Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Rozhovor Zahraničí

    Sebastian Schlemminger a Angelina Kartsaki: Rádi si hrajeme s technologiemi

    Hlava. Krabice. Jeden divák. Pronikání předmětů, prchavé zvuky, hledání světla. Během deseti minut divák zažije úplné ponoření do pozoruhodného světa mimo realitu. Theaterautomat představuje inovativní formu divadla snažící se obnovit a obohatit svět mechanického divadla pomocí digitálních prostředků. Veškerá mechanika, zvuky a světla jsou řízeny všestranným algoritmem. Theaterautomat otevírá otázky o lidech a strojích, o osamělosti v digitálním světě, o kráse surreality, o vztahu lidí ve světě počítačů, strojů a automatů.

    Theaterautomat je miniaturizovaný svět, jehož se stane divák na chvíli součástí. Průvodcem je mu „oko“ (na obrázku v lehce naddimenzované velikosti) Foto Richard Rocholl

    Co název vaší skupiny Pragmata znamená?

    Je to v řečtině. Přeložit by se to nejlíp dalo asi jako věci, objekty. Většina naší práce je totiž založena na objektech a manipulaci s nimi. Výsledkem je něco mezi divadlem objektů, vizuálním uměním a interaktivní instalací. Zajímá nás mechanika, robotika, věci z internetu, rádi si hrajeme se starými i novými technologiemi. Animujeme stroje, motory, magnety a v různých variacích je kombinujeme.

    Kolik členů má vaše skupina?

    Od začátku jsme dva. Sebastian se zabývá nejrůznějšími metodami, které umožňují kreativní využití počítačů a elektroniky v divadle. V našich performancích pak proměňuje své sny ve skutečnost; objevuje, experimentuje a postupuje na tomhle „hřišti“ dál a dál. Angelina je hudební skladatelka, muzikantka a producentka. Zachází se zvukem jako s objektem a s objekty jako s hudebními nástroji. Oba na každé produkci od začátku spolupracujeme, pokoušíme se experimentovat a vytvářet nové formy a propojovat různá média. Výsledkem jsou velmi specifické divadelní útvary na rozhraní několika uměleckých druhů.

    Co bylo inspirací pro produkci Theaterautomat?

    Byl to náš první společný velký projekt, jehož zadáním bylo automatické divadlo. Takže to pro nás byla docela výzva. Je možné vytvořit „totální“ automatické divadlo? Co se stane, když na scéně není lidská bytost? Je regulérním tvarem divadlo pro jednoho diváka? A nejhroznější otázka: Jsme schopni naše vize a představy realizovat? Dnes víme, že jsme byli hodně naivní a nedokázali si představit, kolik úsilí, času, znalostí a dovedností zabere vytvořit takový stroj. Ale nakonec se nám to přece jen podařilo a během přípravy i hraní jsme se hodně naučili. Původně jsme si mysleli, že úvodní „prototypy“ a „první pokusy“ časem renovujeme, ale nakonec jsme se rozhodli nechat vše v původním stavu. Takže není radno nahlížet do útrob naší kouzelné bedýnky, je tam dost velký zmatek. Nicméně má svůj půvab. Každá ze součástek má specifickou historii, jedinečný příběh. A máme radost, že spousta lidí se naším Theaterautomatem nadchla. Už jsme se účastnili osmi festivalů a máme pozvání na další. Vzhledem k tomu, že máme německou a anglickou verzi, je jednoduché vystupovat v různých zemích. Přesto bychom rádi dali dohromady ještě další verze – třeba ve francouzštině, řečtině, španělštině… Nebo v češtině. To by byla paráda.

    Co chystáte dál?

    Pracujeme na instalaci s malými objekty umístěnými v žárovkách, z nichž každý je nějak spojen s příběhy sedmi různých osob. Projekt souvisí s myšlenkou, že každý za sebou zanecháváme nějaké věci, nějaké stopy. První uvedení chystáme v březnu v Berlíně.

    Ale rozpracovaných máme více projektů. Předně chceme vytvořit úplně novou variantu Theaterautomatu, v níž bychom využili vědomosti a zkušenosti, které jsme získali během práce na první verzi. Máme plán vytvořit mnohem větší stroj: bude to pokoj s postelí, na které bude divák ležet. Ta performance totiž bude o nespavosti. Ale zatím nemáme peníze na realizaci. Ovšem máme spoustu dalších nápadů, jež rozpracováváme a chtěli bychom uskutečnit: rostliny, které tančí, polička s knihami, jež v sobě obsahují malé světy, instalace ze světa zásuvek a zubních kartáčků, které při čištění zubů vykládají tříminutové příběhy…


    Komentáře k článku: Sebastian Schlemminger a Angelina Kartsaki: Rádi si hrajeme s technologiemi

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,