Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    S hlavou v oblacích (No. 7)

    Dneškem festival nového cirkusu Letní Letná končí. O jeho definitivní závěr se postará už čtvrtá premiéra v repertoáru stálice festivalu českého souboru The Losers Cirque Company Kolaps. Loni bodoval s rozvernou hříčkou Beach Boy(s), letos opustil jakékoli rekvizity a zdánlivě potemněli. Novou inscenaci pojali jako svébytný fyzický esej o tom, jak kolaps v lidském vztahu ovlivňuje naše jednání, jak posouvá či likviduje naše možnosti. A jak už to tak bývá, představení sice vévodily jedinečné akrobatické kousky, prostor ale dostal i humor, živá hudba či videoprojekce.

    Fotka uživatele LETNÍ LETNÁ.

    Žádné rekvizity, žádné zbytečnosti. Svébytný fyzický esej o tom, jak kolaps v jakémkoli lidském vztahu ovlivňuje naše další jednání. FOTO FRANTIŠEK ORTMANN

    The Losers tentokrát přichystali jeviště tak čisté, že by se z něho dalo jíst. Žádné rekvizity, žádné zbytečnosti. Jen poloprůsvitná stěna, za níž exhiboval na kytaru, xylofon a kdovícoještě Vladimír Mikláš a nádherným zpěvem doprovázela Josefina Žampová. Živá hudba v tomto případě nebyla jen prázdným termínem, ale i inherentní součástí představení. Jeden obraz byl celý postavený na tom, že zpěvačka vystoupila ze stínu do popředí a svým zpěvem odluzovala Petra Horníčka v roli muže, který okouzlen cizí ženou zapomínal na svou vlastní. Ale nepředbíhejme.

    Svůj průzkum toho, co všechno znamená pro člověka kolaps, začali tvůrci už v dětském věku. Na jeviště zkraje vbíhá dvanáct žáků, všichni v bílém, řada z nich batůžky na zádech. Dětský kolektiv jak známo dokáže být mnohdy krutější než militantní spolky dospělých napříč politickým či sociálním spektrem. Dostat se do „party“ není žádný med, vydržet v partě a nebýt nahrazen do té doby nepřijatelným nováčkem, není ovšem také nic jednoduchého. To všechno Losers zkoumali. Aktéři do sebe šťouchali, shlukovali se a odstrkovali a to všechno samozřejmě za vydatného akrobatického křepčení. Následovaly partnerské vztahy, došlo i na lesbickou lásku v jedné z mála kontemplativních scén, v nichž se nelétalo vzduchem a nelezlo na záda těm, co už někomu na zádech stáli. Dvě ženy v námluvovém moderním výrazovém tanci okořeněném o drobné pozemně akrobatické prvky.

    Extrémní byla část s furiantským soupeřením, kdo s koho. V tomto případě, kdo vydrží déle. Na scéně v tu chvíli byli jen čtyři lidé, dvě ženy a dva muži. V prvním páru stála žena muži na hlavě, ten ji držel jen silou svých vazů, ruce měl stejně jako žena zkřížené na prsou. V druhém páru muž neustále z náruče vyhazoval ženu na svá ramena a zase ji shazoval do náruče, aby ji znovu vyhodil na ramena. Toto trvalo neuvěřitelně dlouho a bylo jasné, že to musí oba muže příšerně bolet. Diváci nervózně v určitých intervalech tleskali, ale artisté pořád drželi a například já osobně už jsem chtěl do manéže vběhnout a tomu šílenství učinit přítrž. Jako bych byl přítomen nějaké drastické performance Mariny Abramovič.

    Fotka uživatele LETNÍ LETNÁ.

    Extrémní furiantské soupeření, kdo s koho. FOTO FRANTIŠEK ORTMANN

    Následovala ještě řada obrazů, v nichž se vztahy rozpadaly a spolu s nimi i různé geometrické obrazce ve videoprojekci na poloprůsvitné stěně, za níž byli muzikanti. Návodná videoprojekce bez sebevětší invence a navíc odvádějící pozornost od vizuálně mnohem působivějšího „jednání“ na jevišti byla nadbytečná a její neexistence by produkci neubrala zhola nic. Nicméně byla… Snad bylo jejím cílem doplnit ke konci představení už se spíše opakující akrobatické kousky, které sice neustále braly dech, ale tak nějak spíš už jen ze své sportovní podstaty. Původní elán sondovat za pomoci velmi specifických nástrojů tělesných schopností lidské vztahy a důsledky jejich kolapsu se nakonec rozmělnily v přehlídku akrobacie. Tak to zkrátka v takových inscenacích bývá. A tak mé čekání na komplexní propojení divadelnosti a pohybu trvá.

    ///

    Ostatní díly letošních festivalových zpravodajství:

    S hlavou v oblacích (No. 1)

    S hlavou v oblacích (No. 2)

    S hlavou v oblacích (No. 3)

    S hlavou v oblacích (No. 4)

    S hlavou v oblacích (No. 5)

    S hlavou v oblacích (No. 6)

    ///

    Více na i-DN:

    Letní Letná spouští předprodej

    Letní Letná nabídne novocirkusový kaleidoskop


    Komentáře k článku: S hlavou v oblacích (No. 7)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,