Slovo, slovo, slovo (No. 1)
Festival …příští vlna/next wave… odstartoval v již kultovní, módně ošuntělé MeetFactory premiérou Smrt sardinky. Je to adaptace románu Ferrnanda Arrabala (*1932 – poslední žijící surrealista!), který vyšel nejprve pod názvem L’enterrement de la sardine v pařížském nakladatelství Julliard v roce 1961 a o pět let později jako The Burial of the Sardine v londýnském nakladatelství Calder and Boyars. Až v roce 1994 se román dočkal i českého vydání v nakladatelství Volvox Globtor.
Arrabal byl vždy „desterrado“, napůl vyhnanec a napůl dobrovolný emigrant, který žije od roku 1955 ve Francii. Jeho úctyhodně rozsáhlá tvorba, která je do jisté míry propojována s absurdními dramatiky, surrealistickými básníky a malíři, ale i se silným levicově zaměřeným přesvědčením. Přesto zůstává v literární a dramatické tvorbě zvláštním solitérem. Navzdory rané emigraci byl Arrabal vždy spojen se svou rodnou zemí, jejím pohledem na život, na lásku a sex, na krutost a na bombastický způsob oslav a zábavy. Toho je právě Pohřeb sardinky dokladem. Inspirace v tomto případě vychází z dávného třídenního karnevalu, který se koná v Madridu na Popeleční středu. Obřad, jehož se účastní maskovaný dav, symbolicky mučí a poté pohřbívá za tance a zpěvů sardinku, stejně jako velkou pannu vyrobenou ze slámy. Stejnojmenný obraz namaloval a obřad zachytil Francisco Goya.
To je ovšem jen vzdálená inspirace, především spojená s jakousi zvrácenou oslavou smrti a sexuálních úchylností. Arrabalův román zachycuje muže uvězněného v pokoji, kde se zmítá ve svých představách o dvou ženách, které fatálně ovlivnily jeho život, zatímco k němu doléhá hluk slavnosti. Smrt je všudypřítomná…
Tvůrčí tým Apoleny Vanišové a Matěje Samce společně s dalšími spolupracovníky a performery vytvořil sugestivní surrealistický amalgám zvuků a vizuálních vjemů, které útočí na diváka ostře jako žiletky, ale zároveň dotekem jakési zvráceně poetické krásy.
Diváci vstupují do hlediště ze dvou stran – uprostřed je na ploše dvěma napjatými strunami vymezený prostor, v němž se pak po většinu času zmítá hrdina (Petr Skala) se svými vizemi. Obě ženy (Adriana Kubištová Máčiková, Johana Schmidtmajerová), které se tu zhmotňují, s ním provozují eroticky a někdy sadisticky manipulativní hrátky. Nálady, které se neustále proměňují, jsou nezachytitelné a nedefinovatelné. Na počátku slyšíme ve tmě dialog dítěte a matky o smrti, který zní až hladivě klidně, takže jeho morbidita vyznívá uhlazeně. V dalším průběhu ale kaskády a ohňostroje zvuků a obrazů stále více diváky zahlcují. Teprve po chvíli si všimneme stěny, která je až do stropu zarovnána nábytkem se spoustou šuplat. Když pak slyšíme ve tmě (tyto black-outy rytmizovaly průběh představení) tříštivé a rachotivé zvuky, jsme zvědavi, jaká pohroma nás čeká, až se rozsvítí. Proti očekávání to není tak hrozné, vypadlo pouze pár předmětů, ovšem s patřičnými zvukovými efekty. Teprve později, kdy obě ženy vyhazují změť nejrůznějšího haraburdí a jedna z nich pak vybrané předměty skládá do řad jako na výstavě, se scéna zaplňuje (až přeplňuje). Každý z těch diametrálně odlišných artefaktů (od hraček přes startovací praporky, lapač snů po lahvičky, kožichy atd. atp.) jako by nesl svou historii, svůj zvláštní příběh.
Nezbytnou součástí veškeré alternativy v divadle je pochopitelně nahota, a tak se jí dočkáme nejen u mladíka (je ovšem oderotizovaná, spíše ubohá), tak u jedné z žen, která se posléze mění v symbolickou panenku v bílém, s nabílenou tváří, vystavenou na pohřebním loži, obklopeném množstvím předmětů a orámovaném záplavou umělých rudých květů. Co pro hrdinu, kterého nazývají obě ženy po domácku Fandou, tyto ženy znamenají? Jsou to symboly, anebo skutečné ženy jeho života? To se nedozvíme. Altagora v sobě nese mateřsky laděnou manipulativnost a zdánlivě laskavou direktivnost (žena jej „málem utopí“ v kádí, kde ho donutí se svléknout a nořit hlavu do vody), ale také čarodějnickou tajemnost. Ta druhá, Lisa, je vstřícnější a hravější aspekt reality a přináší jakýsi příslib krásy a erotického dobrodružství. Vše se ovšem záhy promění v různé formy násilí a smutku. A smrt jako by byla stále přítomna.
Pokusit se zachytit dějové linie není příliš možné, a vlastně to ani není nutné, jde spíše o to vnímat tuto surreálnou vizi všemi smysly, čemuž napomáhá nejen samotné prostředí MeetFactory, ale i sugestivní, ostrý light a soud design Petra Krushi a Petra Skaly. Když představení končí, na zdevastovanou apokalyptickou scénu vchází pes, bloudí a hledá svého pána (tím je právě Petr Krusha – jak jsem byla poučena). Byť zjevně náhodou, vypadá to, jako by byl součástí této oslavy karnevalového chaosu a jeho pozůstatků…
Next Wave se převalila, festival byl zahájen… a pak hrála ještě kapela Ježíš táhne na Berlín…
MeetFactory – Ferrnando Arrabal: Smrt sardinky. Režie Apolena Vanišová, dramaturgie Matěj Samec, pohybová a dramaturgická spolupráce Jan Bárta, scénografická spolupráce Zuzana Sceranková a Klára Syrůčková, hudba/zvuk Petr Krusha a Petr Skala, light design Petr Krusha, výklad a konzultace Darina Alster, produkce Magda Juránková.
///
Více na i-DN:
Slovo je umění, umění je slovo
///
Ostatní části denních zpravodajství z festivalu:
Komentáře k článku: Slovo, slovo, slovo (No. 1)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)