Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Stát se členem Cirkopolis (No. 2)

    V pondělí a v úterý se divákům Cirkopolis představilo katalánské trio PSiRC s autorským projektem Acrometria. Úterní program zahájila kombinace šesti sólových představení studentů a absolventů cirkusových škol s názvem Cirkopolí Cirksession.

    V autorském projektu Acrometria kombinuje katalánské trio PSiRC silovou akrobacii s dalšími novocirkusovými technikami. Foto Cirkopolis

    Uprostřed scény stojí akrobatická tyč a od ní se začíná vše pomalu odvíjet. V pološeru si člověk všimne postavy na jejím vrchu. Představení Acrometria lze charakterizovat jako akrobatickou geometrii: geometrii dřevěných kostek, které se na sebe skládají, zapadají do sebe, uschovávají poklady a mají různá užití – od věcí denní potřeby, sloužící ke hrám, až po věci hraniční s lidskou existencí.

    Tři Katalánci ze skupiny PSiRC kombinují různé druhy technik: silovou akrobacii, taneční pohyby, divadelní situace s nádechem příběhu, obrazovost a přesné akrobatické pohyby. Nápaditě poukazují k rozmanitému využití cirkusových nástrojů: akrobatická tyč nemusí být instalována nutně jen ve svislé poloze – v představení Acrometria se naklání do stran, až je rozebrána na kusy, jako by s akrobaty mával osud a zbortil se jim svět, aby se znovu složil a mohl opět dávat smysl. Zajímavá je představa puzzle z kostek, které na sebe tak jako život navazují, boří se, zapadají do sebe a opět se rozdělují, předávají zkušenosti, sbližují lidi a zároveň je i oddalují.

    S ohledem na to, že představení již několik let běží, uvítala bych větší dynamiku a náboj. Důležité ovšem je, že divákovi dává dostatek prostoru k jeho vlastní interpretaci.

    V rámci Cirkopolí Cirksession se představil např. Filip Zahradnický s plynulým, přesným a noblesním žonglováním s kruhy s názvem Vermilion. Foto Cirkopolis

    V rámci Cirkopolí Cirksession nabídlo šest studentů a absolventů cirkusových škol festivalovému publiku šest sólových desetiminutových představení. Často vtipné scénky byly zajímavé zejména svou rozmanitostí. Filip Zahradnický předvedl plynulé, přesné a noblesní žonglování s kruhy s názvem Vermilion, Jan Jirák zase propracované handstandy v kombinaci s hudbou, vtipem, elegancí a změnou dynamiky. Stephanie N’Duhirahe představila závěsnou akrobacii na laně s vtipem, netradičním zpracováním a vzkazem nebrat život tak vážně, hledat krásu ve všem a radovat se. Závěsnou akrobacii na laně připojila také Alžběta Tichá, ladnou chůzi a akrobacii na laně Kristýna Vlčková a příběh protnutý žonglováním Aleš Hrdlička.

    PSiRC: AcrometriaHrají: Wanja Kahlert, Adrià Montaña, Anna Pascual, námět/autor: PSiRC, režie: PSiRC, Roberto Magro, Johnny Torres a Alba Sarraute, light design: Oscar de Paz, technický ředitel: Benet Jofre, hudba: Sofie Tuchscherer, Dalmau Boada. Hrálo se 11. a 12. 2. 2019 v Divadle Ponec v rámci festivalu Cirkopolis. Psáno z představení 12. 2. 2019.

    Cirkopolí Cirksession. Hrají: Aleš Hrdlička (student 3. ročníku CODARTS, Rotterdam), Filip Zahradnický (absolvent AMOK, Copenhagen), Alžběta Tichá (studentka 3. ročníku CODARTS, Rotterdam), Jan Jirák (absolvent AMOK, Copenhagen), Stephanie N’Duhirahe (absolventka Circus school of Québec), Kristýna Vlčková (absolventka École de Cirque do Bordeaux). Hrálo se 12. 2. 2019 v Paláci Akropolis v rámci festivalu Cirkopolis.

    ///

    Více na i-DN:

    Cirkopolis


    Komentáře k článku: Stát se členem Cirkopolis (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,