Kategorie článků:
Dědova mísa
13/2014 Málokdo dnes ví, že dávno před Janáčkovou Káťou Kabanovou, už v roce 1867, byla napsána a na scéně petrohradského Mariinského divadla provedena opera Groza – Bouře podle dramatu A. N. Ostrovského. Autorem hudby byl glinkovský epigon Vladimir Nikitič Kašperov, libreto napsal...
Dědova mísa
12/2014 Čtu spory o perfekcionismus pohybů, gest, světel proslulého režiséra Roberta Wilsona v divadelním představení téměř nepředstavitelném. Tentokrát jde o dva texty dvou klasiků, z nichž každý je velký docela jinak. U Karla Krause Poslední dnové lidstva (stále nemohu vypudit...
Dědova mísa
11/2014 Martin Reiner vydal objemnou knihu Básník, román o Ivanu Blatném (Torst, Praha 2014). Prý bych měl psát i o jiných věcech než jen o knihách, ale když já tuhle zhltal za velikonoce a jsem jí nadšen! Přivedla mě ke vzpomínkám a několika margináliím ad vocem Ivan Blatný.
Výběrové řízení na funkci ředitele/ředitelky Studia Ypsilon
Přihlášku s požadovanými doklady je nutné podat tak, aby ji vyhlašovatel obdržel nejpozději dne 6. 11. 2024 do 14:00 hod. na adresu: Hl. m. Praha – Magistrát hl. m. Prahy, odbor kultury a cestovního ruchu, Jungmannova 36/31, 110 00 Praha 1, palác Adria.
Poslední komentáře
- on Zemřel Petr Komínek Datum narození pana Komínka opraveno. Ve veřejných…
- on Zemřel Petr Komínek Šťastný let Péťovi. (Dovolím si upozornit na chybu…
- on Umění skrze manipulaci? Pane Janoušku, nesouhlasím s Vaším rozhořčením a u…
- on Zemřela Soňa Šimková Upřímnou soustrast celé rodině. Šimkovi.
- on Zemřela Soňa Šimková Budeme dlouho vzpomínat. Čest její památce
- on Zemřel Jiří Kusý Hledala jsem hrob Jiřího Kusyho v Peckach a našla…
- on BLOG: Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 85) Podle mne (budu o tom podrobněji psát v tištěných…
Dědova mísa
10/2014 Po sedmé hodině večerní vždycky čekám na okamžik, kdy z levé strany obrazovky na pravou projde Jakub Železný vážným krokem, mírně nachýlen dopředu, s hlavou mírně pootočenou k divákům a posluchačům, dokonale oblečen a perfektní dikcí, aby pohybem oživil zpravodajství....
Dědova mísa
9/2014 Právě jsem dočetl kulturní dějiny nebo jakýsi bedekr s názvem Staryj Pětěrburg (Azbuka, Sankt-Petěrburg 2013). Jeho autor Michail Ivanovič Pyljajev žil v letech 1842 až 1899, a tak stihl zachytit mnohé z éry bezprostředně po Puškinovi a Gogolovi. Mě ale v jeho knize upoutalo něco...
Dědova mísa
8/2014 Bylo nečekané a překvapivé, že „listopadový uragan“ smete i Hrabalovo dílo, že dotud oblíbený a čtený básník se tak rychle zařadí mezi klasiky, kteří jsou vydávaní zřídka a v malých nákladech. V zahraničí ho nepřestali vydávat, obliby došel třeba v Itálii, Francii,...
Dědova mísa
Musím tentokrát psát – ač nejsem teatrolog ani kritik – o novém Amadeovi v Brně. Je to ten proslulý Morávkův, co o něj byly známé tahanice. Píši proto, že jsem byl po dlouhé době uchvácen, vtažen do inscenace, zaskočen dokonalým využitím scény, prostoru, hudby, světel.
Dědova mísa
6/2014 Nářky nad zklipovatěním téměř všech prostředků komunikace zdají se už zbytečné, z klipu se stal základní stavebný prvek. Souvisí to se sílící nedůvěrou k posluchačům: vydrží několik minut sledovat sdělení nebo myšlenku?
Dědova mísa
5/2014 Tak zase jedna kniha, kterou nemohu minout. Můj spolužák ze školní lavice, surrealista Pavel Řezníček, vydal memoáry s názvem Vrstva chleba Vrstva vápna Královna. Je to název jedné z jeho prvních básnických sbírek. Vím to, protože je všechny ještě v samizdatové podobě mám,...
Vladimír Karfík
Nevím, zda bývalo tak časté, že dramaturgie divadel se soustřeďovala k dramatizaci románových látek jako dnes. Někdy se dokonce zdá, jako kdyby dramatizacím dávala přednost před dramaty. Krize dramatické literatury, anebo autorská ctižádost režisérská a dramaturgická? Jde...
Dědova mísa
3/2014 Ten, kdo přišel na knižním trhu s myšlenkou vydat soubor invektiv kritiků, kteří se v hodnocení nového uměleckého díla katastrofálně zmýlili, si určitě nestěžoval na nezájem čtenářů – naopak.
Dědova mísa
2/2014 Špatné divadlo, jež se odehrává po celou dobu od loňských voleb, zdálo se spět ke konci, a ten ne a ne nastat. Známe dramata, jež natahují cestu k rozuzlení, jenomže pozornější obecenstvo brzy prohlédne. Má pak možnost vstát ze sedadel a opustit sál ještě před koncem, když...
Dědova mísa
1/2014 Čtu si výsledky 23. ročníku ankety Lidových novin Kniha roku 2013 a doslova mě to nutí k poznámkám. Jak se píše v jedné pozdní povídce u Haška – ten chlap má poznámky… V mém případě měla anketa pozitivní účinek – koupil jsem si hned u svého knihkupce na Skleněné...
Dědova mísa
22/2013 Předvánoční čas bývá hektický. Na poslední chvíle roku si uvědomíme, co jsme zanedbali, na koho jsme zapomněli, a rozhodneme vykoupit se konáním dobra. Letošní podzim a konec roku je zvlášť vypečený. Voliči vypoklonkovali zástupce, které si před časem zvolili, a dali...
Dědova mísa
21/2013 Dnes bych se rád rozhořčil nad jedním nešvarem, s nímž je velmi obtížné bojovat – s devastací kultury řeči. Ačkoliv jsem vystudoval bohemistiku a jsem milovníkem a uctívatelem naší mateřštiny, nechci být jejím fundamentálním hlídačem. Zejména proti floskulím bude...
Dědova mísa
20/2013 Předtím, než veřejný prostor ovládla masová média, roli pěstitele kultivovaného jazyka hrálo především divadlo. Tuto roli mu moderní doba odebrala a dnes už se ani v divadle na jazyk příliš nehledí. Je otázka, kdo komu se má přizpůsobovat, kdo má být nositelem kultury...
Dědova mísa
19/2013 Nedá mi to, a opět musím psát o knize. Ne že bych neměl jiné náměty, ale tato kniha je tak mimořádná, že se o ni musím podělit. Alena Wagnerová se dlouhodobě zabývá Sidonií Nádhernou a celou subkulturou vzniklou okolo Janovic a konce střední Evropy, jak autorka označila...