Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Paměti, záznamy a deníky

    Skeptický optimista Milan Lasica

    V dnešních Divadelních novinách 14/2021 vychází vzpomínka na v létě zesnulého herce Milana Lasicu z pera Jana Koláře. Profil této neopomenutelné osobnosti slovenské kulturní scény šedesátých a následujících let minulého i tohoto století nám  již v létě napsal další náš spolupracovník, filmový a literární kritik, spisovatel a publicista Jan Lukeš. Z důvodu místa se oba texty do tištěných novin nedostaly, a tak tento publikujeme zde.

    Milan Lasica (3. února 1940 Zvolen — 18. července 2021 Bratislava). Grafika Jiřího Srny

    Skeptický optimista Milan Lasica

    Kdo chce chodit do kina, musí něco vydržet, pravil prý Milan Lasica někdy v roce 1993 ke své malé dceři Haně, její sestře Žofii a jejich dvěma kamarádkám (jednou z nich byla pozdější moderátorka Adela Banášová, dnes Vinczeová), když je v Praze omylem místo na „veselou komedii“ zavedl na Frankensteina. Trochu herodesovský výrok, na který Hana Lasicová vzpomíná v knížce rozhovorů Všetko o mojom otcovi (2014, česky 2015), by se dal vztáhnout na celou Lasicovu uměleckou dráhu. I ten, kdo chce dělat humor, musí něco vydržet.

    Ve svém bratislavském bytě. Foto Michal Sváček

    Foto archiv

    Milan Lasica se narodil 3. února 1940 ve Zvolenu jako syn bankovního úředníka, matka byla v domácnosti, vzápětí se rodina přestěhovala do Bratislavy. V jeho deseti letech se rodiče rozvedli. Syn si po nich odnesl do života zcela opačné vlastnosti: po otci, který později zemřel za dodnes nevyjasněných okolností, uzavřenost, po matce zábavné volnomyšlenkářství.

    S Júliem Satinským v šedesátých letech. Foto archiv

    Divadelník

    Od dvanácti let četl Stanislavského a snil o divadle, po střední škole vystudoval dramaturgii na VŠMU (1957–1962). To už společně s Júliem Satinským (1941–2002) vystupoval od roku 1959 v autorských pořadech v bratislavském hotelu Tatra, v letech 1964–1967 byl dramaturgem Československé televize. V letech 1968–1971 působila dvojice L+S v Divadle Na korze, normalizace ji odsunula nejprve do Večerního Brna (1971–1972), pak do operety (1972–1978) a nakonec i činohry Nové scény (od 1978). V roce 1982 se Lasica stal uměleckým šéfem bratislavského Štúdia S a se Satinským se sem vrátili představením Nikto nie je za dverami (1982). Dnes divadlo nese po privatizaci název Štúdio L+S a Lasica stál v jeho čele do poslední chvíle. Souborné dílo federálně oblíbené dvojice vyšlo ve svazcích L&S – 1 (1996) a L&S – 2 (1998).

    Textař, zpěvák, moderátor

    Intelektuální klaunerie L+S, inspirovaná dvojící V&W a Miroslavem Horníčkem a vrcholící poprvé představením Soirée (1968), není jedinou oblastí Lasicových aktivit. Souvisí s ní zejména jeho písňová tvorba, která poprvé vyšla v souboru Bolo nás jedenásť (1985), pak třeba v knihách Piesne a iné texty (2006) či Piesnenie (2016). Hudbu na ni psával Jaroslav Filip, pak Peter Lipa. Krom toho otextoval Lasica řadu divadelních zpěvoher a zahraničních i slovenských evergreenů. Některé i nazpíval a vydal na deskách, mj. s kapelou Bratislava Hot Serenaders. Textové tvorbě byl věnován i seriál České televize Kam zmizel ten starý song (2004–2005, 78 dílů), který Lasica moderoval.

    Fejetonista

    Lasicovo veršotepectví je zdánlivě naivisticky jednoduché, stejně jako jeho tvorba fejetonová (Spoza dverí, 2003; Bodka, 2007; Bodka 2, 2009; Dopisy bez hranic, s J. Stránským, 2010; Listy Emilovi, 2012), tají však v sobě přesný postřeh pro melancholii a absurditu života i pro všechno, co jej mění ve falešné harampádí ideologie a propagandy. A stejně tlumeně výstižný je i jeho herecký výraz uplatněný v desítkách, možná stovkách televizních pořadů, inscenací, seriálů (Kriminálka Staré Město, 2010) a dokumentů (Neobyčejné životy, 2011).

    Asi nejlepší film, ve kterém jsme s Julou hráli…  Ve filmu Sladké hry minulého leta (Juraj Herz, 1969). Foto archiv

    Filmový herec

    Ve filmu debutoval v psychologickém dramatu Vždy možno začať (Ján Lacko, 1961) a komedií Výlet po Dunaji (1962) téhož režiséra, vrcholem tohoto období jsou impresionisticky požitkářské Sladké hry minulého leta (Juraj Herz, 1969). Pro slovenský film byli potom L+S na léta tabu. V Čechách však občas točili, ať už spolu (Nekonečná – nevystupovat, Radim Cvrček, 1978; Srdečný pozdrav ze zeměkoule, Oldřich Lipský, 1982), nebo samostatně. Lasica upoutal v kreaci potrhlého celníka v Lipského pohádce Tři veteráni (1983), hlavní roli měl v komedii Otakara Fuky Samorost (1983). Mnohem důsažnější příležitost mu ovšem poskytl  Dušan Klein v panoptikální feérii marasmu posledního roku reálného socialismu Vážení přátelé, ano (1989). To už opět působil i ve slovenském filmu, kam se vrátil jako kouzelník v mystické crazy Dušana Rapoše Utekajme, už ide! (1986). Z polistopadové doby je nezapomenutelná jeho role dr. Vlacha v Saturninovi (1994) Jiřího Věrčáka, dekadentní zbohatlík v komedii Věry Chytilové Pasti, pasti, pastičky (1998) či senzitivní dědečkovská úloha v Rukojemníkovi (Jak jsme hráli čáru, 2014) Juraje Nvoty. (Více zde.)

    S Bolkem Polívkou na reklamním snímku k inscenaci Klíště (prem. 10. 5. 2019). Foto Divadlo Bolka Polívky

    Dva mínus jeden

    Jistou náhradu za zesnulého Júlia Satinského našel Lasica po čase alespoň na divadle v Bolkovi Polívkovi v inscenacích Garderobiér (2005), Mínus dva (2008) a Klíště (2019). Když v té poslední vcházel na jeviště v paruce a kostýmu Dona Juana se slovy: Vyzerám ako čurák, čo?, divadlo burácelo. Ale za šrapnelem hned v úvodu následovala nostalgicky sebezpytná meditace dvou přátel o životě, profesi a stáří, v níž to znovu jiskřilo přesným postřehem, vtipem, ironií a sarkasmem. Zadržovaný a zdrženlivě zdvořilý Lasicův projev se stal přirozeným dovětkem a korekcí Polívkovy spontaneity.

    Se svou ženou, herečkou a političkou Magdou Vášáryovou 22. dubna 2007 v pražské Lucerně. Foto archiv

    Tak jsem ostatně poznal Lasicu i já sám, když jsme kdysi spolu s režisérem Martinem Šulíkem natáčeli v Bratislavě s ním a s jeho manželkou, herečkou a političkou Magdou Vášáryovou rozhovory do seriálu Zlatá šedesátá (2009). Když mluvila Magda, trpěl trochu její výřečností, protože už tehdy se viditelně blížil skepticky vědoucímu minimalismu, jaký dobře vyjadřuje i jeden z jeho aforismů: Najlepším argumentom sú dobré otázky.

    Snímek, který doprovázel jeho letošní vystoupení a koncerty. Foto archiv

    Takovou otázku položil nakonec i nám všem svou smrtí 18. července 2021 přímo na jevišti Štúdia L+S i tichým rozloučením, který mu v porozumivém duchu uspořádala rodina. Ja som optimista / je to pravda istá / že sa tomu dobře vodí / kto sa nenarodí, zazpíval v závěrečné písni koncertu s Bratislava Hot Serenaders, po které nenávratně odešel.

    Co nám tím chtěl asi vzkázat?

    ///

    Více na i-DN:

    Nepatřím mezi zklamané (velký rozhovor s Janem Kolářem z roku 2012)

    Dotazník – duben 2014

    Zemřel Milan Lasica

    /Pro i-DN připravil hul/


    Komentáře k článku: Skeptický optimista Milan Lasica

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,