Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kontext Rozhovor

    Štěpán Kubišta: Je nutné hájit zájmy nezávislých divadel

    Štěpán Kubišta

    Proč jste Asociaci nezávislých divadel (AND) založili?

    Již dlouhou dobu rezonovala v širším kruhu nezávislých divadel potřeba vytvořit společnou platformu, která by zastřešovala a dále tlumočila společné zájmy. Jedná se o otevřenou platformu divadelních subjektů, produkčních domů i jednotlivých tvůrců. AND vznikla z potřeby formulovat otázky smyslu a postavení nezávislého divadla napříč žánry, navázat komunikaci s představiteli státu, krajů, měst a obcí při řešení problémů tohoto sektoru.

    Jsme si vědomi existence zčásti podobných asociací, či zastřešujících platforem. Ty ale řeší otázky svého žánru, nebo konkrétní aktivity. Naše aktivity se mohou částečně překrývat, nikoli ale vylučovat. Jsme proto připraveni a otevřeni ke spolupráci, kterou jsme ostatně s mnohými z nich navázali.

    Co všechno znamená pojem nezávislé divadlo?

    Divadla, která nejsou zřizována veřejnou samosprávou. Právě tak totiž AND definuje pojem nezávislosti. Nezávislé divadlo není příspěvkovou organizací, není založeno státem nebo organizační složkou státu. Nezávislé divadlo žádá o finanční prostředky formou grantových žádostí. Nezávislé divadlo není nijak žánrově omezeno, jedná se o divadla či projekty činoherní, loutkové, taneční, ale i novocirkusové. Ačkoli do tohoto vymezení patří také divadla tzv. komerční, nepředpokládáme, že by se stala v budoucnu našimi členy. Divadlům sdruženým v asociaci jde především o kultivaci prostředí, ve kterém se pohybují, nikoli o vytváření zisku.

    Jednou z činností asociace bude také mapování této oblasti – kolik divadel je v tomto sektoru, kolik uvedou představení, kolik mají diváků a podobně. Tyto informace potřebujeme zařadit do kontextu české kultury, aby bylo zřejmé, jak si tento sektor stojí, kde je jeho potenciál a jaké jsou největší nedostatky.

    To bude asi obtížné, jelikož hovoříme o souborech a zároveň o divadelních budovách…

    To je pravda, jedná se o otevřenou platformu divadelních subjektů, produkčních domů i jednotlivých tvůrců. To prostředí je ale poměrně přehledné a jeho zájmy jsou společné.

    V jaké fázi se teď Asociace nezávislých divadel nachází?

    Zatím se přihlásilo čtyřicet souborů nebo subjektů. Asociace má za sebou ustavující schůzi a vytyčili jsme si několik bodů k řešení. Jednak je to sběr dat, jak už jsem zmínil. Chceme, aby divadla měla srovnání, třeba, jak vysoké jsou honoráře a ceny vstupenek. V tuto chvíli aktivně připomínkujeme Strategii ČR 2030, kde významně chybí pojem „živá kultura“, navazujeme spolupráci s Fondem dalšího vzdělávání a zařizujeme nezbytnosti, jako je web, registrace apod. Ale hlavně všude vysvětlujeme, k čemu taková asociace bude.

    Uvědomujeme si také, že můžeme být chápáni jen jako pražská organizace, protože většina členů je z Prahy. Proto jsem rád, že v pětičlenném předsednictvu je kromě Lenky Kolihové Havlíkové, Petra Prokopa a mě také Jan Žůrek z Olomouce a Roman Černík z Plzně. Samozřejmě chceme, aby se zapojila divadla napříč republikou. Zajímají nás specifické problémy regionálních divadel.

    Prvním konkrétním bodem, ke kterému jsme se za asociaci vyjadřovali, bylo Divadlo Komedie. Je to divadelní prostor v centru Prahy, na který v posledních letech probíhala výběrová řízení. Někteří z našich členů by se nového výběrového řízení chtěli účastnit, jelikož je to výborně situovaný prostor s dlouhou tradicí. Nezávislá divadla sice mohou hrát nadále v budovách, které nebyly primárně pro divadlo určené, jak se stalo hlavně v poslední době téměř normou, ale není to vždy správné. Magistrát by neměl bez širší diskuse zavírat divadla, ve kterých by se souborům bez stálého zázemí mohlo dařit, a pomoci jim v jejich dalším rozvoji. Myslím, že Pražské komorní divadlo je dobrým příkladem.

    Nebojíte se, že vás úředníci budou brát jen jako bandu samozvanců?

    Jsme banda samozvanců, která odehraje ročně tisíce představení pro statisíce diváků. Nebojíme se ničeho.


    Komentáře k článku: Štěpán Kubišta: Je nutné hájit zájmy nezávislých divadel

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,