Kategorie článků:
Kde vzít peníze na divadlo
7/2015 Bez dotací se neobejdou ani zemědělci, natož divadla, pokud první nepěstují plodiny a druzí inscenace, které levně vyrobí a draho prodají. Jsou takové, a nemusejí být vůbec špatné, vyžít jen s nimi se však nedá. Kolik a komu přisypat, je proto stále živým a citlivým...
Snad nám čtenáři odpustí,
6/2015 že je v tomto čísle trochu moc Činoherního klubu. A že jsme proto museli vynechat zahraniční rubriku, televizi nebo rozhlas, nějakou knížku, neboť v Divadelních novinách nemůžeme dát něčeho víc, abychom nemuseli něco jiného ubrat.
O moderních technologiích a socialistickém retru
5/2015 Plzeňské Nové divadlo se na začátku sezony slavnostně otevíralo sloganem nejmodernější divadlo v Česku. Hovořilo se o dokonalých jevištních technologiích bezmála za 270 milionů korun, jaké nemá k dispozici žádná jiná domácí scéna. Při bochumském Hamletovi během...
Poslední komentáře
- on Zemřela Jelena Mašínová Pro mě nezemřela, je součást Pavla Kohouta a ten j…
- on Jiří Schmiedt: Slunce zapadá jak nebesa krásných křídel (No. 16) Mě ty Vaše vzpomínky baví. Hlavně tou upřímností.…
- on Zemřel Rudolf Stärz Děkuji vám, že věnujete pozitivní vzpomínku nebo s…
- on Divadlo jako škola lidskosti Úsilí krok za krokem otevírat možnosti mezilidské…
- on Zemřel Milan Sládek Dovolte mi, prosím, projevit upřímnou soustrast. L…
- on Jiří Schmiedt: Slunce zapadá jak nebesa krásných křídel (No. 14) Dobré
- on Clown Bilbo bloguje (No. 114) Milý Bilbo, moc pěknej článek!
Mít kde slavit
4/2015 Divadelníci v Kladně letos slaví a slavit budou. Před sto lety, v září 1915 zde zahájila činnost stálá profesionální scéna, a to v budově slavnostně otevřené v roce 1912. V té už však Městské divadlo Kladno hodně pátků nesídlí. Nepostihly ji ničivý požár či...
Co by tomu řekl Vendelín Budil?
3/2015 Na zahájení Plzně – evropského hlavního města kultury (EHMK) přišlo pětadvacet tisíc lidí. Hodně, myslím, i když pořadatelé očekávali dvojnásobek. Sice nemám rád estrády typu zahájení olympijských her, troufám si najít v kultuře potřebnější příjemce jistě...
Mají smysl ceny kritiků?
Hned na začátku říkám, že ano.
1. Každá cena má smysl v tom ohledu, že upíná pozornost širší kulturní veřejnosti k určitému kulturnímu fenoménu, v tomto případě k divadlu. Veřejnost vidí, že divadelní provoz v naší zemi neprobíhá „živelně“,...
Dokud hřeje slovní hříčka…
1/2015 Ponouknutý Divadelními novinami, abych při novém roce poslal českému divadlu zhruba 18 milostných smsek (jak lze poeticky opsat kýžené optimistické poselství o 3000 znacích), začal jsem v duchu splétat tirádu za velkou činohru, následovanou obranou inscenování české...
Na divadelní zkoušce u Jaroslava Kvapila
22/2014 Koncem roku bývá příležitost zastavit se a ohlédnout se. Třeba i více let do minulosti. Poměřit si zažité novou zkušeností z letošních představení v Národním divadle, v Semaforu Jiřího Suchého, u Jana Hrušínského v Divadle na Jezerce nebo třeba i v Holešovicích...
Egomaniaci
21/2014 Egomanie se šíří republikou jako ledovka, co zastaví veškerou komunikaci. Čemu se ale divit, když v čele štvanice metelí naši lišáčtí prezidenti. Pálit vajíčky po hlavě státu není dvakrát vkusné, ale oč slušnější jsou výroky exlišáka, jimiž si otírá podrážky o...
Hrdla a krky
20/2014 Výroční listopadový den mi vnucuje úvahu o tom, proč se právě studenti a divadelníci stali hybnou silou, která před pětadvaceti lety podnítila Čechy a Slováky k masovému projevu nesouhlasu s komunistickou vládou a k úspěšnému úsilí o její odstranění.
Pomozme najít šéfa činohry ND
19/2014 Ředitel Národního divadla Jan Burian vyhlásil výběrové řízení na post šéfa činohry. Takzvané uzavřené: nechal si poradním orgánem vytipovat tři kandidáty, kteří už něco prokázali (první hlavní argument volby), a vyzval je k písemnému formulování úmyslů s prvním...
Říjen, měsíc posvícení divadla
18/2014 Čas od času je vyhlášen konkurz na nového provozovatele (či nájemce) divadelní budovy. Vzápětí se rozhoří debaty, kdo je tím nejlepším. Téměř nikdy se neprotnou názory „úplně normálních“ diváků (pokud je to vůbec zajímá), kulturní veřejnosti, úředníků a...
Divadlo podle politiků
17/2014 Čtete následující řádky po volbách, já je píšu těsně před nimi. Ale pochybuji, že volby zatnou tipec těm, kteří považují městská divadla za majetek či alespoň hlásnou troubu svých stran. (Vzhledem k vzniklé diskusi nabízíme Komentář z aktuálních DN na úvodní straně...
Vražda jako divadlo
Obávám se, že jsme to viděli. Těm, kteří se internetu důsledně vyhýbají, závidím. Není ale co. Měli by to vidět také. Jak příslušník jednoho ideologického kmene v černém popravčím hábitu podřezává hrdlo jinému zástupci lidské rasy v oranžovém. V záběru finále...
Jak postavit Nové divadlo
15/2014 V Plzni bylo 2. září otevřeno Nové divadlo. Cesta k tomuto dni byla dlouhá a nejednou se zdálo, že nikam nevede. Když se 2. září večer zaplnilo hlediště, zvedla se opona a začal hrát orchestr, zdálo se mi, že je to „normální“. Rázem má člověk tendenci zapomenout na...
Káru táhnem dál
14/2014 K poslednímu červnu skončil ve funkci šéfredaktora Jan Kolář, od července jsem byl Společností pro Divadelní noviny šéfredaktorem jmenován na základě konkurzu já. Odchod zakladatele Divadelních novin vyvolal lecjaká pnutí a podnítil kuloárové i veřejné debaty, na můj vkus...
Divadla patří těm, kteří je vytvářejí
13/2014 Hlásal Emil František Burian v umělecky požehnaných, ale krizí postižených třicátých letech minulého století. Jen ti, co tvoří umění, čtěme za tím prohlášením, mají vést divadla, nemá je nikdo řídit shora, nekompetentní nemají do umění co mluvit. Jenže výsledky...