Kategorie článků:
KritikLab končí?
Dvouletý projekt Divadelních novin ve spolupráci s Katedrou teorie a kritiky DAMU a čtyřmi divadly končí.
Kdo je autorem hry Juro Jánošík?
Stejně jako v životě se i v teatrologii stane, že nevíte, jak dál postupovat. Máte kupříkladu drama, jehož autor je sporný, a netušíte, jak určit toho pravého. To se mi přihodilo v rámci jistého výzkumu, když jsem narazila na hru Juro Jánošík, kterou v roce 1973 v Divadle...
Druhořadá divadla
Jan Hrušínský na straně 10 píše o zdejších nedobrých divadelních poměrech. Píše o nich opakovaně, protože ho dlouhá léta zlobí. A píše tvrdošíjně také o lidech, kteří podle něho nedobré poměry udržují, nebo je alespoň využívají prostřednictvím svých postů a...
Poslední komentáře
- on Zemřela Jelena Mašínová Pro mě nezemřela, je součást Pavla Kohouta a ten j…
- on Jiří Schmiedt: Slunce zapadá jak nebesa krásných křídel (No. 16) Mě ty Vaše vzpomínky baví. Hlavně tou upřímností.…
- on Zemřel Rudolf Stärz Děkuji vám, že věnujete pozitivní vzpomínku nebo s…
- on Divadlo jako škola lidskosti Úsilí krok za krokem otevírat možnosti mezilidské…
- on Zemřel Milan Sládek Dovolte mi, prosím, projevit upřímnou soustrast. L…
- on Jiří Schmiedt: Slunce zapadá jak nebesa krásných křídel (No. 14) Dobré
- on Clown Bilbo bloguje (No. 114) Milý Bilbo, moc pěknej článek!
Až se tobě bude třásti ruka
Ten titulek jsem si vypůjčil z dávné reportáže Heleny Klímové v dávných Literárních listech. Byla o necitlivosti mladých lidí vůči starším, o jejich pohrdání stářím a o jejich přemrštěných nárocích. Tenkrát jako mladíka mě příliš nezaujala.
Malé, menší, nejmenší
Páteční odpoledne, Praha 7. Několik osob vchází do nevelkého sálu, místo se jmenuje Letka. Co tu bylo předtím? ptá se jedna paní muže u vchodu. Pidivadlo, hrála tady Vyšší odborná škola herecká, odpovídá. S ostatními mezitím usedáme ke stolu a začíná představení...
Umírá umělecká kritika?
Nadace a Centrum pro současné umění Praha uspořádaly 18. ledna další z mnoha diskusí o umělecké kritice. Už frekvence takových diskusí v posledních letech v různých uměleckých oborech svědčí o nejistotě, která se do diskurzu o umění vkrádá.
Petr nebo Pavel
Říká ve Stroupežnického Našich furiantech oud obecního vejboru Šmejkal při volbě ponocného: Jen když mi dá dobrý pozor na mý včeličky, aby mi je zlodějové v noci nevyloupali!
Dárek k Vánocům
Ministerstvo kultury ČR uzavřelo s festivalem Pražské jaro tříletou smlouvu, která festivalu zaručuje každý rok ministerský příspěvek ve výši 30 milionů korun.
Malé mlčení k OST-RA-VARU
Neomylným varovným příznakem oslepujícího vlivu kterékoli sebehumánnější ideologie na kritický úsudek je ztráta smyslu pro humor, nadsázku a ironii.
Abychom si rozuměli
Spolu s vedením Pražského divadelního festivalu německého jazyka jsem předával v La Fabrice Cenu Josefa Balvína Kamile Polívkové za režii vítězné inscenace Zeď brněnského HaDivadla.
Konec fosilní režie!
V rámci přemýšlení o tom, jak bojovat na univerzitách i mimo ně za klimatickou spravedlnost, jsme přišli s myšlenkou okupační stávky univerzit v týdnu před 17. listopadem.
Byl moc drzý
Ministryně kultury Slovenské republiky Natálie Milanová 21. října odvolala k 1. listopadu generálního ředitele Slovenského národního divadla v Bratislavě Matěje Drličku.
Dukova morálka
Až k Ústavnímu soudu hnal kardinál Dominik Duka se svým právníkem Ronaldem Němcem žalobu na brněnská divadla kvůli představením Olivera Frljiće Prokletí a Naše násilí a vaše násilí na festivalu Divadelní svět Brno v květnu 2018.
Snad dobrá zpráva
Na pondělním jednání vláda navrhla do rozpočtu pro rok 2023 příjmy ve výši 1 928 miliard a výdaje 2 223 miliard. Tedy schodek 295 miliard.
Ke třem otázkám ministru kultury Martinu Baxovi
Ministr řešil technické problémy Programu státní podpory festivalů s těmi, kterým současný stav vyhovuje, ale problémem je, že usnesení vlády ČR ze dne 11. května 2016 č. 415 směřovalo k možnosti financovat v několikaletém předstihu nejvýznamnější festivaly, kdežto...
Válka…
Musím se přiznat, že tato válka mě skutečně dostala na kolena. Začaly se mi vracet vzpomínky na dětství, na vyhnanství, v němž jsme se ocitly s mámou po procesu se Slánským, kdy byl táta popraven.
Zastavit stát!
Kolega Jan Kolář publikoval v Divadelních novinách vcelku výstižnou recenzi o obnovené premiéře Suchého a Havlíkova Nižního Novgorodu (Co je v módě v semaforském Novgorodě, DN 9/22). Rád bych k ní dodal pár poznámek spíše kontextujícího než korigujícího charakteru.