a Cora Bos-Kroese. Seminaristé si na vlastní kůži vyzkouší pro ně typickou praxi: dotváření výsledného tvaru pohybového celku v závislosti na zjevných i skrytých dispozicích interpreta, proměnu shodného tanečního partu právě v závislosti s možnostmi, které choreografovi nabízí každý interpret ve své jinakosti a jedinečnosti.

    Nataša Novotná s Mattiasem Sunesonem v choreografii Cory Bos-Kroese a Jarise-Jana Bose Exposed, C-Scope, 2006. Snímek archiv

    Různé břehy

    Oslavy 20. výročí Kyliánovy videotéky IDU vyvrcholí 30. listopadu 2011 na Nové scéně ND slavnostním večerem RŮZNÉ BŘEHY. Mluvíme-li o několika generacích tanečníků, které Kylián ovlivnil, mluvíme i o dramaturgii připravované oslavy. Pod choreografií celého večera je podepsán nejen Jiří Kylián, ale i jeho blízcí přátelé a spolupracovníci: Cora Bos-Kroese, Václav Kuneš a Lukáš Timulák. Na jevišti se sejde 12 tanečníků, kteří pod vedením Jiřího Kyliána prožili dohromady více než sto let. Vedle jejich choreografií budou představeny i úryvky z několika slavných Kyliánových choreografií, například Bella Figura či 27´52´´.

    Všechny mosty jsou stejné v tom, že spojují různé břehy – nás účinkující pojí láska ke kumštu a zejména mnoho prožitých (uměleckých) let pod vedením Jiřího Kyliána, říká umělecký šéf 420PEOPLE Václav Kuneš a ke společné přípravě večera dodává: Slavnostní večer Různé břehy nebude obyčejné gala, jaká jsou k vidění všude po světě – bude to vlastně taková mini videotéka klipů, a to nejen tanečních, ale i filmových a hereckých. Proto jsou Různé břehy vlastně naprosto originální akcí. Troufám si tvrdit, že takto složený večer se ještě nikdy nikde neuváděl…

    První česká Kyliánova monografie

    Snímek archiv IDU/DÚ

    Výjimečnou událostí bude také křest rozsáhlé monografie Různé břehy – choreograf Jiří Kylián mezi Haagem a Prahou, kterou u příležitosti výročí vydává právě IDU. Jde o první monografii Jiřího Kyliána v Česku. Konečně!

    V zahraničí už vzniklo několik monografií o Jiřím Kyliánovi. Různé břehy budou první takovouto publikací pro české čtenáře. Text nizozemské kritičky Isabelle Lanzové doplnili čeští autoři Dorota Gremlicová, Elvíra Němečková a Roman Vašek. Knížka má tři hlavní části. První sleduje Kyliánovu tvorbu a vývoj jeho práce v Nizozemském tanečním divadle, ve druhé se autoři věnují vztahu Jiřího Kyliána k rodné zemi a rozměrný třetí faktografický oddíl obsahuje podrobné soupisy a bibliografii, říká Roman Vašek z Bibliografického oddělení IDU. A dodává: Těžko lze plnohodnotně zachytit taneční umění jen slovy, zvláště pokud je tak mnohotvárné a mnohovýznamové jako u Jiřího Kyliána. Také proto publikací prostupují četné fotografie, které texty nejen doplňují, ale i zprostředkovávají obdivuhodnou výtvarnou kvalitu Kyliánových choreografií.

    Oslavy se konají pod záštitou Velvyslance Nizozemského království v Praze a ministra kultury České republiky.

    Více info na: www.idu.cz, www.420people.org, www.novascena.cz

    ///

    Nadace Jiřího Kyliána

    byla založena v roce 1988 v Haagu s cílem podporovat nové taneční aktivity. Nadace spravuje také dokumentaci, fond videonahrávek a zastupuje autorská práva Jiřího Kyliána. Videofond Kyliánovy nadace se stal základem pro videotéku tanečních děl Institutu umění – Divadelního ústavu v Praze (založena roku 1991), záznamů, dokumentárních snímků i filmů v žánru dance for camera. V současnosti patří česká Kyliánova videotéka k největším tanečním videosbírkám v Evropě a jako jediná na světě obsahuje téměř kompletní nahrávky Kyliánova repertoáru.

    Eva Papánková, IDU-DÚ (pro i-DN zpracoval hul)

    • Autor:
    • Publikováno: 31. října 2011

    Komentáře k článku: Různé břehy Jiřího Kyliána

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,