Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Soutěž Nadace Bohuslava Martinů zná vítěze

    Soutěž Nadace Bohuslava Martinů v rámci festivalu Dny Bohuslava Martinů proběhla již po sedmadvacáté. V letošním roce o vítězství soupeřili mladí interpreti ve dvou kategoriích – housle a komorní soubory s klavírem. První cenu si odnáší houslista Kristian Mráček a Trio Gaudium. Koncert laureátů se uskutečnil v sále Bohuslava Martinů v Lichtenštejnském paláci v neděli 28. listopadu.

    První cenu si odnáší houslista Kristian Mráček. Foto: archiv projektu

    Soutěže v kategorii housle se v pátek 25. listopadu zúčastnilo devět interpretů. První cenu získal Kristian Mráček, který získal také cenu za nejlepší interpretaci skladby Bohuslava Martinů, Cenu Jaroslava a Zorky Zichových a Cenu Nadace Život umělce pro nejúspěšnějšího účastníka Soutěže Nadace Bohuslava Martinů. Na druhém místě se umístila Natálie Toperczerová a třetí příčku obsadila Kristýna Jungová. Čestné uznání porota udělila Terézii Hledíkové. O vítězích této kategorie rozhodla porota ve složení Leoš Čepický, Ivan Štraus, František Novotný, Bohuslav Matoušek a Jiří Panocha.

    Letošní ročník soutěže Nadace Bohuslava Martinů měl vysokou úroveň a zároveň ukázal, že hudba Bohuslava Martinů je mladým hudebníkům blízká, hrají ji rádi a moc dobře. Za celou porotu bych chtěl všem houslistům moc pogratulovat k jejich pátečním zdařilým výkonům, komentuje kategorii housle předseda poroty Leoš Čepický.

    V sobotu 26. listopadu porota ve složení Jiří Hlaváč, Irvin Venyš, Jan Kučera, Roman Patočka a Václav Petr rozhodovala o kategorii komorní soubory s klavírem. Vítězem se stalo Trio Gaudium, které si kromě prvního místa odneslo také cenu za nejlepší interpretaci skladby Bohuslava Martinů, Cenu Přemysla Pražáka, Cenu Viktora Kalabise a také Cenu Nadace Život umělce pro nejúspěšnějšího účastníka Soutěže Nadace Bohuslava Martinů. Druhou příčku, dělenou, v této kategorii obsadilo Trio Octopus a Trio Mráček, na třetím místě skončilo Trio Vyšehrad.

    První cenu si odnáší i Trio Gaudium. Foto: archiv projektu

    Komorní hudba je po celá staletí jedním z dramaturgických pilířů klasické hudby. A stejně tak se stala komorní hra pilířem hudební interpretace. Čeští hudebníci získali už v minulosti velké uznání a respekt hudebního světa. Věřím, že naše hudební soutěž nabídne další možnosti, inspiraci, popularizaci, novou motivaci, a v součtu mladé osobnosti, které budou českou komorní hru reprezentovat napříč světovou hudební kulturou, uvádí garant soutěže a předseda poroty v kategorii komorní soubory s klavírem Jiří Hlaváč.

    Soutěž Nadace Bohuslava Martinů šíří skladatelské dílo Bohuslava Martinů a podporuje provozování skladeb dalších českých autorů již 27 let. Soutěže se účastní interpreti v oborech klavír, housle, violoncello, zpěv, cembalo, dechové nástroje a komorní soubory. Pro příští rok byly vybrány dva obory – klavír a komorní soubory bez klavíru. V minulých ročnících se laureáty stali například klavírista Matouš Zukal, violoncellisté Tomáš Jamník a Vilém Vlček či barytonista Robin Červinek.

    Dny Bohuslava Martinů na soutěž naváží prvním koncertem v sobotu 3. prosince od půl osmé. Hudbou Bohuslava Martinů, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka festival zahájí Bennewitzovo kvarteto v Lichtenštejnském paláci na Malostranském náměstí. Na festivalu, který 17. prosince zakončí Wihanovo kvarteto, se také objeví další úspěšní a renomovaní interpreti Jana Hrochová a Martin Hroch, Janáčkovo trio a Ensemble Inégal.

    • Autor:
    • Publikováno: 28. listopadu 2022

    Komentáře k článku: Soutěž Nadace Bohuslava Martinů zná vítěze

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,