Setkáním sláva! (No. 3)
Festivalový čtvrtek se odehrál ve znamení pomyslného česko-slovenského souboje dvou popkulturních ikon, v němž o chobot princezny Bosany zvítězil Cyrano z Bergeracu. Byť se hraje moderní reimaginace z pera uznávaného dramatika Martina Crimpa, je absolventská inscenace režiséra Petra Smyczka vystavěna na notně konzervativních základech.
To nijak není na škodu, neb na jevišti ožívá příběh ve své podstatě archetypální, jakkoli obohacený o řadu moderních přesahů. Větším problémem přívětivě svižné produkce ovšem je, že zvolená dramaturgicko-režijní koncepce akcentuje triadický konstrukt ústředních hrdinů, zatímco charaktery vedlejší jsou často degradovány na pouhou stafáž, která jevištní dění dynamizuje kolektivními scénami. Z ní se částečně vymykají především Lignière Tomáše Slabiňáka a Leila Ragueneau Milany Gorské. Tvůrci jim sice nechtěli či nedokázali vystavět vlastní dramatické oblouky, i přesto, že Crimpova adaptace daným potenciálem nesporně disponuje, oba mladí aktéři však zaujali suverénní jevištní mluvou, smyslem pro gradaci, a v rapovaných pasážích i vynikající flow. Finální Leilina promluva o neblahém konci někdejší zlaté mládeže, již pomalu požírá další, dravější pokolení, je pak jedním z vrcholných momentů brněnského Cyrana. Naopak Martin Urbaník zatím z komplexního charakteru hlavního antagonisty De Guiche nedokázal vytěžit víc, než jednoznačnou karikaturu obecního přislizla. Do derniéry je již nedaleko, a já i přesto neváhám doufat, že místní šedá eminence ještě dozná radikálních změn a s gradující jevištní jistotou rozkvete do nebývalé údernosti.
S labužnickým pomlasknutím zkušeného someliéra si úkol jen zdánlivě jednoduchý naplno vychutnává Adam Kořán, jenž se naštěstí nespokojil s plakátově povrchní hereckou kreací, ale naopak nahlédl mimořádně hluboko pod povrch půvabem vyhlášeného hejska. Jeho Kristián je uvěřitelně živoucí snůškou pochyb, jež selže tváří v tvář lásce, kterou nedokáže unést. Bravo.
Karolína Vaňková modeluje svou Roxanu jako emočně plochou bytost, jež své značně konvenční představy o mezilidských vztazích, i liknavou nerozhodnost halí do rádoby vznosných frází. Unylá královna uniformního davu, jenž povýšil svá slova nad činy, a tvoří si idoly z ikon. Účel povýšený nad efekt. Děkuji.
A to nejlepší na konec. Martin Mihál v titulní roli je ukázkovým příkladem, jak může fundament schopností, původně získaných na herecké konzervatoři, naplno rozvinout vysoká škola. Tento Cyrano je jackpotem projektu i nesporným hrdinou vlastní generace. Sugestivní herecké sólo jež naplno zúročí aktérův smysl pro groteskní nadsázku i tragické valéry nešťastného člověka, jenž vlastní soužení ukrývá pod předstíraný nadhled. Krása.
Nosáče tankujícího bezmála super posléze na duel vyzval Pavoučí muž. Těžko říct co se honilo v pomazaných VŠMU hlavách, plně zodpovědných za vyslání inscenace Spider/Man režiséra Mateje Trnovce a dramaturgyně Veroniky Briestenské do festivalového klání. Tvůrčí tandem se ve svých spádech sice zavile zaklíná příbuzností komiksu a antické tragédie, nalézá však jen dávno omšelé paralely. Příběhy superhrdinů totiž na redukovaných principech jednoho z nejklasičtějších dějových konstruktů doslova a do písmene stojí, a vskutku není důvod tento dávno důvěrně známý fakt opětovně jevištně leštit. Forma scénické adaptace, jež má být navíc úvodním dílem trilogie, je navíc akademicky neživotná, a vyznačuje se intenzivní absencí autorské invence. Inscenátoři vycházeli z několika klíčových životních peripetií postavy, jež v letošním roce mj. oslaví padesáté výročí svého zrodu, obecná znalost komiksové popkultury je však v srdci Evropy dosud na mnohem nižší úrovni než v západních zemích, a tak není divu, že většina diváků se v úmorném, a temporytmicky fádním dění totálně ztrácela. Pocit dezorientace vedl k prudce akcelerujícímu nepochopení mezi jevištěm a hledištěm, v němž postupně převládl dojem, že se stává nedobrovolným svědkem neobratné parodie. Na sérii nepřípadných výronů smíchu reagovali nezkušení herci dalším tlačením na expresivně-komickou notu, což vedlo k vnitřnímu rozpadu brněnského uvedení projektu. Když se ve scéně brutálního znásilnění polovina sálu bezuzdně řehtá, je něco velmi, velmi špatně. Všech zúčastněných mi tak ve finále bylo intenzivně líto, neb v kontextu přehlídky šlo o skutečně ojedinělý fail, na stranu druhou se slovenský pokus stal nejdiskutovanější položkou letošní programové kolekce, a tedy i legendou pro rok 2022. Ti, kteří byli přítomni, budou vzpomínku z hlavy obtížně vyhánět, naopak většina absentérů teď hořce lituje. Není tudíž divu, že i čtvrteční večírek v Kabinetu múz se nesl ve znamení pavouka!
///
Pokračování příště!
///
Komentáře k článku: Setkáním sláva! (No. 3)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)