Otázky jen nad Lovci perel?
Ředitel Severočeského divadla a dirigent inscenace Miloš Formáček se v programu k inscenaci opery Georga Bizeta Lovci perel svěřuje s problémy (také finančními), jež doprovázejí volbu správného titulu, který by se strefil do vkusu stále náročnějšího diváka. Došel k nesporně pravdivému závěru, že právě opera Lovci perel není jednodušší ani lacinější variantou.
Proč ji tedy vybrali, když nemají ani vhodné interprety? Z dvojího obsazení (v případě hlavní postavy Lejly dokonce trojího) jsou jen dva zpěváci „domácí“, dalších sedm hostuje. Partii Nadira těžko zvládal zasloužilý „provozní tenorista“ všech scén v republice Nikolaj Višnjakov hlasem silovým zpíváním už dosti opotřebovaným. Nikolaj Někrasov je na tom o něco lépe, jeho zloduch Zurga se však (i kostýmem!) podobá Sparafucilemu z Rigoletta. Terezu Mátlovou v roli Lejly lze v daných souvislostech hodnotit spíše pozitivně.
Proč slovenská režisérka Andrea Hlinková odkazuje (také jménem scénografky Miriam Struhárové) na inspiraci dílem Salvadora Dalího (opakovaně se promítá jeho portrét), když je na scéně k vidění všechno jiné, jen ne surrealistické kombinace tvarů, obličejů, krajin? Dekorace místo evokace Orientu vyvolává dojem kolekce, jež zabalením do množství staniolu maskuje nevalný obsah.
V orchestru pod taktovkou Miloše Formáčka nebylo slyšet jemně dráždivé příčnosti či podněty doby impresionistické, jen dost brutální varianta verismu. Hojně (jak to ve francouzské opeře bývá), ale samoúčelně vystupoval balet v choreografii převzaté bůhvíodkud.
Spokojené obecenstvo odměnilo premiéru vděčným potleskem.
Severočeské divadlo Ústí nad Labem – Georges Bizet: Lovci perel. Dirigent Miloš Formáček, režie Andrea Hlinková, výprava Miriam Struhárová, sbormistr Milan Kaňák. Premiéra 9. října 2015.
Komentáře k článku: Otázky jen nad Lovci perel?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)