Ten fenomén z ní udělala média, chápeš? Od antických balad až po facebook.">
Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    S blbcem tramvají, nebo s blbcem v Porscháku?

    Toť otázka, na niž hledá odpověď Maryša dnešních dní. Její milý Francek (Lukáš Příkazký) ji sice umí povalit na seno, ale i on nakonec prchá do Prahy, aby se zde vyléčil z nešťastné lásky. Při jednom pražském setkání Maryšu uklidňuje, že za vše může dopamin a láska je jen chemická reakce: Ten fenomén z ní udělala média, chápeš? Od antických balad až po facebook. A zakládá Mypage, kopii mega úspěšného Facebooku. Blbec v Porscháku – tedy Vávra (Ondřej Pavelka) – také došel oproti předobrazu bratří Mrštíků určitých změn, a to tak podstatných, že je ho až líto. Svou mladou ženu chce uchvátit houslovým koncertem či novým cirkusem Rosti Nováka. Maryše kupuje jihoafrické víno a šperky od Swarovského. Nebije ji. Zkrátka ideální muž, i když mu je už dvaapadesát.

    Ano, ani takové detaily autor Petr Kolečko (27) nevynechává. Právě naopak – staví na nich. Však má už dost zkušeností, klasický text o ženských hrdinkách, trpce zkoušených osudem, renovuje potřetí. Po Médei a Salome se tak na malé jeviště Rubínu dostala moravská děvčica. A ta se mu vyvedla nejlépe. Hlavním kladem těchto „předělávek“ je především slovní humor a stavění dřívějších společenských zvyklostí a těch dnešních do kontrastu.

    Kauze Maryša jde také o významný střet Pražáků a Moraváků. Unuděná a věčně opilá Maryška Vávrovi vyhrožuje, že mu ujede šalinó. Rázná Lízalová (Alena Štréblová) je hlavní strůjkyní záchrany rodinného podniku a tedy i sňatku. Nehodlá si ani připustit, že by dcera snad nechtěla uzavřít tak výhodný „obchod“: Krásná dcéréčka se má mět dobře, ne? Tak jaképak držkování? A maminka má přeci vždycky pravdu. Proto i tato verze Maryšy končí happy endem. Střet vesnice a města však ukazuje Kolečko ještě v jedné rovině – v přirozenosti, schopnosti žít autenticky. Jak praví lobbista Vávra: Všechno, co pokládáš za skutečný, tady v Praze umíme nahradit. Za chvíli už ani nepoznáš ten rozdíl mezi tím tvým Franckem a mnou. To, co bylo na něm skvělý, já budu za chvíli umět taky. Že uměl dobře mlátit žito? Najdu si na YouTubu instruktážní video, jak se to dělá, naučím se to a až pojedeme příště za tvou mámou, budu to umět. S internetem a penězma budu všechno, co umí Francek, umět za tejden. Bude to nahrážka, ale ty to za chvíli nepoznáš…

    Režisér Daniel Špinar a představitelka Maryši Jana Stryková tuto taškařici s občasnými vážnějšími záchvěvy ještě posunuli na další úroveň (level – jak by řekl Kolečko). Tato Maryša by mohla být v jiném podání nesnesitelná a neschopná panička. Částečně je samozřejmě i taková, ale Stryková ji zbytečně nekarikuje, a naopak dodává rozměr opravdovosti – je dívkou, která si prolévá hrdlo vínem z určitého důvodu. Umí být opravdu nešťastná, vášnivá i sprostá jako dlaždič. Což je samozřejmě i Špinarova zásluha, který se nesnaží za každou cenu z textu vymlátit i nejmenší zrnko legrace.

    A studio Rubín – Petr Kolečko: Kauza Maryša. Režie a scéna Daniel Špinar, kostýmy Terezie Dvořáková. Premiéra 14. prosince 2011.


    Komentáře k článku: S blbcem tramvají, nebo s blbcem v Porscháku?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,