Soukromý FDNJ 2015 (No. 1)
Pražský divadelní festival německého jazyka /PDFNJ/ se blíží. Od 5. do 29. listopadu přiveze do Prahy aktuální inscenace německojazykové divadelní oblasti. Kdo se zajímá o evropské divadlo, ví, že v Německu existuje řada dalších produkcí, jež by stálo za to poznat. Náš spolupracovník zajel minulou sezonu do Berlína a Drážďan a nabídl nám odtamtud čtyři – pro případnou návštěvu inspirativní – inscenace, jejichž reflexe nabízíme jako předznamenání blížícího se PDFNJ.
red.
Soukromý festival divadel německého jazyka 2015 (No. 1)
Berlín I.
Divadlo, jež byste si rozhodně neměli nechat v Berlíně ujít, je slovutná – kdysi Steinova – Schaubühne am Lehniner Platz. První představení, jež jsem zde loňskou sezonu navštívil, se jmenuje Never forever /Nikdy navždy/. Text napsal a inscenaci režíroval Falk Richter.
Nevím, kolik v ní je „pravých“ tanečníků ze speciální taneční skupiny, ale „pravých“ činoherců jsem napočítal tři. Z celkového počtu osmi účastníků… Nejstarší herečkou byla legendární Ilse Ritter /1944/, velmi jemná, křehká, afektovaná a svým způsobem i nepřirozená dáma.
V programu jsou krátce uvedeny jednotlivé příběhy, jež inscenace zpracovává: Terapeutka se silně identifikuje se svojí pacientkou a ztrácí hranici své identity. Muž, který opustil svoji manželku, by se chtěl vidět se synem. Mladý muž surfující na internetu. Profesor-filosof, který je šokován reakcí studenta zaměřeného na permanentní sledování svého smartphonu a čekající jen na upozornění… A tak dále a tak podobně. Poslední zmiňovaný výstup je monolog s prázdnou židlí…
Autor v inscenaci nahlíží na lidi jako na vztahové fobiky plné silného vnitřního neklidu. Hovoří o utrpení ve virtuální době. Lidé se dají snadno kontaktovat, a přesto zůstávají mimo dosah kontaktu. Tedy jinými slovy, lidé (aspoň ti v inscenaci) nehledají klid, ale pohyb, a hkedajíce jej unikají do virtuální reality.
Do kaskády slov, jíž je inscenace až zahlcená, zmiňovaných tří činoherních herců je jako kontrast zapojen velmi ostrý, agresivní a svým způsobem i neestetický tanec pěti ostatnách aktérů představení. Jejich těla se svíjejí, válí se po zemi, skáčou proti zdi. Choreografem této skupiny nazvané v programu Total Brutal je izraelský choreograf Nir de Volff.
Přiznávám se, že jsem jednotlivé příběhy příliš neidentifikoval, snad kromě toho o terapeutce. V jednu chvíli se na scéně objevují dokonce čechovovské břízky. Na závěr přejemnělá Ilse Ritter recituje text z Fausta. Jedna z hrdinek ji oslovuje Mámo, ale Ritter odpovídá, že není žádnou mámou, že neměla děti.
Musel jsem tedy představení vnímat ne přes text, ale intuitivně přes fyzické jednání a tanec. I tak bylo vysoce působivé, a svým způsobem i apelativní. Místní publikum je vnímalo s obrovským zaujetím, reagovalo často i smíchem. Bylo patrné, že téma inscenace je výsostně současné, že odkazuje k aktuálním tématům doby a člověka v ní. Právě to je jeden z důležitých aspektů současného německého divadelnictví.
/Příště o Hamletovi Thomase Ostermeiera/
Komentáře k článku: Soukromý FDNJ 2015 (No. 1)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)