Spílání Redutě….?
Činohra Národního divadla Brno připravila pro sezonu 2015/2016 volný cyklus divadelních inscenací nazvaný Spílání Brnu. Podle slov tvůrců, spílání nemá být ani tak hartusením na současnost, nebo výčtem výčitek: Neočekáváme, že Spíláním Brnu způsobíme velká pobouření. Spíš než provokovat bychom chtěli zbystřit smysly. Vybídnout k zamyšlení. Odkrýt skrytý prostor souvislostí. Aktivovat naši národní paměť. Mluvit, o čem se mlčí. Připomenout, na co se zapomíná. Dopátrat se nepokřiveného genia loci. Dát na vědomí, že víme v jakém městě a jakém kontextu děláme divadlo DNES, píší autoři projektu, umělecký šéf činohry Martin Františák a jeho spolupracovníci.
První zastavení na této cestě se uskutečnilo 18. února v brněnské Redutě. Jednalo se o inscenaci Podezřelá krajina s anděly – montáž z textů a básní Zdeňka Rotrekla. Autoři scénáře Martin Františák a Petr Maška hledali inspiraci ve stejnojmenném souboru Rotreklových povídek vydaných v Atlantisu, v románu Světlo přichází potmě a v jeho poezii. Fascinováni tvorbou, která vzniká každodenním nasazováním vlastního života, a osobním příběhem Zdeňka Rotrekla mapují tvůrci básníkovy osudy v šílenství doby, píše v útlé brožurce vydané k premiéře dramaturgyně Lucie Němečková. Procházíme Brnem, v němž žili pohromadě Češi, Němci a Židé, městem, které se od nástupu Hitlera začalo drolit a rozpadat před očima… Z paměti se vynořují názvy čtvrtí a ulic, jejich jména se mění, s nimi se mění charaktery, převlékají kabáty… A nekončí to v pětačtyřicátém, pokračuje to… tak jako pokračoval život Zdeňka Rotrekla v Leopoldově, na Borech, v uranových dolech v Bytízu…
Úkolem divadla je připomínat podobné osudy a skutečnosti, míní tvůrci inscenace. A chtějí tak činit jazykem srozumitelným mladé generaci, která neví. I té starší, která zapomíná. A to prostřednictvím moderního divadla, formou jakéhosi rockového kabaretu, v němž zaslechneme gregoriánský chorál i píseň Jiřího Bulise… Takto je v oné brožurce popisována náplň inscenace, její smysl, naznačeno je i jak… A právě v tom jak, je tak trochu kámen úrazu.
Už samo montování textů bývá ošidné, tím více jejich interpretace. Nevzniká divadelní hra, jejíž výstavba má svá pravidla. Spájí se tu prozaický text a verše. Autorům nezávidím – vybrat z oněch mnoha set stránek a mnoha set veršů tak, aby to dávalo smysl, o kterém se tak pěkně mluví v doprovodných textech… Další úskalí musí překonat režisér: text, který není určen pro jeviště, musí nějak předvést, doplnit pohybem, akcí. Měl by jej nejen ilustrovat, ale taky umocnit – a to bývá při jevištním zpracovávání veršů to nejtěžší. A tak býváme svědky, že herci jen plní příkazy, o nichž je pan režisér přesvědčen, že slovu a verši dodají o nějakou dimenzi víc. Herci to pak nemají lehké. Někdy vypadají jako cvičené opičky. A režiséři z toho taky nevycházejí dobře. A když činoherec není uvyklý poezii přednášet, a navíc nemá hlas s potřebnou barevnou škálou – tak se to neposlouchá dobře. Ne že by měl melodicky hrát na struny našich citů, ale měl by mít hlas dobře posazený a neměl by verše chrlit a vykřikovat. Zejména ty poměrně složité, jako jsou Rotreklovy.
Se všemi těmito problémy se potýká inscenace v Redutě. Někdy s větším, jindy s menším úspěchem. Nemá smysl psát levity a přít se, který z herců byl dobrý, lepší, nejlepší. To je ošidné. Mne nejvíc zaujal nejstarší z nich, matador Jaroslav Kuneš, který dokázal nejlíp přenést slovo přes rampu s porozuměním a bez afektu. Ale chci říct toto: Je chvályhodná snaha autorů připomenout básníka, jeho osud i charakter společnosti, ve které žil, povědět mladým, že se lze poučit z chyb otců i dědů a že je nutno se ptát po smyslu všeho, co naše společnost prožila, hovořit o malosti a bezcharakternosti… Jenže, když sedím v hledišti, dívám se kolem sebe a vidím, kterak publikum vstává a aplauduje, mám pocit, že ten potlesk se podobá hrachu házenému na stěnu… Vždyť to, co se v představení říká – to všechno publikum v sále dávno ví. Ti, kterým je inscenace primárně určena, sem nikdy nepřijdou.
Autor (1936) je vystudovaný geolog, v mládí zakladatel chomutovského Divadla v podloubí, pak novinář – redaktor v Brněnském večerníku, poté více než tři desetiletí ve Svobodném slově, až do jeho zániku. Pak působil v nezávislých časopisech Bariéry a Konec konců, nyní přispívá zejména do internetových novin www.brnozurnal.cz a do tiskovin se sociální tematikou (např. noviny Pečuj doma, které ve spoluprací s Diakonií vydává Moravskoslezský kruh).
///
Pozn. red. Recenzi inscenace od Milana Uhdeho chystáme do tištěných DN 6/2016.
Komentáře k článku: Spílání Redutě….?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)