Divadelní noviny > Názory – Glosy
Spása skrze nové umění
Počin, který se Národní galerii mimořádně vydařil: z Frankfurtu dovezla objevnou výstavu Umělci a proroci. Kurátoři přibližují životní osudy pěti svérázných mesiášů moderní estetiky a několika jejich významnějších souputníků a následovníků. Lekci vyhrocené umělecké sebestylizace otevírají vegetariánský apoštol Karl Wilhelm Diefenbach a architekt chrámového umění Fidus (Hugo Höppener). Překvapivá odbočka pak ukazuje dobové přesahy do tvorby Františka Kupky a Egona Schieleho. Následují dva věrozvěsti adamitského stavu umělecké inspirace, řeholní mravokárce Gusto Gräser a dandyovský kristovský klon Gustav Nagel. Za dadaistickým prezidentem zeměkoule Johannesem Baaderem pak přichází v instalaci chytrý časový posun z let předválečných až do šedesátých let 20. století k sebetrýzniteli Josephu Beuysovi a jeho konceptuálnímu vizionářství. A po dílech dalších příbuzných moderních německých umělců (doporučuji pozornosti parodický mechanický loutkovitý svět Friedricha Schröder-Sonnensterna) výstavu působivě uzavírá Friedensreich Hundertwasser a jeho krvácející domy či katedrály. Umělci a proroci překvapí tím, že nemají ambici pyšně ukázat díla nesporné umělecké kvality, výstava ani nerozlišuje mezi vysokým a nízkým, rozvíjí místo toho provokativní úvahu nad schopností umění alarmovat a instruovat morálně společnost. Dnes se mnohá ze spasitelských gest připomenutých umělců jeví naivně a úsměvně; ve své době se však k jejich názorům hlásily desetitisíce přívrženců. K výstavě vyšel český katalog (dobrá investice za 190 Kč) a v knihkupectví v přízemí Veletržního paláce lze zakoupit i dražší obsáhlou německou monografii.
Umělci a proroci, Veletržní palác 22. července − 18. října 2016.
Komentáře k článku: Spása skrze nové umění
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)