Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Zprávy

    Slezské divadlo zůstane dvousouborové

    Na zachování opery i činohry se vedení města shodlo s novým ředitelem Alešem Kománkem, který ve funkci počátkem roku nahradil Ilju Racka. Nový ředitel ale musí optimalizovat hospodaření této kulturní instituce, najít v rozpočtu úspory a divadlo více otevřít veřejnosti. Kománek to dnes řekl novinářům. Podle něj se mu už podařilo najít možnosti, jak uspořit zhruba 3,5 milionu korun. Jde o peníze, které divadlo platí různým dodavatelům na základě smluv pro divadlo nevýhodných. V některých případech to podle Kománka hraničí s úmyslným tunelováním.

    Šetřit chce divadlo i na umělcích. Více bude využívat kmenové zaměstnance, ubude hostujících sólistů a herců. Foto: archiv

    Narazili jsme na určitou neefektivnost v hospodaření. V některých případech se upřednostňují individuální zájmy zaměstnanců před zájmem veřejným a zájmem divadla. Tady vidíme prostor pro nemalé úspory, řekl ředitel s tím, že případné úspory se pohybují v milionech korun za rok. Především jde podle něj o nevýhodné smlouvy uzavřené s některými dodavateli. Vedení divadla proto chce s dodavateli o smlouvách jednat, aby byly výhodné pro divadlo. Když se nedohodneme, budeme hledat jiného dodavatele, uvedl Kománek.

    Zda šlo o úmyslné poškození zájmů divadla, ředitel nechce spekulovat. Přesně nevíme, zda šlo o lajdáctví či tunelování. Možné je jedno i druhé. Snažím se to vidět spíš na tu nedbalost, někdy je to ale těžké. Takže si nemyslím, že to byla vždy jen nedbalost, řekl. Podle něj není vyloučeno, že se divadlo v této souvislosti obrátí na policii, aby se zjistilo, zda nebyl spáchán trestný čin. Budeme zvažovat i takové kroky. Snažíme se nyní věci identifikovat. Čas běží a peníze nám unikají z rozpočtu, řekl Kománek.

    Podle něj ale panuje shoda s vedením města na tom, aby divadlo zůstalo dvousouborové. To i přesto, že ekonomická analýza, kterou si město nechalo udělat, navrhovala radikální škrt v podobě zrušení jednoho souboru. To ale nyní nehrozí. Magistrát podle Kománka podporuje jeho vizi řízené změny hospodaření, změny struktury koncepce divadla. Současný model hospodaření ale považuje za neefektivní. Chceme se pokusit zachránit dvousouborové divadlo, řekl.

    Změny se dotknou dramaturgie. Počet připravovaných premiér bude stejný jako v minulosti. Tedy pět pro každý soubor. Rozsah by měl být ale pestřejší. Činoherní soubor by měl začít připravovat i komornější inscenace a využít pro ně prostor Klubu Art, kde by měla vzniknout alternativní scéna. Opera se pak má věnovat více i muzikálu či operetě, připravit i jedno baletní představení.

    Šetřit chce divadlo i na umělcích. Více bude využívat kmenové zaměstnance, ubude hostujících sólistů a herců. V plánu je nastudování i dvou pohádek pro děti. Divadlo by se mělo více zaměřit na zájezdová představení. Podle ředitele se připravují i koncerty, a to nejen v divadle, ale i jiných prostorách v Opavě. Plánuje se i obnovení dětského operního studia či baletní školičky.

    Letos divadlo, které zaměstnává 180 lidí, z městské pokladny získalo dotaci 75 milionů korun. V posledních letech výše této podpory klesá. Loni město dotovalo chod divadla 80 miliony, v dřívějších letech to bylo i přes 90 milionů. Nový ředitel má hospodaření stabilizovat podle neoficiální dohody do konce září. To chceme mít vyřešené zásadní kroky. Chceme vědět čeho a v jaké výši by se úspory měly týkat, řekl s tím, že propouštění se nepřipravuje.

    Vyšší příjmy chce ředitel získat i zvýšením návštěvnosti. V době před epidemií se průměrná návštěvnost na jedno představení podle něj pohybovala okolo 11 až 13 procent. Chceme se dostat na 17 až 20 procent. To budu považovat za úspěch, řekl. Jít cestou pouze komerčně úspěšných titulů ale nechce. Musíme pěstovat umělecké žánry, uvedl.

    • Autor:
    • Publikováno: 16. dubna 2022

    Komentáře k článku: Slezské divadlo zůstane dvousouborové

    1. Jan Šotkovský

      Avatar

      „V době před epidemií
      se průměrná návštěvnost na jedno představení podle něj pohybovala okolo 11 až 13 procent.“ – To opravdu???

      16.04.2022 (11.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        J.,
        takto to skutečně stojí ve zprávě DÚ (https://www.divadlo.cz/?clanky=slezske-divadlo-opava-by-melo-zustat-dvousouborove), jež je identická s touto a již zřejmě divadlo rozesílalo.
        Nicméně podívá-li se člověk na výroční zprávy divadla (https://www.divadlo-opava.cz/divadlo/vyrocni-zpravy/), tak v té poslední veřejně dostupné z roku 2020 je mj. tabulka návštěvnosti, kde je uvedena návštěvnost v letech 2018: 81,8%, 2019: 80,30% a v roce 2020 (od března poznamenaného pandemií): 74,8%. Číslo 11-13% je tedy zřejmě pokles v roce 2021 oproti minulým – nepandemickým – letům (což by odpovídalo 67-70% návštěvnosti v roce 2021), který chtějí v Opavě zvrátit a o oněch 17-20% oproti roku 2021 navýšit. Tedy dostat se na 84 a více procent.
        Do tiskové zprávy to ale zformulovali hodně pitomě! Vlastně – pokud je tato úvaha správná – chybně.

        16.04.2022 (13.13), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Josef Herman

      Josef Herman

      Já nerozumím,
      na čem se uspoří takové peníze: změnou nevýhodných smluv budiž, možná to něco hodí, ale zůstanou oba soubory i počet premiér, bude pestřejší repertoár a přibudou komorní tedy méně výnosné inscenace, pohádky. Ušetří se na hostech, ale třeba v souboru opery je šest sólistů, s kým budou hrát? K tomu zájezdy a koncerty?? Čím se dá zvýšit návštěvnost???
      Jinak pořád jen obecné fráze o změně financování, která se má potvrdit do konce září, šibeniční termín.

      16.04.2022 (16.07), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Je teoreticky možné,
      že se úspora týká baletu. Slezské divadlo je dnes totiž v zásadě třísouborové! Činohra, opera a balet. Ten mívá jednu premiéru ročně (naposledy Action Man, prem. 27. 9. 2020). Účinkuje ale i v operách, operetách a muzikálech, kde je těžko zastupitelný. Deklaruje-li ovšem současné vedení dvousouborové divadlo, mohlo by to znamenat – aniž by to bylo ve zmatečné tiskové zprávě výslovně řečeno -, že se zbaví baletního souboru. Ten má v současné době sedm členů + uměleckého vedoucího Martina Tomsu.
      Nicméně se ve zprávě současně píše: „Opera se má věnovat více i muzikálu či operetě, připravit i jedno baletní představení…“, resp. „Plánuje se i obnovení dětského operního studia či baletní školičky…“ A hlavně: „…ekonomická analýza, kterou si město nechalo udělat, navrhovala radikální škrt v podobě zrušení jednoho souboru. To ale nyní nehrozí.“
      Čert aby se v tom vyznal.

      16.04.2022 (19.10), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Balet je již delší dobu pod operou, divadlo je dvousouborové.

        16.04.2022 (19.38), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Zdeněk Prokeš

          Avatar

          A to je právě ta chyba,
          kvůli které se těžko podaří baletní soubor zkvalitnit. Který tanečník po náročném konzervatorním studiu půjde v dnešní době do angažmá ve služebním baletu s vidinou jedné baletní premiéry za dva roky?

          17.04.2022 (10.56), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

          • Josef Herman

            Josef Herman

            Ano.
            Jenže větší chybou je myslím provozovat tři soubory přesahující náklady a provozními i diváckými požadavky možnosti daného místa. Proto byl opavský balet de iure jako soubor zrušen, de facto přičleněn k opeře jako tzv. obslužný.

            17.04.2022 (12.19), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,