Divadelní noviny > Názory – Glosy
Snažíme se vytvořit humánnější pracovní podmínky
Končící redaktorky Divadelních novin Anežka Pondělíčková, Petra Janák Zachatá a Kateřina Kykalová se rozhodly založit vlastní internetový portál pro divadelní publicistiku a kritiku s názvem divadelní.net. V rozhovoru představují koncepci projektu, který bude spuštěn 1. ledna 2025.
Kdo bude šéfredaktorkou nové internetové platformy?
PJZ: Po zkušenostech z Divadelních novin jsme se rozhodly vydat cestou kolektivního šéfredaktorství. Systém financování divadelních periodik je bohužel nastaven tak, že se redakční personál pouze touto prací, v Divadelkách například vykonávanou pouze na fakturu, neuživí a musí být zaměstnán ještě jinde. Na tom je nejvíce bit právě šéfredaktor či šéfredaktorka, na jejichž bedrech leží největší díl zodpovědnosti, tedy nejvíce trpí finančním podhodnocením a musí se vyrovnávat s největší náloží stresu.
AP: Rozložením této funkce mezi tři lidi se zkrátka snažíme vytvořit humánnější pracovní podmínky. Obecně jsme se náš projekt snažily koncipovat realisticky, tj. s vědomím, že se musíme živit ještě jinde. Koncepce Divadelek jakožto čtrnáctideníku, která vznikala v jiné společenské situaci, na toto absolutně nemyslela.
Proč jste se rozhodly přejít do online prostoru?
KK: Toto rozhodnutí opět souvisí s naším cílem vytvořit dlouhodobě udržitelný projekt. Odpadnou náklady na papír, tisk i distribuci a zároveň budeme šetřit životní prostředí.
PJZ: Obecný trend navíc hovoří jasně: tištěným periodikům ubývají předplatitelé a stále více lidí směřuje svou pozornost do online prostoru. Doufáme, že náš portál bude atraktivní pro čtenářstvo každého věku – koneckonců spolupráci nám přislíbili autoři a autorky všech generací, především z řad spolupracovníků a spolupracovnic „starých“ Divadelních novin. Do interního redakčního kolektivu jsme přizvaly výrazného kritika z nastupující generace Vojtěcha Vosku a také „teatropunkera“ Petra KlariNa Klára, který je sice nezkrotný živel, ale v regionálním divadle se vyzná jako málokdo.
Jak tedy budete projekt financovat?
AP: Tak jako ostatní divadelní periodika spoléháme především na grant na celoroční činnost MK ČR, který jsme v říjnu podaly. Budeme žádat také o další granty a finanční prostředky se pokusíme získat i kampaní na Donio, kterou spustíme 1. ledna 2025. Pokusíme se zúročit i naše pracně vybudované vztahy s divadly a nabídneme jim na našem webu prostor pro reklamu či PR články.
Čím se bude projekt lišit od již existujících internetových portálů píšících o divadle?
PJZ: Náš portál by měl zaplnit mezeru, která v české kulturní publicistice momentálně existuje a chystaná přeměna Divadelních novin v měsíčník ji pravděpodobně ještě prohloubí: chybí zde odborně vedená platforma pro divadelní publicistiku, jež by s důrazem na co největší aktuálnost systematicky a čtenářsky přístupně mapovala a reflektovala dění ve všech oblastech českého divadla včetně toho regionálního, a to nejen formou recenzí, ale také zpráv a komentářů, reportáží a rozhovorů či úvah. Tuto roli by měly plnit kulturní rubriky v denících, ale ty byly bohužel v posledních letech redukovány na nutné minimum, či dokonce rušeny.
KK: Nadto chceme být otevřenou platformou, v níž nebudou zaznívat pouze hlasy teatrologů a kritiků, ale také divadelních tvůrců. V případě potřeby jsme připraveni poskytnout jim prostor, kde by mohli reagovat na nastalé kauzy a sdílet své myšlenky. Odtud název divadelní.net – síť, která si klade za cíl spojovat divadelníky a jejich diváky.
AP: Název zároveň svědčí o návaznosti na značku DN, tedy Divadelní noviny, z jejichž redakce jsme vzešly, a rovněž reflektuje skutečnost, že chceme nadále publikovat pouze online.
Můžete konkrétněji popsat model fungování divadelního.netu?
PJZ: Rozhodly jsme se jít cestou pravidelnosti. Každý den v týdnu kromě divadelních prázdnin plánujeme publikovat jeden pečlivě redigovaný autorský text převážně kratšího a středního rozsahu od špičkových autorů v oboru. Obsah bude vybírán tak, aby byl vysoce aktuální a bezprostředně se týkal témat, která právě rezonují v divadelní komunitě. Dbát budeme na odbornost textů, zároveň se však budeme snažit o jejich srozumitelnost, jelikož našimi cílovými čtenáři jsou nejen odborníci z divadelního světa, ale také širší veřejnost v čele s milovníky kultury a divadla.
Komentáře k článku: Snažíme se vytvořit humánnější pracovní podmínky
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)