Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2024

ročník 33
26. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    S ženskostí a online

    Poprvé v historii se Ceny Divadelních novin předávaly online. Důvod netřeba sáhodlouze vysvětlovat: protikoronavirová opatření v České republice od 12. října nekompromisně zastavila všechny kontaktní kulturní a společenské aktivity. Už podruhé v tomto roce! Tak jako mnoho divadel po celé zemi přinutil kulturní lockdown improvizovat i redakci DN – zejména tajemnici redakce a produkční Annu Černou – při organizaci předávání cen. Šťastná volba padla na talentované performerky Karolínu Křížkovou, Evu Starou a Andreu Vykysalou ze souboru Holektiv. Ve spolupráci s Jakubem Říhou (kamera a střih) připravily ve fotogenickém prostředí žižkovského prostoru39 osmiminutový ceremoniál (nejkratší v historii!) prokládaný tanečními a artistickými čísly. Diplomy vytvořené grafikem DN Alešem Fulínem předaly (zatím jen symbolicky) s nadhledem – někdy i doslovným – a nenásilnou elegancí. Záznam zůstává přístupný na webových a facebookových stránkách DN.

    Moderátorky Cen DN: zleva Eva Stará, Andrea Vykysalá a Karolína Křížková ze souboru Holektiv FOTO ANNA ČERNÁ

    Je až s podivem, že i když se od půli března téměř do konce května nehrálo, urodilo se v divadelní sezoně 2019/2020 – přesněji v období od 1. července 2019 do 31. srpna 2020 – tolik pozoruhodných inscenací. Seznam redakčních tipů, zveřejněný rovněž poprvé v historii spolu se závaznými nominacemi, byl obsáhlý. Redaktoři DN v něm dávají ostatním členům poroty (dále složené ze členů Společnosti pro Divadelní noviny, stálých a významných přispěvatelů a vybraných osobností) na vědomí, které tvůrčí počiny považují v daném hlasovacím období za skutečně zdařilé a hodné pozornosti. Seznam je ovšem pouze inspirativní, porotci mohou v prvním korespondenčním kole v každé kategorii nominovat jakákoli tři díla. Prostý součet hlasů určí tři nominace (v případě rovnosti hlasů i více), nad nimiž porota ve druhém kole nejprve debatuje a poté hlasuje o vítězi. Výsledky Cen DN tedy nejsou pouze věcí vkusu redakce. Laureáti vzejdou z konsenzu různorodého shromáždění a nemalou roli hrají dobře volené, přesvědčivě prezentované argumenty. Nejde jen o počet zdvižených rukou, ale také o kritické uvažování. V tom spočívá specifikum a půvab Cen DN.

    V kategorii činoherního divadla obhájilo loňské vítězství (Maloměšťáků v režii I. Buraje) brněnské HaDivadlo. Tentokrát s inscenací hostující režisérky Kamily Polívkové. Její Prezidentky zvítězily v silné konkurenci titulů Zahradníček / Vše mé je tvé Divadelního spolku Jedl (režie J. Nebeský) a Don Quijote Divadla Husa na provázku (režie J. Mikulášek). Přičemž další vrcholné, esteticky mnohdy dokonce průbojnější počiny se do nominací neprotlačily – například Kosmos (Národní divadlo, režie I. Buraj), Kacířské eseje (Studio Hrdinů, režie M. Bambušek) či Sláva a pád krále Otakara (Komedie, režie M. Hába). Dvě brněnské nominace nicméně potvrdily, že tamní divadlo se vyplatí kontinuálně sledovat. Stejně jako tvorbu DS Jedl, jenž loni převzal cenu za alternativní divadlo (Pustina, režie J. Nebeský) a nejlepší herecký výkon (Lucie Trmíková v Soukromých rozhovorech). Letos ze tří nominací opět proměnil tu v herecké kategorii – laureátem se stal Karel Dobrý za roli malého Franze Kafky v inscenaci Malý stvořitel (Der kleine Fratz). Vítězství této koncentrované herecké drobničky je v konkurenci celovečerních kreací trochu překvapivé; do výsledku se možná promítl i nezapomenutelný zážitek z hostování Pařízkovy vídeňské inscenace Štěstí a pád krále Otakara na Pražském divadelním festivalu německého jazyka, v níž Dobrý ztvárnil právě titulního českého krále. Kdyby šlo pro tuto inscenaci v českém prostředí hlasovat, ceny by patrně sesbírala na všech frontách.

    Přestože v redakci vnímáme, že dělení inscenací na „alternativní“ a „činoherní“ je rok od roku problematičtější, zatím jsme se kategorii alternativního divadla rozhodli ponechat. Změna smýšlení diváků i odborné veřejnosti, která je v této oblasti stále ještě potřeba, ostatně sotva může vyjít od udílení cen, ty jsou jen pomyslnou špičkou ledovce. Letos bodovala performance Badman Nely H. Kornetové – znepokojivý angažovaný tanečně-pohybový Gesamtkunstwerk pro 21. století.

    Kornetová byla nominována i v kategorii tanečního a pohybového divadla za performanci Tumor: karcinogenní romance, zvítězila ovšem Lenka Vagnerová s inscenací Panoptikum. Do užších nominací se paradoxně probojoval pouze jeden balet – Radio and Juliet z ND Brno (režie a choreografie E. Clug).

    Také v kategorii loutkového a výtvarného divadla porazila tradičnější formy inovativní estetika: zvítězili mladí tvůrci Dominik Migač a Jakub Maksymov s technicky vybroušenou inscenací Prefaby, jež povyšuje scénický minimalismus na novou úroveň a virtuózně i tematicky zacíleně pracuje s neviditelnou loutkou.

    Těsno bylo i v hudebním. Původní opera Monument je však výjimečná už velkoryse pojatým tvarem pro velké jeviště Janáčkova divadla, strhujícími sbory v úvodní scéně totalitního shromáždění lidu holdujícího vládcům, obyčejnými osudy bezejmenných lidiček i tragédií sochaře Švece.

    Konečně Jan Dvořák s Milošem Petanou zvítězili v kategorii publikačního počinu výborem z dnes trochu neprávem pozapomenutého periodika – Scéna 1980–1989. Kniha vzbudila polemiku, ale upozornila na to, že po roce 1980 se ve Scéně setkávaly generace kritiků a teoretiků a rodily se nové způsoby přemýšlení a psaní o divadle.

    Vítěz je jen jeden, ale v tomto prekérním roce patří nejuctivější gratulace všem nominovaným bez rozdílu.

    Laureáti Cen Divadelních novin za sezonu 2019/2020

    Činoherní divadlo

    Kamila Polívková za režii inscenace Prezidentky, HaDivadlo, Brno (premiéra 6. 9. 2019)

    Alternativní divadlo

    Nela H. Kornetová za performanci Badman, Nela H. Kornetová & T.I.T.S. (premiéra 7. 2. 2020)

    Hudební divadlo

    David Radok za libreto a režii a Marko Ivanović za kompozici a hudební nastudování inscenace Monument, Národní divadlo Brno (premiéra 7. 2. 2020)

    Taneční a pohybové divadlo

    Lenka Vagnerová za režii a choreografii inscenace Panoptikum, Lenka Vagnerová and Company, Praha (premiéra 7. 12. 2019)

    Loutkové a výtvarné divadlo

    Dominik Migač za koncept, scénografii a technickou realizaci a Jakub Maksymov za dramaturgii inscenace Prefaby, Mir.theatre a Plata Company, Praha (premiéra 25. 7. 2019)

    Publikační počin v oblasti divadla

    Jan Dvořák a Miloš Petana za publikaci Scéna 1980–1989, Pražská scéna 2019

    Herecký výkon sezony bez ohledu na žánry

    Karel Dobrý za roli Franze Kafky v inscenaci Malý stvořitel (Der kleine Fratz), Divadelní spolek Jedl, Praha

    • Autor:
    • Publikováno: 10. listopadu 2020

    Komentáře k článku: S ženskostí a online

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,