Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Kategorie článků:

    K čemu jsou festivaly?

    K čemu jsou festivaly?
    04. února 2024 diskutujte

    Myslím ty, které pořádají regionální divadla. Tedy přehlídky typu OST-RA-VAR či Zaráz, nejnověji Šaldova šňůra. Všechny přinejmenším zčásti vznikly proto, aby k tvorbě svých divadel přilákaly kritickou pozornost, včetně studentů teatrologických kateder. Jihočeské...

    Království za koně!

    Království za koně!
    27. prosince 2023 5 komentářů

    Ředitelka a zakladatelka Tance Praha Yvona Kreuzmannová rozeslala umělcům e-mail, v němž popisuje strukturální změny ve své organizaci, bez vysvětlení oznamuje zrušení pozice umělecké ředitelky a odchod klíčových manažerů.

    Aktuality Petra Feyfara (No. 3)

    24. června 2018 6 komentářů

    V souvislosti s brněnským uvedením dvou inscenací režiséra Olivera Frljiće se rozpoutala diskuse jejich významu zřejmě nepřiměřená. S těmito inscenacemi je srovnávaná i inscenace hry Dobří chlapci v Divadle Na zábradlí.

    Poslední komentáře

    Dnes to tedy bylo na radě staženo…

    05. června 2018 7 komentářů

    Rada města Brna 5. června odmítla projednat prodloužení mandátů ředitelů Glasera, Moši, Kučerové a Petiškové. Nabízíme vyjádření brněnského náměstka pro kulturu Matěje Hollana.

    Jak v Národním divadle slaví republiku

    Jak v Národním divadle slaví republiku
    19. února 2018 diskutujte

    Myslel jsem, že stoletým výročím republiky bude Národní divadlo žít! Nevolám po nějakém fangličkaření, po okázalých návratech k českým obrozencům. Volám po chytrých projektech, které by ono výročí ozvláštnily a konfliktně se podívaly na to, jak tu těch sto let žijeme...

    Teoreticky o cestě do pekel

    Teoreticky o cestě do pekel
    14. prosince 2017 8 komentářů

    Překvapilo mě, jaký ohlas vyvolal Pavel Drábek recenzí sborníku Sbírka názorů na současné inscenování oper – Cesta do pekel v minulém čísle Divadelních novin. Čekal jsem, že se možná ohradí autoři, vydavatel a jeho podporovatelé, jenže na FB síti se rozhořela kritika...

    Operou obchází strašidlo

    Operou obchází strašidlo
    27. listopadu 2017 diskutujte

    Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf Rouček se svými převážně brněnskými druhy v čele s Václavem Věžníkem ve spisku připomínajícím Marxův Komunistický manifest.

    Otevřené dopisy ministru zahraničních věcí

    Otevřené dopisy ministru zahraničních věcí
    18. září 2017 diskutujte

    V Praze 11. září 2017 Vážený pane ministře! Na pozvání několika odborových funkcionářů jste v doprovodu poslance Adámka, šéfredaktora Divadelních novin, policejní ochranky a svého volebního štábu (!) navštívil služebním vchodem Národní divadlo ve chvíli, kdy není pro...

    Festival při 30 stupních Celsia

    07. července 2017 diskutujte

    Festivalu Divadlo evrpských festivalů dominovaly jako vždy především české a moravské inscenace. Z nich musím v prvé řadě zmínit Olgu (Horrory z Hrádečku) Divadla Letí v režii Martiny Schlegelové s vynikající Pavlínou Štorkovou. Dalším z vrcholů festivalu byla inscenace...

    „Kouříme? Nekouříme – víme?“

    „Kouříme? Nekouříme – víme?“
    15. června 2017 2 komentářů

    Titulní citát z Havlovy Zahradní slavnosti dokazuje prozřetelnost autora, který nenechá postavu ředitele kouřit. Šetří tak dnešním divadelníkům pokutu. Zákon totiž skutečně praví, že kouření „ve vnitřních prostorách divadla“ je zakázáno.

    Grantová výhybka aneb K čemu pravidla?

    Grantová výhybka  aneb K čemu pravidla?
    15. května 2017 diskutujte

    Pamětníci si možná vzpomenou na dobu, kdy se za vlády ODS rozdělovaly kulturní dotace dvoukolejně – část prostřednictvím grantů a částka šplhající až ke stovce milionů v rámci Partnerství hlavního města Prahy v oblasti kultury. Grantová pravidla byla chatrná, v rámci...

    O čem (ne)vypověděla Česká taneční platforma

    O čem (ne)vypověděla  Česká taneční platforma
    17. dubna 2017 diskutujte

    Program festivalu zahrnoval tři sóla, dva duety, tři tria, jeden kvartet a dvě zalidněná představení. Sám nepoměr mezi komorními a skupinovými choreografiemi signalizuje určitou chudokrevnost zdejšího současného tance. A nakonec i podvyživenou tematiku. Nehledě na tuto vleklou...

    Manipulace a neznalost Jana Koláře

    Manipulace a neznalost Jana Koláře
    20. března 2017 1 komentář

    V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O Bohémě v Lidových novinách a o Bohémě an sich píše Jan Kolář o reflexi seriálu Bohéma scenáristky Terezy Brdečkové a režiséra Roberta Sedláčka, kterou jsem v Lidových novinách publikoval já a také kolegyně Jana Machalická; každý z...

    Dobrý rok

    Dobrý rok
    24. ledna 2017 diskutujte

    Pavel Kohout si v Divadelních novinách č. 20 smutně povzdechl, jak málo je dnes dramatiků, se kterými by se mohl měřit, cituji: Snažil jsem se skočit laťky, které mi tu nastavovali Topol, Pavlíček, Hrubín nebo Havel. Dnes mi je, bohužel, zvyšují už jen Uhde a Steigerwald,...

    Divadelní tank připravený k boji

    Petr Boháč
    06. října 2016 diskutujte

    V Plzni pokaždé v září koluje vtip a nikdo se mu nesměje. Víte, proč se festival jmenuje DIVADLO? Protože po nočním fandění nic lepšího nevymysleli. Jako fór to stojí za zlámanou grešli, ale ve správné perspektivě neohroženě míří na branku. Otázka zní: Co to znamená,...

    Tak se nám blíží schvalování rozpočtu

    06. října 2016 diskutujte

    Státního, na rok 2017. S velkým zájmem a s nadějemi jsme vyhlíželi splnění slibů, které současná vláda při svém nástupu deklarovala. Začala vládnout v době končící krize a bude končit v čase konjunktury, kdy HDP České republiky roste tempem stejným jako před velkým...

    Divadlo Polárka může po letech zvednout hlavu

    26. června 2016 4 komentářů

    Příchod Tomáše Pavčíka jako ředitele organizace, která Divadlo Polárka zřizuje, je jiného druhu než loňský skandál kolem Divadla Radost.



    Obsah,