Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Sloní třesk (No. 5)

    23. ročník festivalu profesionálních loutkových divadel s inscenacemi pro děti předškolního věku Mateřinka 2015 dospěl ke svému konci a sloní třesk tak pomalu doznívá. Poslední den – v sobotu 20. června – se odehrála ještě dvě soutěžní představení a pak už následoval jen doprovodný program, závěrečné slovo poroty a slavnostní vyhlášení cen.

    Rybí kostička plně uspokojí sedmnáct hladových královských dětí, ale ne až tak divadelní publikum

    K Dickensově látce se v Liberci vrátila autorka, herečka a režisérka Markéta Sýkorová, která nazkoušela pohádku s herci Dianou Čičmanovou, Barborou Kubátovou a Dominikem Linkou. FOTO archiv NDL

    K Dickensově látce se v Liberci vrátila autorka, herečka a režisérka Markéta Sýkorová, která nazkoušela pohádku s herci Dianou Čičmanovou, Barborou Kubátovou a Dominikem Linkou. FOTO archiv NDL

    K pohádce na motivy Charlese Dickense o dobré víle, která věnuje čarovnou kostičku nejstarší dceři chudého krále, se vracejí čeští tvůrci už řadu let, i když tato látka v sobě nemá příliš mnoho dramatických situací (vznikla podle předlohy z roku 1868) – vzpomeňme na dramatizaci pro televizní pohádku režiséra Miloše Bobka (1984), pro rozhlas (1993, režie Karel Weinlich) a samozřejmě řadu pro divadlo. Naivní divadlo inscenovalo Čarovnou rybí kostičku v roce 1998 v dramatizaci Ivy Peřinové. Její text později využil režisér Tomáš Dvořák a nastudoval podle něj v roce 2012 inscenaci pro plzeňskou Alfu. Letos se k Dickensově látce v Liberci vrátila autorka, herečka a režisérka Markéta Sýkorová, která nazkoušela pohádku s herci Dianou Čičmanovou, Barborou Kubátovou a Dominikem Linkou. Ti v inscenaci animují marionety a látkové manekýny a současně vystupují ve stínohře a místy ztvárňují další role i jako činoherci odlišující své postavy pomocí jednoduchých atributů (kloboučku, čepičky apod.).

    Království Karla Nováka je chudé i přesto, že tatínek pan král stále hodně pracuje. FOTO archiv NDL

    Království Karla Nováka je chudé i přesto, že tatínek pan král stále hodně pracuje. FOTO archiv NDL

    Království Karla Nováka je chudé i přesto, že tatínek pan král stále hodně pracuje. Výplatu však nedostal už pěkně dlouhou dobu. Jak se ale zdá, nejpracovitější, nejrozumnější a nejzodpovědnější je v království nejstarší dcera princezna Alenka, které se dobrá víla Bábrlína rozhodne za její píli věnovat kouzelnou rybí kostičku. O kouzlo však lze poprosit jen jednou a jen ve správnou chvíli. Protože je Alenka moudrá, ví, že správná chvíle přichází až v momentě, kdy člověk udělal vše, co je v jeho silách, a ani to nepomohlo ke zlepšení vážné situace… Díky kouzelné kostičce se pak nemocná maminka uzdraví a na stůl se poměrně překvapivě snese králův čtvrtletní plat.

    Herci, kteří v Čarovné rybí kostičce hrají, umějí přenést na diváky dobrou energii. Hezky zacházejí s připravenými loutkářskými vtípky, pěkně zpívají množství písniček Jana Basisty Novotného, ale přesto z této pohádky kouzelné představení nevyčarovali.

    Polštář deku nesežere, ale ani děti jen tak něco nezhltnou

    Herci Lucie Valenová a Dan Kranich objeví v peřině klubíčka, ze kterých posléze vzniknou hadrové loutky. FOTO KAREL FORT

    Herci Lucie Valenová a Dan Kranich objeví v peřině klubíčka, ze kterých posléze vzniknou hadrové loutky. FOTO KAREL FORT

    Možná trochu symbolicky uzavřelo letošní Mateřinku představení, které-  opět – patřilo do kategorie „batolárií“, tedy divadla pro děti od jednoho roku do tří let. Je to trend, který libereckým festivalem prostupuje už několik let, a tak není divu, že se o tvorbu pro tuto diváckou skupinu pokusila i nejmladší loutkářská generace, která teprve nedávno skončila studium na DAMU.

    Batosnění. FOTO KAREL FORT

    Najít správný a funkční klíč k představení pro nejmenší není vůbec jednoduché. FOTO KAREL FORT

    Režisérka Monika Kováčová a scénografka Zuzana Vítková vytvořily pod hlavičkou Studia Damúza inscenaci Batosnění, která se odehrává na velké peřině se zipy. Herci Lucie Valenová a Dan Kranich v ní objeví klubíčka, ze kterých posléze vzniknou hadrové loutky – manekýni Pom a Luli. Je docela zábavné odhadovat a sledovat, co všechno se asi skrývá pod dalšími zipy (postupně jsou to kuře, které se vylíhne a hledá potravu, slon, který sveze děti, medvěd zachránce a podobně), přesto však se zřetelně vyjevuje, že najít správný a funkční klíč k představení pro nejmenší není vůbec jednoduché.

    A kdo se tentokrát zařadí mezi hvězdné slony?

    Myslím, že návštěvníky letošní Mateřinky, kteří do Liberce přijeli až z Indie, Tchaj-vanu, Japonska, Norska, Francie a dalších zemí, příliš nepřekvapilo, že se porota ve svém závěrečném hodnocení shodla na ocenění jen několika málo inscenací. Její členové (Simona Chalupová, režisérka a ředitelka Muzea loutkářských kultur v Chrudimi, Kateřina Lešková Dolenská, kulturní publicistka, od září odpovědná redaktorka časopisu Loutkář, Vratislav Šrámek, hudební skladatel a pedagog, a Zdeněk A. Tichý, kritik, pedagog a dramaturg ČT) se rozhodli udělit následující dvě čestná uznání a sedm cen:

    Čestné uznání získali Martina Maurič Lazar a Brane Vižintin za animaci loutek v inscenaci Chyť si mě!
    Čestné uznání získali Diana Čičmanová, Barbora Kubátová, Filip Homola a Adam Kubišta za kolektivní herecký výkon v inscenaci O beránkovi, který spadl z nebe

    Cenu za herecký výkon a spoluautorství inscenace Jablko získala Isabelle Payant
    Cenu za loutky pro inscenaci Skřítek získala Tereza Komárková
    Cenu za režii inscenace Skřítek získal Marek Bečka
    Cenu za hudebně-zvukový koncept inscenace Skřítek získal Vít Brukner
    Cenu za výpravu inscenace O beránkovi, který spadl z nebe získal Robert Smolík
    Cenu za dramaturgii inscenace O beránkovi, který spadl z nebe a spoluautorství inscenačního konceptu získal Vít Peřina
    Cenu za režii inscenace O beránkovi, který spadl z nebe získala Michaela Homolová

    Stanislav Doubrava, ředitel Naivního divadla liberec a ředitel Mateřinky. FOTO ARTUR IRMA

    A tím letošní liberecký sloní třesk utichl… FOTO ARTUR IRMA

    A tím letošní liberecký sloní třesk utichl. Další vybuchne za dva roky.

    ///

    Předchozí díly denních zpravodajství:

    Sloní třesk (No. 1)

    Sloní třesk (No. 2)

    Sloní třesk (No. 3)

    Sloní třesk (No. 4)


    Komentáře k článku: Sloní třesk (No. 5)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,