Divadelní noviny > Burza Zprávy
Scénografický experiment se jmenuje O
Pražské Quadriennale pořádá od 18. března do 13. dubna 2014 v pražském paláci Colloredo-Mansfeld samostatnou výstavu nazvanou: „O“ – Scénografické video eseje. Originální pojetí výstavy, která představí zcela nová díla vytvořená pouze pro tento účel, zavede návštěvníka přímo do tvůrčí dílny divadelní scénografie.
“O” je scénografický experiment, který si pohrává s faktickou nemožností prezentovat scénografii na výstavě. Scénografické výstavy obvykle mapují vznik scénografického díla (modely, kresby), ukazují výsledný produkt (fotografie, videa), nebo v nejlepším případě nabízejí střípky scénografických prací vytržené z kontextu (tedy z živého představení). Tato výstava se místo toho pokouší scénografii „převyprávět“: scénografii jednoho umělce představuje prostřednictvím videa natočeného z pohledu jiného umělce. Na výstavě se tak ocitají nová umělecká díla, která jsou reflexí děl předchozích.
K tomuto experimentu jsem přizvala čtyři mladé scénografy, kteří spolupracují s významnými českými divadly a zároveň vytvářejí vlastní režisérské a scénografické projekty (site specific projekty nebo projekty určené pro média, konkrétní komunitu, módní průmysl), přičemž každý z nich si mohl vybrat, o kom bude „hovořit“.
KAMILA O MARKOVI – Kamila Polívková shromáždila mnoho kostýmů, které navrhl Marek Cpin, a potom ho přiměla, aby si je postupně oblékl. Do kostýmů, které byly či dosud jsou k vidění v Divadle Husa na Provázku (Doktor Faustus, Višňový sad, Trapná muka), v Divadle Reduta (Elementární částice, Korespondence V + W, Zlatá šedesátá), v Divadle Petra Bezruče (Na Větrné hůrce, Evžen Oněgin, Divoká kachna, Tři sestry) a v Divadle v Dlouhé (Macbeth), se tak oděl sám jejich tvůrce, čímž „ztělesnil“ řadu postav z divadelních inscenací, na jejichž vzniku se podílel.
MAREK O KAMILE – Toto poetické video natočil Marek Cpin na základě představení SAM, jehož režisérkou a scénografkou je Kamila Polívková. Vlastní inscenace vychází z performance Tehchinga Hsieha. Ten se nechal zavřít do klece s cílem vydržet tam celý rok, aniž by mluvil, psal nebo sledoval dění v médiích, čímž se sám stal v očích návštěvníků ateliéru uměleckým objektem. Jedná se tedy o video vyprávějící o divadelním představení, které samo pojednává o performanci. Tato dvojí recyklace zde slouží ke ztvárnění nevyhnutelné osamělosti provázející uměleckou tvorbu.
LUCIA O ANTONÍNOVI – Lucia Škandíková zvolila dokumentární přístup k pohledu na performanci LIFE show režisérky Petry Tejnorové. Tato performance využívá médií ke zpochybnění hranice mezi divadlem a realitou, herectvím a performancí, pravdou a lží, skutečností a jejím zástupným zobrazením a především ke zpochybnění hranic našeho vnímání. Lucia Škandíková nejprve nahrála rozhovory o umění a o životě, které spolu vedli scénograf Antonín Šilar a režisérka Petra Tejnorová – dva tvůrci, kteří se znají již z předchozích společných projektů –, a poté vložila útržky z těchto dialogů do úst nehercům.
ANTONÍN O LUCII – Antonín Šilar vzal v potaz také publikum a širší veřejnost. Nejprve natočil v Divadle Petra Bezruče představení Můj romantický příběh režiséra Daniela Špinara a scénografky Lucii Škandíkové. Následně tuto nahrávku pouštěl v pražské hospodě Na Slamníku, v Domově Sue Ryder, v pražské mateřské školce v Kostelní ulici či na vlakovém nádraží Praha-Smíchov a nahrával reakce diváků. V tomto případě je tedy scénografie „převyprávěna“ publikem.
Návštěvník výstavy neuvidí divadelní výpravu jako hotové dílo, ale seznámí se s jejími různými aspekty: s tím, jak a proč vznikala a jak ji vnímali diváci. Tato videa, vytvořená jedním umělcem o jiném umělci, nám dávají možnost nahlédnout do myslí scénografů a do zákulisí scénografie a jako taková nám poskytují komentář k scénografii coby samostatné umělecké disciplíně.
Sodja Lotker, kurátorka
Komentáře k článku: Scénografický experiment se jmenuje O
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)