Štěstí a pád krále Otakara
Kdo v tom království dlel, ten myslil, že poslušně slouží
Kristu, když klášterní jmění a statky jim svévolně plení.
Ten, kdo se loupeží držel, byl pokládán za počestného.
Rušiti slovo – ten zákon a způsob byl v platnosti u všech.
(Zbraslavská kronika, XI., 1. třetina 14. století)
I.
Těmito slovy charakterizuje slavná kronika zbraslavských opatů náhlý pád z největšího světla do nejpustší tmy, totiž úpadek Českých zemí krátce po smrti „krále železného a zlatého“. A počínaje touto kronikou zní v Českých zemích v zásadě jednotný chorál národního narativu, opěvujícího Přemysla Otakara II. jako postavu heroickou a pozitivní. V některých podáních dokonce až s rysy mučednickými: velký panovník, přirovnávaný k Alexandru Velikému, nejenže rozšířil náš stát až k Jadranu, ale byl i vzorem mírumilovné zbožnosti (a plenil-li snad Rakousy loupežemi a požáry, pak pouze na rady svých zločinných poradců). Zveleboval zemi vinicemi, kostely a kláštery (viz Zlatá koruna – co na tom, že šlo o značně kontroverzní zásah do rodových držav Vítkovců). A prohrál-li nakonec svou historickou při s do té doby nevýznamným habsburským hrabátkem Rudolfem, pak pouze podlou zradou spojenců.
Úplně opačný je však narativ rakouský: je vyprávěn z perspektivy neokázalého Rudolfa, zakladatele císařské habsburské dynastie, který – ač povahy mírné – se dokázal rázně vypořádat s českým rebelem i jeho vrtkavostí, za niž byl Otakar právem stižen papežskou klatbou. Podle tohoto vyprávění měl Otakar kromě notorického neplnění dojednaných smluv svědomí zatížené i krvavým mučením a popravami bez soudu. Národní narativ rakouských kronik – zkreslený patrně ne méně než ten první – vrcholí v roce 1825 legendárním historickým dramatem Franze Grillparzera König Ottokars Glück und Ende.
V této sezoně jsme v Praze měli hned dvakrát možnost vidět tuto hru jako dvě stě let starou novinku, u nás dosud neinscenovanou a až do letoška nepřeloženou. Na letošní PDFNJ ji přivezl vídeňský Volkstheater v originálním režijním a scénografickém konceptu Dušana Davida Pařízka a už od září běží v Komedii výjimečná inscenace Michala Háby. Řeknu hned zkraje, že pro mne – vedle právem odměněného Schimmelpfennigova Zimního slunovratu ostravské Arény – byl Pařízkův opus se skvělými výkony Karla Dobrého v titulní roli, Lukase Holzhausena jako Rudolfa či Rainera Galkeho jako bezdětné Markéty i jako proradného vídeňského starosty vrcholem letošního festivalu.
II.
To, že historickou hru (= legendu) patrně největšího rakouského dramatika první poloviny 19. století české divadlo dosud programově ignorovalo, lze pochopit: vždyť naši státní identitu utvářela úplně obrácená legenda přemyslovská. A teprve nyní se zásluhou dvou nonkonformních režisérů a upravovatelů obě legendy střetly ve stejné historické chvíli, kdy v obou kdysi velkých a duchovně si blízkých zemích (ovšem i jinde v Evropě a ve světě) ožívají dávno pohřbené zombie zatuchlých nacionalismů, národních resentimentů a groteskních snů o dávno neexistující velikosti.
Obě inscenace mají naštěstí vůči těmto zombie národního šovinismu a xenofobie bytostně subverzivní charakter. Hába v Komedii rozpoutal autentické, komediantsky uvolněné divadlo. Ve své dosud nejlepší inscenaci jako by si z Brechtova odkazu namísto ideologicky kožených floskulí a politického školení obecenstva tentokrát vzal opravdu to nejživější: sokratovsky podvratné, antimytologické kritické myšlení. Prostřednictvím Otakarovy ležérnosti, sebeokouzlení a narcismu (hraje ho Martin Pechlát) vydoloval z příběhu aktuální varování před jakoukoli národní „popinou“, národní sebestředností a ustrnutím v zažitých stereotypech, do nichž se my, co spolu ve střední Evropě (ne)mluvíme, tak rádi utíkáme. A role zhrzené, stárnoucí, z Prahy vyhnané Markéty Rakouské jako by právě v Praze našla ideální představitelku – Radku Fidlerovou.
Pařízkův koncept ovšem vstoupil už při vídeňské premiéře do zcela jiného, výbušnějšího kontextu. Inscenace nesčetněkrát reprízované vážné „národní hry“, jež měla v době svého vzniku potíže s rakouskou cenzurou kvůli protičeským (!) postojům, se stala skutečnou událostí vídeňské i evropské sezony právě díky své bytostné anti-mytologičnosti, spojené s typicky středoevropským jevištním humorem. Pařízek už takto přečetl Kafku, Haška, Musila, Bernharda, Schwaba, Jelinekovou, Hauptmanna nebo Goetha – tajemství jeho úspěchu se jmenuje kontinuita. Jeho opusy mají společného jmenovatele, který lze shrnout do čtyř slov: pokus o střední Evropu. Nejsou osamělými výkřiky zahlcenými dryáčnickými efekty, ale součástí dlouhodobého dramaturgického výzkumu, průběžné kritické reflexe minulých i současných dějů týkajících se nás, co tu žijeme a navzájem na sebe štěkáme přes ploty svých předsudků. A i když jindy minimalistický Pařízek umístí na scénu bazén, je to jen proto, aby ho dokonale využil v mistrovské studii oportunismu „malého rakouského člověka“, toho času vídeňského starosty, svlečeného – obrazně i doslova – donaha. A když titulní hrdina přicválá na scénu na skutečném bílém koni, opět to není samoúčelná metafora: Otakar je skutečně „na koni“, bílý kůň (zvláště v masarykovských Čechách) asociuje přirozenou autoritu i nadřazenost, jež může snadno přerůst do čítankového kýče, který předchází pád. A jestli mi bylo něco při bouřlivé klaněčce líto, pak to, že se ten báječný kůň nepřišel taky klanět: určitě by sklidil nemenší ovace než Karel Dobrý.
Volkstheater Wien, Rakousko – Franz Grillparzer: Štěstí a pád krále Otakara. Režie a scéna Dušan D. Pařízek, dramaturgie Roland Koberg, kostýmy Kamila Polívková. Premiéra 8. ledna 2019 (na festivalu 24. listopadu).
Komentáře k článku: Štěstí a pád krále Otakara
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)