Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Sedmnáct jim bylo let?

    Starci na chmelu jsou prvním původním českým muzikálem z roku 1964. Písně z filmu Ladislava Rychmana se staly notoricky známými a příběh o dospívající lásce Filipa a Hanky inspiroval mnohé umělce k vytvoření divadelních adaptací. Do Moravského divadla v Olomouci se titul vrací po osmadvaceti letech. V roce 1991 jej nastudoval režisér a choreograf Daniel Wiesner; letos, 25. ledna 2019, měl premiéru v provedení činoherního souboru a režii Petra Novotného, který působil mj. jako umělecký šéf Hudebního divadla v Karlíně a producent českých verzí muzikálů Jesus Christ Superstar nebo Evita.

    Příběh vypráví o vztahu sedmnáctileté Hanky a stejně starého Filipa, kteří v době spoutané režimem hledají skulinu, jíž by mohli uniknout a užívat si svobody a lásky. Foto Jan Procházka

    Příběh, odehrávající se v 60. letech na chmelové brigádě, vypráví o vztazích mezi mladými brigádníky, jejich vedoucími a učiteli, a především o vztahu sedmnáctileté Hanky a stejně starého Filipa, kteří v době spoutané režimem hledají skulinu, jíž by mohli uniknout a užívat si svobody a lásky. Té však nepřejí nejen společenské zvyklosti, ale ani někteří jejich spolužáci. Režisér Petr Novotný inscenuje příběh plný mladických rozmarů a unáhlených rozhodnutí, malicherných sporů, žárlivosti, naděje v lepší zítřky a touhy po lásce a přátelství – přesně v duchu filmové předlohy.

    Průvodci jsou tři zpěváci (místo kytar je odlišují společenské obleky), hudební doprovod tvoří živá kapela v orchestřišti. Zachované jsou dobové reálie, barevnost a styl kostýmů a některé stěžejní rekvizity jako proutěné koše, vybavení Filipova provizorního obydlí (včetně vyrobené sprchy, županu a houpacího křesla), dále moped, rákos a samozřejmě všudypřítomný chmel.

    Průvodci jsou tři zpěváci (místo kytar je odlišují společenské obleky), hudební doprovod tvoří živá kapela v orchestřišti. Foto Jan Procházka

    Tvůrci dodrželi princip filmových muzikálových čísel, ale vytvořili originální choreografie a jednotlivé výstupy podpořili vyšší mírou stylizace. Když například hlavní hrdinka prezentuje svůj půvab před ostatními děvčaty v noclehárně, má na sobě módní bílé spodní prádlo, jež obdivuje pět dívek v bílých nočních košilkách. Barevnost a určitá uniformita kostýmů společně s namodralým světlem tak tvoří stylizovaný obraz, který podtrhuje antiiluzivnost písňových čísel, kontrastující s realistickým zpodobněním děje. Podobně je řešena i scéna plesu, kde se všechny dívky oblékají do černobílých šatů a chlapci mají černé obleky s bílými košilemi.

    Dvouhodinové představení běží v rychlém tempu rytmizovaném hudbou, písněmi a energickými tanečními čísly. Činoherní soubor Moravského divadla je obohacen o hostující mladé zpěváky a zpěvačky v rolích brigádníků, kteří přinášejí mladistvou atmosféru a tvoří kontrast k dospělým postavám. Těmi jsou profesorka (Vladimíra Včelná), kuchařka (Ivana Plíhalová), správce (Václav Bahník), ale také průvodci (Jan Ťoupalík, Petr Kubes a Adam Sychrow, j. h. / Filip Tailor, j. h), kteří jakožto muži v nejlepších letech s patřičným nadhledem komentují děj.

    Tvůrci dodrželi princip filmových muzikálových čísel, ale vytvořili originální choreografie a jednotlivé výstupy podpořili vyšší mírou stylizace. Foto Jan Procházka

    K představitelce Hanky, čtyřiadvacetileté Daniele Klevetové, však tvůrci nezvolili vhodný herecký protějšek. Dvaatřicetiletý Tomáš Krejčí působí ve flanelové košili výrazně starším dojmem, což je příčinou nevěrohodnosti postavy Filipa a jeho motivací, rozhodnutí a činů. Ačkoli se Filip od svých vrstevníků značně odlišuje (čte jiné knihy, nemá chuť se tajně opíjet v hospodách a s dospělými jedná jako rovnocenný partner), v mnoha ohledech je stále ještě dítětem a jeho chování vykazuje známky puberty (např. platonická láska k Hance, strach z fyzického kontaktu, výbušné reakce se sklonem ke rvačkám ve sporech se spolužáky atd.). Dospělý herec proto nefunguje ani jako symbolické vyjádření vyspělé mysli, protože Filip, ať se tváří sebevíc sečtěle a rozumně, dospělý není a jeho chování a rozhodování odpovídá spíše vynalézavému adolescentovi, než rozumnému muži. Krejčí však nevypadá ani nejedná jako sedmnáctiletý chlapec a mezi ním a Hankou nefunguje žádná chemie.

    Muzikál je tak možné vnímat jako příjemný sled evergreenů, kvalitně zazpívaný, zatančený i odehraný, s působivým vizuálem a dobovými reáliemi, avšak to hlavní – příběh ústřední dvojice – ztrácí kvůli evidentnímu věkovému rozdílu na síle.

    Muzikál je možné vnímat jako příjemný sled evergreenů, kvalitně zazpívaný, zatančený i odehraný, s působivým vizuálem a dobovými reáliemi, avšak to hlavní – příběh ústřední dvojice – ztrácí kvůli evidentnímu věkovému rozdílu na síle. Foto Jan Procházka

    Moravské divadlo Olomouc – Vratislav Blažek, Vlastimil Hála, Jiří Bažant, Jiří Malásek: Starci na chmelu. Režie: Petr Novotný, asistent režie: Martina Mejzlíková, dramaturgie: Michaela Doleželová, scéna: Ivo Žídek, kostýmy: Roman Šolc, hudební nastudování: Filip Tailor, choreografie: Petra Parvoničová, asistent choreografie: Natálie Tichánková. Hrají: Tomáš Krejčí, Daniela Klevetová, Petr Vaněk, Lukáš Červenka, Marek Pešl, Natálie Tichánková / Dominika Hrazdílková, j. h., Vladimíra Včelná, Václav Bahník , Ivana Plíhalová , Petr Kubes, Jan Ťoupalík, Adam Sychrow, j. h. / Filip Tailor, j. h., Vendula Nováková, Vojtěch Pačák, j. h. / Tomáš Neuer, j. h., Vojtěch Poštulka, j. h. / Milan Jureček, j. h., Anna Sedláčková, j. h. / Barbora Kovalíková, j. h., Šárka Vltavská, j. h. / Vendula Pumprlová, j. h., Dominika Hrazdílková, j. h. / Patricia Janečková, j. h. / Hana Madecká, j. h., Dominika Marchovská, j. h. / Laura Mohylová, j. h., Ilona Bláhová, Milan Švestka, kapela: Roman Mlynář, j. h. / Tomáš Galek, j. h., Jaroslav Novák, j. h. / Vít Štaigl, j. h., Tomáš Kedzior, j. h. / Vojtěch Švarc, j. h., Martin Stánec, j. h. / Pavel Krchňák, j. h., Filip Krejčí, j. h. Psáno z premiéry 25. 1. 2019.


    Komentáře k článku: Sedmnáct jim bylo let?

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,