Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly

    Společenské akcenty v Arše

    V Divadle Archa se od 25. října do 7. prosince bude konat osmý ročník mezinárodního festivalu dokumentárního divadla Akcent. Průběžná přehlídka domácí a zahraniční tvorby přinese náhled do nejrůznějších forem scénického umění, které reaguje na autentické společenské podněty v lokálním i globálním měřítku.

    Domácí tvůrce v programu festivalu zastupuje soubor 11:55 s divadelní fikcí Pravda o 17/11 v režii Petry Tejnorové. Foto archiv festivalu

    Jaká je cena života a co jsme ochotni obětovat? Jak hluboce se do nás vepisují společná historie a paměť? Co jsou tabu dneška a jak se k nim vztahujeme? Jak se vyrovnáváme s komplexy minulosti? Kam směřuje budoucnost teritoria zvaného Evropa a co zbylo ze snu o modernitě z roku 1918?

    Akcent zahájí 25. října v Divadle Archa představením RED čínského nezávislého souboru Living Dance Studio. Unikátní scénický tvar, který je postaven na kombinaci dokumentárního filmu a tance, se zabývá estetikou a fyzickým slovníkem propagandistického baletu Rudý ženský prapor. Tento „vzorový balet“ sloužil čínskému režimu jako nástroj ideologického boje. Mechanická paměť lidského těla je v inscenaci konfrontována s autentickými výpověďmi a osobními příběhy tanečnic, které v představení vystupovaly.

    Living Dance Studio: RED. Foto Dai Jianyong

    Setkání českých a čínských životních osudů na jednom jevišti je věnována i následující inscenace Obyčejní lidé, které vzniklo v koprodukci nezávislého pekingského divadla Living Dance Studio a Divadla Archa. Čeští a čínští umělci vypráví své osobní příběhy na pozadí historických událostí u nás a v Číně. Jsou to příběhy o touze, o krutosti, o radosti, o krvi, o nezahojených traumatech, o lásce a smrti jsou vyprávěny paralelně různými divadelními prostředky. Festival uvede 4 představení 27. – 29. října Tato inscenace byla pozvána pro příští rok na prestižní evropské festivaly Festival d’Automne v Paříži a RomaEuropa v Římě.

    Living Dance Studio a Divadlo Archa: Obyčejní lidé. Foto Jakub Hrab

    Ve spolupráci s Pražským divadelním festivalem německého jazyka přiváží Akcent oceňovanou inscenaci produkčního domu CAMPO z Gentu Five Easy Pieces. Je vůbec možné jevištně ztvárnit životopis vraha dětí Marca Dutrouxe? Mohou se k tomu vyjádřit dnešní děti? Mohou o takovém tématu hrát? Švýcarský režisér Milo Rau pomocí biografie nejznámějšího belgického zločince, očitých svědectví a rekonstrukcí skutečných událostí stručně představuje historii Belgie a zároveň uvažuje nad možnostmi (re)prezentace lidských pocitů na jevišti. Divadelní inscenace s dětmi a dospívajícími ve věku od 8 do 13 let bude 24. a 25. listopadu patřit k zahraničním vrcholům přehlídky.

    CAMPO: Five Easy Pieces. Foto Phile Deprez

    Domácí tvůrce zastupuje v programu AKCENTU mladý generační soubor 11:55 se svou divadelní fikcí Pravda o 17/11 v režii Petry Tejnorové. Zpravodajci z budoucnosti ohledávají naši přítomnost a reagují na aktuální společenské dění.

    Jako součást festivalového programu proběhne též 3. listopadu v Arše jednodenní setkání neziskových a kulturních organizací, které představí aktivity organizací a jedinců aktivních v oblasti migrace a integrace. Finále akce Akcent na migraci bude patřit koncertu u příležitosti desátého výročí kapely Allstar Refjúdží Band.

    Součástí Akcentu 2018 budou také debaty s tvůrci, diskuze a umělecké dílny pro školy, pedagogy a veřejnost.

    Více informací a podrobný program: zde.

    • Autor:
    • Publikováno: 22. října 2018

    Komentáře k článku: Společenské akcenty v Arše

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,