Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Příloha

    S jasnou dramaturgickou vizí do Nového divadla

    V čele muzikálového souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni stojí režisér Roman Meluzín od roku 2000. Po svých předchůdcích Petru Klotzovi, Miroslavu Doutlíkovi a Janu Ježkovi zdědil spolehlivě fungující, avšak poněkud zkostnatělý operetní soubor, jehož inscenační možnosti jednoznačně končily u klasického muzikálu 60. let 20. století. Cesta k modernějším titulům, k omlazení ansámblu i k mladšímu publiku byla trnitá, avšak nevyhnutelná a jediná možná. Ostatně postupně jí prošly všechny podobné soubory, ať už Hudební divadlo Karlín nebo brněnské scény, naposledy Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě. Přesto, nebo právě proto, musí reformovaný divadelní kolektiv dosahovat obrovské flexibility, aby byl schopen kvalitně interpretovat díla v celé žánrové šíři, od často restaurovaných prvorepublikových hudebních komedií přes klasický muzikál až po současnou rockovou a popovou operu. U publika stále velmi populární „velká opereta“ spadá od loňského roku logicky pod gesci souboru opery.

    Polibek pavoučí ženy

    Polibek pavoučí ženy FOTO Pavel Křivánek

    Úspěch nastoupené cesty jasně dokumentují výsledky. Umělci spjatí s muzikálovým souborem DJKT Plzeň získali několik prestižních Cen Thálie a téměř každoročně figurují mezi nominovanými. Neméně důležité jsou i ekonomické parametry – návštěvnost muzikálových produkcí dlouhodobě atakuje hranici 90 % a soubor v několika posledních letech odvedl do společné divadelní kasy nejvyšší část tržeb v přepočtu na počet představení v rámci celé instituce. Zmíněné lze přičíst k dobru citlivé a velmi vyvážené dramaturgii, která nabízí jak hry lidovější či rodinné (momentálně např. Růži z Argentiny, Noc na Karlštejně nebo dlouhodobě vyprodaný Divotvorný hrnec), vysloveně zábavné (Adéla ještě nevečeřela, Prodavači snů) či divácky i interpretačně náročnější (Nine, Polibek pavoučí ženy). Doslova úkazem je pak kultovní muzikál Monty Python’s Spamalot, jenž zanedlouho oslaví na scéně Velkého divadla 70. reprízu, přičemž znám diváky, kteří jej viděli i čtyřicetkrát. Tituly jako Chicago, Evita či chystaní Producenti přitom ještě před deseti lety patřily „na oblasti“ do kategorie nerealizovatelných snů…

    S výrazně omlazeným ansámblem pracují obvykle zkušení režiséři (Roman Meluzín, Petr Novotný, Radek Balaš, Petr Palouš, Tomáš Dvořák), stabilní duo dirigentů Pavel Kantořík – Jiří Petrdlík loni doplnil dosavadní člen orchestru Dalibor Bárta. Počtem nevelký soubor disponuje sólisty různých hereckých charakterů, ať už hovoříme o Bronislavu Kotišovi, Stanislavě Topinkové Fořtové, Soně Hanzlíčkové, Jiřím Untermüllerovi, Janu Kaštovském, Romanu Krebsovi či Venuši Dvořákové. Prověřené umělecké osobnosti nedávno doplnil šéf souboru o pětici mladých absolventů brněnské JAMU, z nichž každý už se dočkal výrazné herecké příležitosti. Zároveň se publiku představila plejáda atraktivních hostů, například Ivana Jirešová, Daniela Šinkorová, Jiří Langmajer, Roman Říčař, Dasha, Petr Jeništa a zejména pak Jan Kříž a Zuzana Kolářová, kteří s plzeňským muzikálovým souborem spolupracují dlouhodobě a podílejí se i na podobě některých inscenací (Jan Kříž coby výtvarník, Zuzana Kolářová jako choreografka).

    Zcela nové možnosti nabídne souboru muzikálu a operety přesun do moderní budovy Nového divadla v Jízdecké ulici. Hned během další sezony se diváci mohou těšit na řadu lákavých titulů, ať už se jedná o světoznámé Lloyd Webberovy Kočky, baladickou Divou Báru, stále oblíbenou Sugar (Někdo to rád horké) nebo skvělý drama–muzikál Mozart!. V úvodu zmíněný „restart“ souboru byl základním předpokladem k započetí cesty, na jejímž konci je přání přivést nadšeného diváka do nové divadelní budovy.


    Komentáře k článku: S jasnou dramaturgickou vizí do Nového divadla

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,