Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Pardubačka v divadle – i v Hradci! (No. 1)

    Sonda do ženské duše

    Pardubické Automatické mlýny navštívil v rámci festivalu Bonjour Pardubice (pořádaném Alliance Française Pardubice) soubor Le Cabaret Nomade s představením pro jednoho diváka Nitroscope. Jak už název napovídá, jedná se o sondu do lidského nitra.

    Brněnská skupina čtyř žen (Aude Martin, Marie Svobodová, Kristýna Trojanová a Ekaterina Plechkova) rozehrává příběh kočovné rodiny z Kyrgyzstánu. Vypraví jej principál (Jiří Kniha). Foto Drahomír Stulír

    Brněnská skupina čtyř žen – Aude Martin (bývalá ředitelka Alliance française v Brně), Marie Svobodová, Kristýna Trojanová a Ekaterina Plechkova – rozehrává příběh kočovné rodiny z Kyrgyzstánu. Vypraví jej principál, jehož ztvárňuje host souboru Jiří Kniha (alternuje ho Tomáš Janypka). Děj se odehrává v šesti místnostech. V první se divák seznamuje s Grandmama a jejími dcerami (každá z hereček představuje jednu z nich). Poté principál jako loutkář provádí diváka od jedné dcery k druhé. Každá z nich ovládá jiný um a představuje jiný svět.

    V první místnosti je divák konfrontován s dcerou, která se v mžiku promění v opuštěnou lišku. Herečka ve zvířecí masce ji představuje až mrazivě přesvědčivě. Snoubí v sobě plachost zvířete a zároveň hravost. Druhá dcera dává přivonět parfému a vypráví svůj sen. Diváka při tom staví do role milence, se kterým prožívá nešťastnou lásku. V myšlenkách se přesouvají na pláž, pro jejíž dokreslení sype herečka písek na zem.

    V první místnosti se divák seznamuje s Grandmama a jejími dcerami. Poté principál jako loutkář provádí diváka od jedné dcery k druhé. Každá z nich ovládá jiný um a představuje jiný svět. Foto Le Cabaret Nomade

    Třetí scéna se odehrává na půdě. Dcera nechává diváka vybrat si ze stolu jeden předmět a poté vypráví příběh, který se váže k dané věci. Prostor půdy dodává historce napínavou atmosféru, překvapivě jí však chybí rozuzlení. Jisté je jen to, že každý má svá tajemství.

    Čtvrtá a poslední dcera je slepá, čímž vidí svět v jiných barvách. Diváka usazuje před atypické loutkové divadlo, jež představuje kočovný život rodiny v Kyrgyzstánu. Herečka vstupuje do příběhu aktivně, když z úst či vlasů vyndává brouky nebo když hýbe magnetem jedním z nich. Nakonec se divák seznamuje s Grandmama. Sleduje krátké video, kde se nahá a těhotná matka otáčí dokola a je plně ovládána mužem, který tahá za nitky.

    Představení se z šapitó Cabaretu Nomade přestěhovalo do industriálního prostoru pardubických Automatických mlýnů. Foto Drahomír Stulír

    Kolážovitá forma představení nabízí jistou míru variability a velký prostor pro improvizaci. Divákovi je nabídnuto hned několik uměleckých druhů – vidí Kristýnu Trojanovou zpívat a tančit jako bojácnou lišku, sleduje loutkové divadlo a je rovněž svědkem vyprávění Ekateriny Plechkové. Po celou dobu zároveň zapojuje více smyslů než u klasického divadla – kromě sluchu a zraku také čich a hmat. Na pozadí každé scény se nese dívčí zpěv lidové písně, což upozorňuje na spjatost s kořeny, jejichž hledání je hlavním tématem představení.

    Zvolenou formou nabourávají herečky tradiční rozdělení na herce a diváka. Ten se naopak stává součástí hry a zakouší bolesti a strasti rodiny, jež si jako každá jiná nese svá břemena. Stejně tak upozorňují herečky na problém manipulace, a to jak z pozice loutkáře, tak ovládaného. Ani jedna poloha nevyznívá radostně.

    Přes konečný truchlivý dojem, který byl jistě záměrem, vytvořily herečky svižné a zábavné představení. Každá zpracovala svou scénu originálně a jejich střídáním dodávají představení patřičný rytmus. Po celou dobu udržují divákovu pozornost a nepropadají monotónnosti.

    Le Cabaret Nomade – Nistroscope. Koncept a režie: Aude Martin, Marie Svobodová, dramaturgická spolupráce: Šimon Peták, scénografie: Drahomír Stulír, video: Petra Bučková. Účinkují: Aude Martin, Ekaterina Plechkova, Marie Svobodová, Kristýna Trojanová, Jiří Kniha/Tomáš Janypka. Premiéra 20. dubna 2018, festival Bonjour Brno. Psáno z reprízy 3. listopadu 2018 (17:00), festival Bonjour Pardubice, Automatické mlýny.


    Komentáře k článku: Pardubačka v divadle – i v Hradci! (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,