Diváci ocenili Simulante Bande
Festival českého současného tance a pohybového divadla Česká taneční platforma letos proběhl od 11. – 14. 4. 2013 na šesti pražských nezávislých scénách a divákům přinesl celkem jedenáct nejzásadnějších děl loňského roku. Většina představení hlavního programu byla vyprodána ještě před začátkem festivalu a publikum již tradičně rozhodovalo o Ceně diváka. Ta je každoročně udělena inscenaci, která získá nejvyšší hodnocení od platících návštěvníků a od zahraničních hostů festivalu. Kromě ocenění obdrží vítězné dílo také polovinu festivalových tržeb z divadla Ponec.
Velmi těsným rozdílem dvou setin bodu letos získalo Cenu diváka dílo Simulante Bande skupiny VerTeDance. Na dalších místech se v daném pořadí umístily inscenace Jezdci Lenky Vagnerové & Comp., Much More Than Nothing skupiny ME-SA, One Step Before the Fall od Spitfire Company a Orbis Pictus skupiny NANOHACH.
Téměř čtyřicet zahraničních účastníků České taneční platformy se jednoznačně shodlo na tom, že je velmi vzácné, aby na jednom festivalu prezentujícím to nejlepší z místní scény viděl člověk natolik různorodá díla a u každého z nich mohl ocenit prvky vysoké kvality. Ani o jednom díle zařazeném na platformu nebylo možné říci, že by nestálo za to ho vidět. Letošní platforma nalákala řadu expertů nejenom z Evropy, USA i Asie, ale také z českých regionů. Mám velkou radost, že vyvolala tak kladné reakce a zájem vrátit se za rok znovu a sledovat vývoj české taneční scény. Věřím, že naši umělci dostanou nabídky k rezidencím a koprodukcím a o některých již dokonce vím. Je to skvělý výsledek a mé velké poděkování patří nejen umělcům a partnerům, ale celému týmu Tance Praha v čele s koordinátorkou festivalu Katarínou Ďuricovou, jejíž precizní práce přinesla své plody, dodává Yvona Kreuzmannová, zakladatelka a předsedkyně o. s. Tanec Praha.
Kromě Ceny diváka uděluje festival také cenu Taneční inscenace roku a Tanečník/Tanečnice roku. Mezinárodní festivalová porota byla letos velmi vyvážená, pět zahraničních členů z Belgie, Finska, Francie, Nizozemí a Německa doplnilo pět českých zástupců. Vysoká odbornost poroty a různorodost názorů se odrazily i v konečném hlasování. Od deseti členů poroty vzešlo hned šest různých nominací na první místo v soutěži o cenu Taneční inscenace roku. Nejvíce bodů v celkovém součtu získalo pět děl, která jmenujeme v abecedním pořadí:
Jezdci – Lenka Vagnerová & Comp.
Much More Than Nothing – ME-SA & Peter Šavel & Stano Dobák
One Step Before the Fall – Spitfire Comp. & DAMÚZA & Markéta Vacovská a Lenka Dusilová
Pisum Sativum – JAMU Brno & Karine Ponties
Tanec magnetické balerínky – Andrea Miltnerová
Další nominace na 1. místo od členů poroty získaly inscenace Orbis pictus od NANOHACH & Michala Záhory & Lenky Bartůňkové, S/He Is Nancy Joe od Miřenky Čechové & Tantehorse a 13. měsíc / Requiem za Bruna Schulze od Spitfire Comp.
Porota velmi ocenila vysokou interpretační úroveň letošního ročníku a nominovala řadu jmen vynikajících tanečníků či performerů na cenu Tanečník/Tanečnice roku. Nejvíce bodů získala pětice osobností, které opět jmenujeme v abecedním pořadí: Miřenka Čechová, Tomáš Červinka, Václav Kuneš, Andrea Opavská a Markéta Vacovská.
Vyhlášení vítězů cen České taneční platformy proběhne v rámci 25. ročníku Mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla TANEC PRAHA 2013. Organizátor se letos rozhodl poprvé vytvořit ceny, které vítězové Taneční inscenace roku, Tanečník/Tanečnice roku a Ceny diváka při vyhlášení obdrží. Na návrhu a realizaci tvorby festivalového ocenění spolupracuje mladá sochařka Veronika Plátková (www.veronikaplatkova.cz). Společně se zmíněnými cenami bude udělena také Cena za nejlepší světelný design partnerem festivalu – Institutem Světelného Designu.
V závěru platformy proběhl kulatý stůl vedený Johnem Ashfordem, který je ředitelem sítě Aerowaves a jednou z vůdčích osobností tanečního dění v Británii. On i další zahraniční experti vysoce ocenili kvalitu a široký záběr českých tanečních a pohybových tvůrců, jejich výběr témat, často velmi aktuálních a v neposlední řadě potřebu tvořit a odvádět vysoce profesionální práci i přesto, že podmínky pro tvorbu nejsou v této zemi vůbec zajištěny. Hluboký propad mezi úrovní české tanečně-pohybové scény a výší její podpory je alarmující. Není normální, aby umělec, který se chce plně věnovat profesionální práci, měl šanci se jí uživit pouze za hranicemi své země, zaznělo v diskusi.
Komentáře k článku: Diváci ocenili Simulante Bande
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)